بحران غذا، بحران غم‌انگیزی است. نمودارهای جهانی نشان از این دارد که هر ساعت به تعداد افرادی که در پی یک وعده غذایی در روز هستند، اضافه می‌شود. فراگیری کرونا هم به شتاب این افزایش افزوده و حالا آن‌طور که داده‌های فائو نشان می‌دهد هر شب نزدیک به یک میلیارد نفر سر گرسنه بر بالین می‌گذارند.
کد خبر: ۱۴۲۴۷۵۲
جفا به غذا

اما غم ماجرا  شاید نه به دلیل نبود غذا که به دلیل دورریز آن است؛ به این معنا که در حالی یک میلیارد گرسنه در جهان وجود دارد که بدانیم غذای یک سال همه گرسنگان جهان سالانه سر از زباله‌دانی‌ها درمی‌آورد. آمارهای ایران هم در زمینه دورریز غذا به نوعی هولناک است. گرچه در مقایسه با برخی کشورهای خاورمیانه جایگاه چندان بدی ندارد اما وقتی گستره قیاس را گسترده‌تر کنیم، متوجه می‌شویم که میزان دورریز غذای جامعه ایرانی همچنان به شکل معناداری بالاست. 
مجموع دورریز موادغذایی در ۲۷کشور اروپایی ۹میلیون تن درسال گزارش شده اما این آمار در ایران ۳۵میلیون تن در سال است!  براساس گزارش سازمان جهانی خواربار و کشاورزی (فائو) هرروز به‌ازای هرنفر، ۱۳۴کیلوکالری غذا در ایران به هدر می‌رود. این میزان ضایعات موادغذایی، ایران را در ردیف کشورهای تراز اول دنیا در زمینه هدررفت مواد غذایی قرار داده است. برهمین اساس، سالانه ضایعات موادغذایی در ایران معادل ۳۵‌میلیون تن با ارزش تقریبی ۱۵میلیارد دلار است. حجم مواد غذایی هدررفته در ایران به اندازه‌ای است که با آن می‌توان غذای ۱۵میلیون ایرانی را در سال تامین کرد. مساله دورریز تنها از سفره ایرانی‌ها نیست و عجیب این که بدانیم ۳۵درصد محصولات کشاورزی تولیدی در ایران هم به هدر می‌رود. براین اساس از ۱۰۰میلیون تن محصول کشاورزی تولیدی در کشور ۳۵میلیون تن درسال دور ریخته می‌شود. دراین زمینه می‌توان به ۳۰درصد ضایعات در نان، ۲۵ تا ۳۰(وحتی۵۰) درصد ضایعات درمیوه‌ها و سبزیجات، ۱۰درصد ضایعات در برنج، ۲۵درصد ضایعات در خرما و... اشاره  کرد. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها