معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل گفت:

جلوگیری از اسکان مسافران نوروزی در مسیل‌ها و بستر رودخانه‌ها

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل گفت: در گذشته ۷۰ درصد جمعیت استان اردبیل در روستاها ساکن بودند که این میزان هم‌اکنون به زیر ۴۰ درصد رسیده است
کد خبر: ۱۴۲۷۹۴۰

به گزارش جام جم آنلاین :از استانداری اردبیل، سیدکمال‌الدین میرجعفریان در نشست تقدیر از عوامل و کارآفرینان شرکت‌کننده در نمایشگاه ملی تولیدات روستاییان و عشایر استان اظهار کرد: حمایت از تولید و کارآفرینی روستاییان و همزمان ارائه تسهیلات و حمایت در راستای احداث مسکن در روستاها گامی مهم برای ماندگاری روستاییان و اشتغال در امر تولید و کشاورزی است و باید به این بخش‌ها بیش از پیش توجه شود.

وی به مهاجرت روستاییان به شهرها و افزایش حاشیه‌نشینی در سال‌های گذشته در استان اشاره کرد و گفت: دولت مصمم است با حمایت‌های تسهیلاتی و افزایش ساخت مسکن در روستاها ، قطب تولید خالی از سکنه نشود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار اردبیل همچنین با اشاره به حضور موثر تولیدکنندگان و کارآفرینان روستایی و عشایری در نمایشگاه سراسری تولیدات روستاییان و عشایر، از عزم دولت برای ماندگاری روستاییان در روستا با حمایت از تولید و ساخت مسکن و ارائه تسهیلات خبر داد.

میرجعفریان ادامه داد: تولیدکنندگان روستایی و عشایری به‌عنوان پشتیبان کشور، حداکثر ارزش افزوده را برای جامعه به ارمغان می‌آورند و شناسایی و معرفی ظرفیت‌های روستاها و عشایر از اهداف دولت محلی است.

معاون استاندار اردبیل: جمعیت ساکن در روستاهای اردبیل ۳۰ درصد کاهش یافت

وی با اشاره به حضور پربرکت کارآفرینان روستایی و عشایر استان اردبیل در نمایشگاه ملی روستا و عشایر، از هماهنگی برای برپایی نمایشگاه مشابه در استان طی خرداد سال آینده با میزبانی از دیگر استان‌ها خبر داد و اظهار کرد: با برگزاری این نمایشگاه، آمادگی لازم کارآفرینان استان اردبیل با افزایش تولیدات برای حضور در نمایشگاه ملی فراهم می‌شود.

غرفه‌های استان اردبیل در نمایشگاه ملی تولیدات روستاییان و عشایر ۲ برابر خواهد شد

مدیرکل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری اردبیل نیز در این نشست گفت: حضور کارآفرینان و تولیدکنندگان روستایی و عشایر در نمایشگاه ملی تولیدات روستاییان و عشایر کم‌نظیر بود و بیش از ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از غرفه‌های این استان بازدید کردند.

شاهپور آذروند افزود: ۴۹ نفر با ۷۰ غرفه در این نمایشگاه شرکت کردند و در سال آینده این تعداد حداقل به ۲ برابر خواهد رسید.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های فراوانی در استان اردبیل در زمینه تولید و کارآفرینی روستاییان و عشایر به‌ویژه قشر بانوان وجود دارد، میزان حضور بانوان در این نمایشگاه را ۹۰ درصد از مجموع شرکت‌کنندگان عنوان کرد.

در این نشست کارآفرینان و تولیدکنندگان روستایی و عشایر به بیان مشکلات خود پرداخته و خواستار ارائه تسهیلات دولتی و تامین فضای کارگاهی برای استمرار اشتغال‌زایی شدند و از نمایندگان دستگاه‌های فعال در همکاری برای اعزام غرفه‌داران و نیز کارآفرینان تجلیل شد.

بر اساس آمارهای موجود، از مجموع یک میلیون و ۲۴۸ هزار و ۶۱۰ نفر جمعیت استان اردبیل ۴۴۸ هزار و ۵۵۴ نفر در هزار و ۸۰۰ روستا سکونت دارند و اکنون ۲۳۷ روستا در این استان مهاجرفرست و ۲۱۱ روستای دیگر هم در معرض خطر مهاجرت قرار دارند.

در سالیان گذشته مهاجرت افراد جوان از روستاها باعث کاهش رشد جمعیت، خالی از سکنه شدن، افزایش نسبت سالخوردگی و افزایش نسبت وابستگی در روستاهای استان شد هر چند که پس از انقلاب با ارائه خدمات ضروری این روند تا حدودی سرعت کندی یافت اما هنوز پدیده مهاجرت در استان اردبیل تداوم دارد.

در شرایطی که محلات حاشیه‌ای در شهرهای بزرگ استان در حال گسترش است، هنوز می‌توان محلاتی را در مرکز استان یافت که به دلیل ساخت مسکن غیرقانونی از خدمات ابتدایی محروم هستند، اکثر اهالی این محلات حاشیه‌ای که بیشترین آنها در اردبیل و پارس‌آباد مغان متمرکزند از روستاییانی هستند که به امید زندگی راحت راه شهر در پیش گرفته‌اند.

بر اساس آمارها هم اکنون ۱۵۰ روستا در استان اردبیل بر اثر مهاجرت خالی از سکنه شده و در صورت تداوم این روند بیم آن می‌رود که بر تعداد این روستاها افزوده شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها