گفتگو با مهسا جاور، یک مادر ورزشکار

مادر بودن، سخت‌تر از کسب مدال

پرونده‌ای درباره مدال‌آوران کاروان ورزشی ایران در بازی‌های آسیایی هانگژو

بچه‌های ایران

نوزدهمین دوره بازی‌های آسیایی روز گذشته در هانگژو به پایان رسید و همانطور که مثل همیشه انتظار می‌رفت، چین با اختلاف و کسب رکورد ۲۰۱ مدال طلا توانست به قهرمانی این بازی‌ها برسد. کاروان ورزشی ایران که متشکل از ۱۷۰ ورزشکار و با رویکرد کیفی عازم این مسابقات شده بود، توانست با کسب ۵۴ مدال طلا، نقره و برنز در رده هفتم بایستد. برخی از رشته‌ها پایین‌تر از حد انتظار ظاهر شدند و در این میان برخی رشته‌ها و ورزشکاران هم بودند که در کمال تعجب توانستند روی سکو رفته و ایران را صاحب مدال کنند. در ادامه به مدال‌آوران کاروان ایران نگاهی کوتاه و گذرا می‌اندازیم.
کد خبر: ۱۴۲۵۲۸۴
نویسنده حسین خلیلی - گروه ورزش

طلا

والیبال‌
تیم‌ملی والیبال ایران برای سومین دوره متوالی توانست به قهرمانی در بازی‌های آسیایی برسد. طلای تیم‌ملی والیبال در واقع اولین طلای کاروان ایران در این دوره از بازی‌ها بود. شاگردان بهروز عطایی با شکست دادن چین در بازی فینال، توانست قهرمانی در خانه میزبان را جشن بگیرد. 

ووشو
تیم ووشوی ایران از جمله تیم‌های موفق در این دوره از بازی‌های آسیایی بود. یکی از ستاره‌های این تیم، افشین سلیمی ووشوکار وزن ۶۵- کیلوگرم بود. او پس از پشت سر گذاشتن رقبای خود، در بازی فینال مقابل ساموئل ماربون از اندونزی قرار گرفت و با ناک اوت کردن حریفش، صاحب مدال طلا شد. 

کشتی آزاد 
بعضی از ورزشکاران همیشه بوی طلا و سکوی نخست را می‌دهند و حسن یزدانی از جمله ورزشکارانی است که بسیاری از ایرانی‌ها را به کسب مدال طلا عادت داده است. او در هانگژو خرق عادت نکرد تا حدودی از تلخی‌های بلگراد کم شود. او در هر چهار مسابقه، حریفانش را با نتیجه ۱۰برصفر شکست داد و با اقتدار دومین مدال طلایش در بازی‌های آسیایی را گرفت.

ووشو
کوراش که زیر مجموعه فدارسیون ووشو است، یک طلایی در کاروان ایران داشت. صادق آذرنگ که در وزن ۹۰- کیلوگرم برای تیم‌ملی مبارزه می‌کند، بعد از پشت سر گذاشتن رقبایی از هند و ترکمنستان به بازی فینال رسید تا مقابل حریفی از کره‌جنوبی قرار بگیرد. او درفینال و با اقتدارحریفش را شکست داد تا چهارمین مدال‌طلای کاروان‌ایران به نام او ضرب شود. 

سنگ‌نوردی 
وقتی عنوان سریعترین ورزشکار عمودی جهان را یدک بکشی، کسب طلای بازی‌های آسیایی کار چندان دشواری نیست. رضا علیپور که در بازی‌های آسیایی جاکارتا نیز مدال طلا کسب کرده بود، در این دوره با شکست دادن رقبای سرسختی از هنگ‌کنگ، کره جنوبی و اندونزی به بازی فینال رسید و در آنجا ورزشکار کشور میزبان را در زمان ۵.۳۰۲ ثانیه شکست داد و به طلا رسید. 

پرتاب دیسک
گرچه احسان حدادی از دنیای حرفه‌ای دررشته پرتاب دیسک خداحافظی کرد، اما درخشش حسین رسولی در هانگژو، نوید تولد یک ستاره دیگر دراین رشته را می‌دهد. ورزشکار ۲۵ساله تیم ملی ایران در فینال این رقابت‌ها در هانگژو در پرتاب چهارم خود دیسک را به میزان ۶۲متر و ۴سانتیمتر و بالاتر از حدادی پرتاب کرد و با همین رکورد، مدال طلای این رقابت‌ها را از آن خود کرد. 

کشتی فرنگی 
همیشه اولین‌ها طعم و شیرینی بیشتری دارد. اولین طلای تیم‌های کشتی فرنگی و آزاد ایران در این بازی‌ها به نام محمد هادی ساروی ثبت شد. فرنگی‌کار وزن ۹۷کیلوگرم تیم‌ملی، برای رسیدن به مدال طلا کار چندان سختی نداشت. او با انجام چهار مسابقه و کسب ۲۲امتیاز توانست مدال خوشرنگ طلا را به دست آورد تا کمی ازناکامی‌اش درمسابقات جهانی بلگراد کم شود. 

کشتی فرنگی 
با طلایی که امین میرز‌زاده در مسابقات جهانی بلگراد گرفته بود، طلای هانگژو چندان دور از دسترس نبود. فرنگی‌کار سنگین وزن ایران تا قبل از بازی فینال حریفان خود را با نتیجه سنگین و خیلی راحت شکست داده و به بازی نهایی رسیده بود در دیدار نهایی نیز مقابل کشتی‌گیر چینی برنده شد تا در کمتر از ۲۰ روز دو مدال ارزشمند طلا بر گردن بیندازد. 

کاراته 
سجاد گنج‌زاده از جمله رزمی‌کاران ورزش ایران است که طی پنج سال اخیر همه به طلا گرفتن او عادت کرده‌اند. کاپیتان تیم‌ملی کاراته که تا قبل از این بازی‌ها، توانسته بود طلای بازی‌های۲۰۱۸ جاکارتا و المپیک توکیو را در وزن ۸۵کیلوگرم به دست آورد، در هانگژو نیز همین کار را تکرار کرد و با شکست دادن رقیبی ازترکمنستان، افتخارات خودرا بیش ازپیش کرد. 

کشتی آزاد
چراغ مدال‌های طلا در کشتی آزاد به دست یونس امامی روشن شد. کشتی‌گیر وزن ۷۴ کیلوگرم ایران که با بدشانسی در مسابقات جهانی از مدال طلا دور ماند، در هانگژو با صلابت حاضر شد و با کسب ۳۴ امتیاز از چهار کشتی خود به مدال طلای این وزن رسید. با مدال طلای امامی، تعداد مدال‌های طلای کاروان ایران دو رقمی شد و به عدد ۱۰ رسید. 

ووشو
یکی از راحت‌ترین و دلچسب‌ترین مدال‌های طلای این دوره را یوسف صبری گرفت. ووشوکار وزن ۷۵ کیلوگرم تیم ملی 
در بازی فینال مقابل حریفی از ماکائو قرار گرفت. هنوز ۳۰ ثانیه از شروع این بازی نگذشته بود که صبری با کسب ۱۲ امتیاز و با اقتدار حریفش را شکست داد و مدال طلا ره به گردن آویخت. 

کشتی آزاد
حسن ختام عملکرد تیم‌ملی کشتی آزاد در بازی‌های هانگژو، امیرحسین زارع بود. او که حدود ۲۰ روز پیش توانسته بود غول‌های سنگین وزن دنیا را مسابقات جهانی مغلوب کند، این بار کار به مراتب آسان‌تری در آسیا داشت. او تا قبل از بازی فینال مقابل حریف مغولستانی، ۳۱ امتیاز کسب کرده بود و در بازی نهایی هم حریفش را نتیجه ۷ بر صفر شکست داد و به راحتی روی سکوی اول ۱۲۵ کیلوگرم رفت.

نقره

قایقرانی 
اولین مدال کاروان ایران در این بازی‌ها را تیم ۲ نفره روئینگ بانوان متشکل از مهسا جاور و زینب نوروزی کسب کردند.  یک روز بعد تیم ۴ نفره ایران متشکل از نازنین ملایی، مهسا جاور، زینت نوروزی و فاطمه مجلل توانست در فینال بازی‌های به مدال نقره برسد.

وزنه‌برداری
علی داوودی: عملکرد تاسف‌بار تیم‌ملی وزنه‌برداری در این دوره از بازی‌ها با مدال نقره علی داوودی در وزن ۱۰۹+ تکمیل شد. او بعد از نماینده بحرین روی سکوی دوم ایستاد تا وزنه‌برداری ایران برای اولین بار طی ۲۰ سال گذشته به مدال طلای سنگین وزن بازی‌های آسیایی نرسد. 

تکواندو 
مهدی حاجی موسایی‌: اولین مدال تیم تکواندو در این بازی‌ها را مهدی حاجی موسایی نماینده وزن ۵۸- کیلوگرم به دست آورد. او در فینال این وزن مقابل نماینده کره با تساوی ۴ بر ۴ به کارش پایان داد اما بنا به رای داوران، حریف او برنده مسابقه اعلام شد. 

ووشو
الهه منصوریان: ازجمله ورزشکارانی که هنگام دریافت مدال خود اشک می‌ریخت، الهه منصوریان بود. این ووشوکار وزن ۵۲- کیلوگرم تیم‌ملی که به فینال این بازی‌ها رسیده بود پس از شکست مقابل نماینده چین و دارنده مدال طلای دوره قبل، هنگام دریافت مدال نقره روی سکو اشک می‌ریخت که نشان می‌داد اصلا از این مدال و عملکرد خود در فینال راضی نیست.

ووشو
زهرا کیانی:  در بخش تالو در رشته ورزشی ووشو، هیچ ورزشکاری در این چند سال اخیر به اندازه زهرا کیانی موفق نبوده است. او که در بازی‌های آسیایی جاکارتا نیز به مدال نقره رسیده بود، بعد از ورزشکار چینی توانست با امتیاز ۱۹.۴۳۶ به مدال نقره هانگژو برسد. 

تکواندو
علیرضا حسین‌پور: دومین نقره تیم‌ملی تکواندو توسط علیرضا حسین‌پور در وزن ۶۳- کیلوگرم به دست آمد. این ورزشکار مازندرانی بعد از شکست دادن رقبایی از هند، پاکستان و اردن به فینال رسید تا مقابل حریف سرشناس تایلندی نایب قهرمان جهان در سال ۲۰۲۳ قرار گیرد. او مقابل این حریف شکست خورد و به مدال نقره رسید. 

ووشو
محسن محمد‌سیفی‌: کاپیتان تیم‌ملی ووشو ایران که طلای سه دوره قبلی بازی‌های آسیایی را داشت، می‌خواست نامش در تاریخ ورزش ایران ماندگار شود اما در بازی فینال اتفاق دیگری برایش رقم خورد. محسن محمد‌سیفی در فینال وزن ۶۵ کیلوگرم مقابل ووشوکار چینی شکست خورد و با ناراحتی روی سکوی دوم رفت. 

کوراش​​​​​​​
مجید وحید بریمانلو: اولین مدال‌آور ایران در رشته کوراش در این بازی‌ها، مجید وحید بریمانلو نماینده وزن منهای ۶۶ کیلوگرم بود. او پس از برتری مقابل نمایندگانی از ویتنام، چین تایپه و تاجیکستان به فینال رفت. او در بازی نهایی و در رقابتی نزدیک به حریف ازبکستانی باخت تا روی سکوی دوم بایستد. 

ووشو
آخرین نماینده تکواندوی ایران در بازی‌های آسیایی، ایمان سلیمی در وزن ۸۰ کیلوگرم بود که پس از شکست دادن رقبایی از فیلیپین، اردن و چین تایپه راهی فینال شد تا در مسابقه نهایی مقابل ورزشکار چینی قرار گیرد. در مسابقه‌ فینال ، سلیمی باخت تا آخرین مدال تکواندوی ایران را در این بازی‌ها بگیرد. 

ووشو
شجاع پناهی: دراین دوره از بازی‌ها، هر حریفی که مقابل نمایندگانی از چین قرار می‌گرفت به خصوص در رشته‌های رزمی، شانس کمی برای پیروزی داشت. این اتفاق برای شجاع پناهی، ووشوکار وزن ۶۰ کیلوگرم نیز افتاد و او در فینال این وزن به ورزشکار چینی باخت و دومین نقره ووشوی مردان را گرفت. 

کوراش
دنیا آقایی: اولین مدال کوراش زنان در این بازی‌ها به نام دنیا آقایی ثبت شد. این بانوی کوراش‌کار وزن ۷۰ کیلوگرم تیم‌ملی ایران، در فینال این مسابقات مقابل حریفی از چین به روی تاتامی رفت که در نهایت با نتیجه ۱۰ بر صفر شکست خورد و از رسیدن به مدال طلا بازماند. 

کوراش​​​​​​​
زهرا باقری:  کوراش کار وزن منهای ۸۷ کیلوگرم تیم ایران آخرین مدال بانوان این رشته را گرفت. او پس از شکست رقبایی از قرقیزستان و ویتنام پا به بازی فینال گذاشت تا مقابل ورزشکار چینی قرار گیرد. او نیز نتوانست طلسم شکست دادن ورزشکاران میزبان را بشکند و در نهایت روی سکوی دوم ایستاد. 

پرتاب دیسک
قهرمان پرتاب دیسک تیم‌ملی ایران با کسب مدال نقره در بازی‌های هانگژو، نامش را در تاریخ ورزش ایران ماندگار کرد. احسان حدادی که در چهار دوره قبلی به مدال طلا رسیده بود، با کسب مدال نقره در کنار محمد نصیری به عنوان پرافتخارترین ورزشکار ایران در این بازی‌ها رسید.

کشتی فرنگی 
نماینده وزن ۷۷ کیلوگرم کشتی فرنگی ایران در یک بازی بسیار نزدیک، دستش از طلا کوتاه ماند. امین کاویانی‌نژاد در بازی فینال مقابل دارنده مدال‌های طلای جهان و نقره المپیک از قرقیزستان قرار گرفت و در پایان در یک کشتی سخت و نزدیک با نتیجه یک بر یک شکست خورد و به مدال نقره رسید.

کشتی فرنگی 
وزن ۸۷ کیلوگرم کشتی فرنگی نیز شاهد مدال نقره نماینده ایران بود. ناصر علیزاده که توانسته بود رقبایی از قرقیزستان، ترکمنستان و هند را شکست دهد، در بازی فینال مقابل فرنگی‌کار ازبکستانی با نتیجه ۷ بر ۴ شکست خورد تا مدال نقره را به گردن بیندازد. 

کشتی آزاد 
با شروع مسابقات کشتی آزاد، همه منتظر طلای رحمان عموزاد بودند تا خاطره تلخ بلگراد پاک شود؛ اما همه چیز طبق انتظار پیش نرفت. او که توانسته بود به راحتی به فینال وزن ۶۵ کیلوگرم برسد، مقابل رقیب مغولستانی خود در عرض تنها چند ثانیه ۱۰ امتیاز از دست داد و با نتیجه ۱۱ بر یک شکست خورد. 

کشتی آزاد 
یکی از بدشانسی‌های گلیج در وزن ۹۷ کیلوگرم، حضور احمد تاج‌الدین‌اف روسی‌الاصل بود که با پرچم بحرین وارد این مسابقات شده بود. تاج‌الدین‌اف که همین چند هفته پیش قهرمان جهان شده بود، در بازی فینال به راحتی گلیج را شکست داد تا نماینده ایران در روز پایانی این مسابقات به مدال نقره برسد. 

کبدی مردان 
یکی از عجیب‌ترین فینال‌های تاریخ بازی‌های آسیایی در کبدی مردان اتفاق افتاد. در حالی که یک دقیقه به پایان بازی ایران و هند مانده بود، بازی حدود یک ساعت متوقف شد و در نهایت با دخالت و تاثیرگذاری هندی‌ها، رای به ضرر ایران صادر شد تا این تیم نتواند از عنوان قهرمانی چهار سال قبل خود دفاع کند.

برنز

تپانچه میکس
یکی از ورزش‌های تیمی که در هانگژو برای ایران مدال گرفت تیم تیراندازی تپانچه میکس بود. این تیم متشکل از امیر جوهری‌خو و هانیه رستمیان برای کسب مدال برنز به مصاف پاکستان رفتند و با برتری ۱۶ بر ۱۴ به مدال برنز دست یافتند. پرونده تپانچه با همین مدال بسته شد. 

تکواندو 
مرجان سلحشوری که در دوره قبلی رقابت‌های پومسه آسیایی به مدال نقره رسیده بود این‌بار به مدال برنز دست یافت. او در مرحله نیمه‌نهایی به مصاف یوئیوکو نیوا از ژاپن رفت و در پایان مغلوب حریف خود شد و به مدال برنز رسید.

تکواندو 
مبینا نعمت‌زاده، دختری که هنوز به کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۴ امید دارد در شرایطی که ماه‌های پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشته بود در بازی‌های آسیایی و در رشته تکواندو موفق به کسب برنز شد. او در وزن منهای ۴۹ مقابل حریف چینی شکست خورد و اشکبار به فینال نرسید. 

قایقرانی
هدیه کاظمی از تمام تجاربش استفاده کرد که طلا بگیرد اما دست آخر به مدال برنز دست یافت که البته بسیار رضایت‌بخش بود. او در کایاک ۵۰۰متر با ثبت زمان ۲:۰۰.۶۳ (‌۲ دقیقه و ۶۳صدم ثانیه) و با اختلاف ناچیزی نسبت به حریف سنگاپوری برنزی شد.

کاراته
فاطمه سعادتی،  بانوی کاراته‌کا در وزن ۵۵- کیلوگرم بانوان‌ایران به مدال برنز بازی‌های‌آسیایی دست یافت. او برای این‌که این مدال برنز را به‌دست آورد به مصاف حریفی از اندونزی رفت و مقتدرانه و ۳برصفر به پیروزی‌رسید تا مدال‌برنز بگیرد. 

تکواندو 
مهران برخورداری تکواندوکار وزن منهای ۸۰ کیلوگرم دیگر دارنده نشان برنز بازی‌های آسیایی در رشته تکواندو بود. او در نیمه‌نهایی به مصاف حریفی از کره‌جنوبی، مانند آن سه تای دیگر با شکست مقابل حریف خود از رسیدن به فینال بازماند و صاحب گردن‌آویز برنز شد. 

شمشیربازی
کره‌ای‌ها در رشته شمشیربازی هم مانع از صعود ورزشکاران ایرانی به فینال بازی‌های آسیایی شدند. محمد رهبری که نقشه‌های زیادی برای مدال طلای هانگژو داشت در نیمه نهایی و در حالی که مدالش قطعی شده بود شکست خورد و به برنز قناعت کرد. 

تنیس روی میز
تیم‌ملی تنیس روی میز متشکل از برادران عالمیان و امیرحسین هدایی هم مانند تیم دوبل تاریخ‌سازی کرد. این تیم که با شکست ژاپن مدال برنز و تاریخی‌ خود را قطعی کرده بود در نیمه‌نهایی مقابل کره قرار گرفت و شکست خورد. به هر حال بعد از ۶۵ سال تیم‌ملی تنیس روی میز به مدال رسید. 

قایقرانی
پیمان قویدل و سپهر ساعتچی در کایاک دونفره ۵۰۰متر مردان با حریفانی‌ ازتایلند، ازبکستان، قزاقستان، چین، کره، قرقیزستان‌، سنگاپور و عراق به آب زدند و در پایان با ثبت زمان ۱:۳۹.۲۹۱ دقیقه( ‌یک دقیقه و ۳۹ ثانیه و ۲۹۱ هزارم ثانیه) صاحب مدال برنز شدند. 

تکواندو
از دیگر مدال‌آور ایران در رشته تکواندو ملیکا میرحسینی بود. این ملی‌پوش تکواندو در نیمه‌نهایی وزن منهای ۶۷ کیلوگرم به مبارزه با سادیکووا از ازبکستان پرداخت و شکست خورد تا دومین برنزی تکواندوی بانوان در بازی‌های آسیایی باشد. 

قایقرانی
عادل مجللی و کیا اسکندانی دیگر برنزی های قایقرانی ایران در هانگژو بودند. این دو در کانوی‌۲ نفره در مصاف با حریفانی از اندونزی، تایلند، ازبکستان، قزاقستان، ژاپن، کره، ویتنام و هند با زمان ۱:۵۷.۸۸۲ دقیقه (‌یک دقیقه و ۵۷ ثانیه و ۸۸۲ صدم ثانیه ) سوم شدند و مدال برنز رقابت‌ها را به دست آوردند.

ووشو
چهره پرادعای ووشوی بانوان در رشته ساندای ووشو باز هم در کسب مدال طلا ناکام بود. شهربانو منصوریان ۳۸ ساله در رقابت نیمه نهایی وزن‌ ۶۰- کیلوگرم بانوان به مصاف حریف چینی رفت و با شکست از راه‌یابی به فینال بازماند. برنز نهایت تلاش او در هانگژو بود. 

شمشیربازی
دیگر رشته تیمی که مدالش قطعی شد اما به فینال نرسید تیم‌ملی شمشیربازی اسلحه سابر بود. این تیم متشکل از محمد رهبری، علی پاکدامن، فرزاد باهر ارسباران و محمد فتوحی در نیمه نهایی به مصاف تیم‌ملی چین رفت و با قبول شکست به برنز رضایت داد. 

کوراش 
در ادامه رقابت‌های کوراش بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ هانگژو، ملیکا امیدوند در مرحله نیمه‌نهایی روی تاتامی رفت که با قبول شکست برابر حریف چینی، از رسیدن به فینال ناکام ماند اما موفق به کسب مدال ارزشمند برنز شد. 

کشتی فرنگی 
دانیال سهرابی، کشتی‌گیر وزن ۶۷ کیلوگرم قرار نبود به برنز رضایت بدهد اما در نیمه‌نهایی چاره‌ای جز تسلیم دربرابر حریف قزاقستان نداشت و فینال را از دست داد. اما در ادامه رقابت‌ها به مصاف کشتی‌گیری از چین رفت و پیروز شد تا تنها برنز کشتی را به دست بیاورد. 

تکواندو 
سهم تکواندو در مدال‌های برنز برای کاروان ورزشی قابل توجه بود. متین رضایی که در وزن منهای ۶۸ کیلوگرم مبارزه می کند در نیمه‌نهایی مقابل حریفی از اردن شکست خورد تا حضور در فینال را از دست بدهد اما به هر حال مدال برنز را به دست آورد. 

کاراته 
دومین بانویی که برای کاراته در بازی‌های آسیایی مدال برنز گرفت سارا بهمنیار بود. او که در یک چهارم نهایی زیر سه دقیقه حریف مالزیایی را برده بود در نیمه نهایی در برابر حریف قزاق مغلوب شد و به فینال نرسید. او در رده‌بندی حریف ژاپنی را برد و برنز گرفت. 

کبدی بانوان
برنز این یکی بسیار غم‌انگیز بود چرا که کبدی‌کاران دوره قبل طلا گرفته بودند. به هرحال تیم ایران ناباورانه در نیمه‌نهایی مقابل چین تایپه قرار گرفت و با نتیجه ۳۵ بر ۲۴ شکست خورد و رنگ فینال این دوره را ندید. در پایان این رقابت‌ها ایران و نپال صاحب برنز مشترک شدند. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها