در گفت‌وگو با صباح زنگنه کارشناس مسائل بین‌الملل بررسی شد

طوفان‌الاقصی، اعلام حق فراموش نشده

حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای صبح روز ۱۸مهر۱۴۰۲ در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح درباره قضایای این روزهای فلسطین تصریح کردند: «این بلا را عملکرد خود صهیونیست‌ها بر سرشان آورد. وقتی ظلم و جنایت از حد گذشت، وقتی درنده‌خویی به نهایت رسید، باید منتظر طوفان بود. شما با ملت فلسطین چه کردید؟ اقدام شجاعانه و در عین ‌حال فداکارانه‌ فلسطینی‌ها پاسخ به جنایت دشمن غاصب بود که سال‌ها ادامه داشت و در ماه‌های اخیر شدت آن افزایش پیدا کرده‌بود؛ مقصر هم دولت کنونی حاکم بر رژیم غاصب صهیونیستی است.»
کد خبر: ۱۴۲۶۸۴۲
​​​​​​​صباح زنگنه، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگویی به تحلیل این نکته پرداخته‌است که چرا و چگونه عملکرد وحشیانه رژیم اشغالگر قدس کار را به طوفان‌الاقصی کشاند. متن این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:
 
رهبرانقلاب عملکرد وحشیانه رژیم‌صهیونیستی در سال‌های گذشته راعامل وضعیت فعلی و شروع طوفان‌الاقصی می‌دانند. تبیین شما از این ماجرا چیست؟
رژیم‌صهیونیستی به‌طور مستمر مرتکب سیاست‌های اعمال فشار، خشونت، خفقان، سلب آزادی‌ها و تصاحب زمین‌ها و خانه‌های مردم فلسطین شده‌است و بارها فلسطینیان و حتی سازمان‌های بین‌المللی به رژیم‌ اشغالگر قدس هشدار داده‌بودند که دست از سیاست‌های وحشیانه و زورگویانه بکشد. علاوه بر این درباره سیاست حمایت از گروه‌های افراطی و تندرو صهیونیست در ورود به حومه و صحن مسجدالاقصی و ارتکاب اهانت‌ها نسبت به مقدسات این محل هشدار داده شده‌بود و اخیرا محمد ضیف تکرار کرده‌بود که فلسطینی‌ها در برابر این اهانت‌ها ساکت نخواهند ماند. این سیاست‌ها و اقدامات توسط رژیم‌صهیونیستی انجام گرفت و آنها برخلاف همه قوانین و مقررات بین‌المللی و عرف‌های انسانی عمل کردند و موجب ورود ضررها و خسارت‌های فراوانی به ملت و شهرهای فلسطین و به‌خصوص قدس شریف شده‌بود. این سیاست‌ها، روش‌ها و اقدامات علیه ملتی که در محاصره و فشار است و انواع فشارها بر او اعمال می‌شود صدها بار تکرار شد و هیچ‌کدام از راه‌های مذاکراتی با سازمان آزادیبخش فلسطین یا دولت خودگردان فلسطین یا گروه‌های مختلف فلسطینی یا واسطه‌ها یا میانجی‌هایی که بین فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها رفت و آمد داشتند، نتیجه‌بخش نبود. تنها راهی که برای فلسطین باقی می‌ماند این است که مقاومت کنند و در مقابل این رژیم جنایتکار، کودک‌کش و تخریب‌کننده آثار و میراث فرهنگی ملت فلسطین، ایستادگی کنند و اقدام متقابل در برابر این جنایت‌ها انجام دهند.
 
رژیم اشغالگر پس از شروع عملیات طوفان‌الاقصی به افزایش بی‌سابقه حجم جنایت‌هایش دست زده‌است. این افزایش از سوی رژیم اشغالگر قدس چه تبعاتی برای خودشان خواهد داشت؟
افزایش حمله‌ها که منجر به افزایش قربانیان فلسطین می‌شود هیچ‌گاه در تاریخ فلسطین منجر به تسلیم مردم فلسطین نشده و اصرار این مردم بیشتر بر ایستادگی، مقاومت، ثبات و ماندن در سرزمین‌شان است. در این مرحله اخیر هم این انتظار می‌رود که مردم فلسطین همواره از زیر خاکستر جنگ‌ها و تخریب خانه‌ها برخواهند خاست و به مقاومت خود ادامه خواهند داد.
 
رهبر انقلاب در دیدار اخیر تصریح کردند؛ این شکست برای رژیم‌صهیونیستی یک شکست ترمیم‌ناپذیر خواهد بود و روی ترمیم‌ناپذیری آن هم تاکید کردند. چرا این شکست ترمیم‌ناپذیر است و ابعاد و ریشه‌های این عدم ترمیم چیست؟
رژیم‌صهیونیستی تا حالا ادعا می‌کرد دارای قوی‌ترین سامانه‌های اطلاعاتی، امنیتی و حفاظتی است که در سطح منطقه و بیشتر مناطق جهان قابل مقایسه نبوده و نفوذ ناپذیر است، اما نیروهای اندکی از فلسطینیان در غزه که دسترسی‌شان به فناوری‌ها، امکانات و تجهیزات پیشرفته بسیار کم است، توانستند از همه خطوط حفاظتی و امنیتی این رژیم عبور و ضربه‌های سنگینی بر نیروهای نظامی و انتظامی این رژیم وارد کنند که شکستی حیثیتی برای اعتباری بود که رژیم‌صهیونیستی سال‌ها مدعی آن است. از ۵۰سال پیش تاکنون چنین ضربه و نفوذی از سوی اعراب یا دیگرکشورها دراین رژیم پدید نیامده‌است؛ لذا یک شکست تاریخی محسوب می‌شود.
 
آیا سیاست مظلوم‌نمایی رژیم‌صهیونیستی سابقه تاریخی دارد؟
بله، هم رژیم‌صهیونیستی از این رویه‌ها استفاده کرده و هم در قرآن مجید بارها از مظلوم‌نمایی‌های قوم بنی‌اسرائیل یاد شده‌است. بعد از تشکیل دولت ساختگی اسرائیل در سرزمین فلسطین، این رویه بارها استفاده و تکرار شده‌است. زمانی به یهودیان مقیم اروپا یا کشورهای عربی از سوی شبکه صهیونیسم حمله‌هایی می‌شد و با استفاده از قربانیان این حمله‌ها و عملیات‌های تروریستی، شاهد مظلوم‌نمایی جنبش و حرکت صهیونیست‌ها بوده‌ایم. هم در اروپا و هم در اغلب کشورهای عربی همسایه فلسطین از این رویه استفاده شده‌است. در دوره‌های بعد هم رژیم‌صهیونیستی از این رویه به ‌منظور جلب حمایت‌های انگلیس، آمریکا و صهیونیست‌ها استفاده و بهره‌برداری کرده‌است. در آخرین مرحله هم شاهد بودیم صهیونیست‌ها که خود مرتکب انواع جنایت‌ها شده‌بودند، خود را قربانی اقدامات مقاومت مردم فلسطین معرفی ‌کردند. با توجه به داشتن امکانات فراوان تبلیغاتی و رسانه‌ای، صهیونیسم از این حربه تبلیغاتی استفاده‌های زیادی کرده‌است.
 
باعنایت به این اشاره رهبر انقلاب که «ان‌شاءا... این حماسه گام بزرگی برای نجات فلسطین خواهدبود»، به نظر شما طوفان‌الاقصی در آینده مسأله فلسطین چه اثراتی خواهدداشت؟
حرکت طوفان‌الاقصی اولا تاکید بسیار روشنی بر حفظ حرمت مسجد‌الاقصی در همین عنوان دارد و فریاد بزرگی در میان مسلمانان و حتی مسیحیان خواهدبود. از طرف دیگر، این حرکت با امکانات اندک، توانسته دژ محکم و نفوذناپذیر به تعبیر خود اسرائیلی‌ها را مورد حمله قرار دهد. فروریختن این دژ اطلاعاتی و امنیتی، موفقیت بزرگی است که دل همه نیروهای آزادیخواه و مسلمان را شاد می‌کند و به آنها قوت می‌دهد رژیم‌صهیونیستی به‌راحتی می‌تواند فروبریزد و همه ادعاهای قدرت، سیطره و هیمنه‌ای که داشته به‌راحتی قابل فروریختن است.
 
این پیام کاملا آشکار می‌سازد این عملیات علاوه بر این‌که توانسته حقانیت مردم فلسطین، غزه و همه مناطق فلسطین را به اثبات برساند، بیانگر این موضوع مهم است که آنها ۷۵سال بعد ازاشغالگری رژیم‌صهیونیستی حق خود را فراموش نکرده‌اند و اصالت وجودی‌شان در سرزمین فلسطین غیرقابل انکار و پاک شدن از تاریخ منطقه است.
درواقع به تعداد اندکی از کشورهای عربی که بدون در نظر گرفتن حل مسائل فلسطین، به‌سمت عادی‌سازی حرکت کردند، هشدار داده می‌شود تا بدانند در برابر حیله‌گری‌های رژیم‌صهیونیستی دچار غفلت و تغافل شده‌اند و این تغافل و غفلت هرگز به سودشان تمام نخواهدشد. رژیم اشغالگر قدس سیاست اصلی‌اش توسعه‌گری، اشغالگری، تسلط بر سیاستمداران کشورهای عرب بوده و هست. پس در تمام شئون زندگی در معرض آثار سوء سیاست توسعه‌طلبانه این رژیم قرار خواهندگرفت؛ لذا این حرکت و قیام پیام‌های متعددی داشته و همگان را به تداوم ایستادگی و مقاومت امیدوار می‌کند. متأسفانه برخی کشورهای عربی از عادی‌سازی روابط با رژیم‌صهیونیستی صحبت می‌کنند. استدلال مطرح‌شده توسط مقامات عرب این بود که اگر ما با اسرائیل مذاکره و روابط برقرار کنیم، می‌توانیم به حفظ حقوق فلسطینی‌ها کمک کنیم. متأسفانه، آنها متوجه نشدند مذاکراتی از این دست که پس از اشغال‌گری انجام شده، مانند توافق‌نامه کمپ‌دیوید، به‌هیچ‌وجه مؤثر نخواهندبود. اردن و مصر تحت فشار اقدامات یکجانبه رژیم‌صهیونیستی قرار دارند و هیچ‌یک از توافقات صلح یا مذاکره از کمپ دیوید تا اسلو یا دیگران منجر به خروج صهیونیست‌ها نشده، بلکه منجر به از دست دادن حقوق مردم فلسطین شده‌است؛ بنابراین، ملت فلسطین احساس می‌کند که باید به خود تکیه و از حقوق خود دفاع کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها