چرایی و ثمرات خودداری ورزشکاران از مسابقه با نمایندگان صهیونیستی

«نه» ورزش به رژیم نامشروع

حمایت فوتبالیست‌ها و ورزشکاران مطرح دنیا از مردم فلسطین

سمت درست تاریخ

بیش از دو هفته‌ است که فلسطینی‌های ساکن نوار غزه تحت شدیدترین حملات و بمباران نیروهای صهیونیست قرار دارند. در این میان، نوع واکنش‌ها به جنایتی که این روزها در نقاط مختلف غزه رقم می‌خورد، متفاوت است. برخی بی‌تفاوت از کنار این مساله می‌گذرند و ترجیح می‌دهند سکوت پیشه کنند و درمقابل، عده‌ای هم نمی‌توانند چشم‌شان را روی تمام این ظلم‌ها ببندند و حتی شده با یک پست اینستاگرامی یا متنی در دیگر شبکه‌های اجتماعی به این مساله واکنش نشان دهند. تعدادی از بازیکنان سرشناس دنیای فوتبال نسبت به این مساله واکنش نشان داده‌اند که در ادامه نگاهی به آنها می‌اندازیم.
کد خبر: ۱۴۲۶۴۸۳

خیلی مَردی کریم! 
کریم بنزما، ستاره مسلمان تیم الاتحاد عربستان در گذشته بارها حمایت خود را از مردم فلسطین اعلام کرده بود. او این بار نیز نتوانست نسبت به فجایع رخ داده در غزه بی‌تفاوت باشد. این ستاره فرانسوی در صفحه خود نوشت: « تمام دعای ما برای ساکنان غزه است که بار دیگر قربانی بمباران‌های ناعادلانه‌ای می‌شوند که به هیچ زن و کودکی رحم نمی‌کند.» این پست بنزما با گذشت بیش از دو روز، بازخورد خوبی نیز در فضای مجازی داشته است. همین نوشته کوتاه نزدیک به ۴۴ میلیون بار در شبکه اجتماعی ایکس دیده شده و ۵۶ هزار حساب جداگانه نیز برای او کامنت گذاشته‌اند. 
     
فعال مثل صفحه «ژاوی »
یکی از صفحاتی که در فضای مجازی بسیار فعال بوده، صفحه هواداری رسمی ژاوی هرناندز، سرمربی بارسلوناست. این صفحه که در شبکه ایکس کاملا شناخته شده است و حتی تیک آبی تاییدیه رسمی را دارد، در این مدت با مشکلاتی هم در این زمینه رو‌به‌رو بوده است. این صفحه از همان اولین روزهای آغاز حملات اسرائیل به نوار غزه، با انتشار عکسی از کودکان و مجروحان این منطقه و همچنین انتقاد از سکوت جامعه جهانی، نسبت به این موضوع واکنش نشان داد. هنوز چند روز از انتشار پست‌های این صفحه در حمایت از مردم فلسطین نگذشته بود که مدیران شبکه ایکس اعلام کردند تیک آبی این صفحه را به حالت تعلیق در آورده و تا بررسی محتوای پست‌ها، آن را بر نمی‌گرداند. در همان چند روز نیز این صفحه بیکار نبود و با انتشار عکسی از کودکان غزه نوشت: هر اتفاقی که بیافتد، ما تا همیشه در سمت شما ایستاده‌ایم. بالاخره بعد از چند روز تیک آبی این صفحه برگشت، اما اتفاق دیگری افتاد. گردانندگان این صفحه اعلام کردند که به دلیل حمایت از مردم فلسطین، پست‌های این صفحه با محدودیت رو‌به‌رو شده و همه دنبال‌کنندگانش نمی‌توانند آن را مشاهده کنند. با این حال، این صفحه همچنان هر روز در حمایت از مردم فلسطین پست می‌گذارد و حتی در آن چند ویدئو از تظاهرات مردم شهر بارسلون در حمایت از فلسطینی‌ها به اشتراک گذاشته شده است. در این میان، یکی از مهمترین پست‌های این صفحه هواداری ژاوی که بیش از همه دیده شد، این متن با تصویری از پرچم فلسطین بود: برای ایستادن کنار مردم غزه نیازی نیست که مسلمان باشید، فقط باید انسان‌باشید. 
     
سکوت «صلاح »شکسته شد 
محمد صلاح، ستاره تیم‌ملی مصر و باشگاه لیورپول در ماجرای جنگ فلسطین و رژیم اشغالگر قدس‌، سکوت کرده و برخلاف خیلی از ورزشکاران مسلمان حمایتی از مردم فلسطین نکرده بود. او به همین دلیل به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. در راهپیمایی اخیری که در حمایت از فلسطینی‌ها در شهر لیورپول برگزار شد، عده‌ای با در دست داشتن پلاکاردی با عکس محمد صلاح که روی آن نوشته شده بود «گمشده! آخرین باری که دیده شده جشن کریسمس بوده است» اعتراض خود را به ستاره لیورپول نشان دادند. همچنین به دلیل عدم حمایت این فوتبالیست نامدار مصری از فلسطینی‌ها، یک میلیون نفر او را در شبکه اجتماعی X (توئیتر) آنفالو کرده بودند.حالا و با گذشت چند روز، یک پایگاه خبری در مصر گزارش داد صلاح حمایت خود را از مردم فلسطین در غزه با کمک نقدی به هلال‌احمر مصر جهت ارائه به فلسطینیان نشان داد. برنامه تلویزیونی الماتش نیز از قول نزدیکان صلاح تاکید کرد که این بازیکن بیش از یک میلیون دلار به ساکنان نوار غزه کمک کرده است. مدیر اجرایی هلال‌احمر مصر در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی «ام‌بی‌سی» این کشور با تأیید این خبر گفت: این اولین بار نیست که صلاح داخل یا خارج از مصر کمک می‌کند. 
کانتونا مثل همیشه در کنار فلسطینی‌ها
یکی از بازیکنان سرشناس دنیای فوتبال که بارها حمایتش از مردم فلسطین و اعتراض به جنایات اسرائیل را نشان داده، اریک کانتونا ستاره سابق منچستریونایتد و تیم‌ملی فرانسه است. او این بار نیز با انتشار متنی فوق‌العاده احساسی، حمایت خود را از مردم فلسطین نشان داده است. 
او با انتشار بیانیه‌ای در حساب کاربری رسمی‌اش در شبکه اجتماعی «اینستاگرام» نوشت: « گفتن فلسطین را آزاد کنید به این معنی نیست که شما یهودستیز هستید یا می‌خواهید همه یهودیان ناپدید شوند. فلسطین را آزاد کنید به معنای رهایی فلسطینی‌ها از اشغال اسرائیل است که ۷۵ سال حقوق اساسی آنها را سلب کرده است. فلسطین را آزاد کنید به معنای جلوگیری از حبس ۳-۲ میلیون فلسطینی در بزرگترین زندان روباز جهان است که نیمی از آنها کودک هستند.  فلسطین را آزاد کنید به معنای پایان دادن به آپارتاید تحمیلی توسط دولت اسرائیل است. فلسطین را آزاد کنید به معنای سپردن کنترل زیرساخت‌ها به فلسطینیان در سرزمین خودشان است».
همانطور که گفته شد، کانتونا سابقه طولانی در حمایت از فلسطینی‌ها دارد. دو سال پیش نیز و در جریان حملات وحشیانه اسرائیلی‌ها به نوار غزه، اووهمسرش بنیادی را برای دریافت کمک‌های انسان‌دوستانه برای مردم آسیب‌دیده فلسطین راه‌اندازی کردند. رشیده براکنی، همسر کانتونا که او نیز یک هنرمند و فیلمساز فرانسوی است در این سال‌ها کنار همسرش در این زمینه فعال بوده است.  

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها