با حضور رئیس جمهور، عملیات اجرایی طرح انتقال آب دریای عمان به اصفهان آغاز شد

رفع تشنگی فلات‌مرکزی

دیروز سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور در سفر به استان اصفهان چند پروژه را افتتاح کرد. پروژه‌هایی که در تولید صنعتی کشور نقش مهمی دارند. فاز نخست نیروگاه برق خودتامین ۹۱۴مگاواتی مجتمع فولاد مبارکه به ظرفیت ۳۰۷مگاوات یکی از پروژه‌های افتتاح شده است.
کد خبر: ۱۴۲۴۲۸۲
رفع تشنگی فلات‌مرکزی

این سومین نیروگاه خودتامین صنایع در کشور محسوب می‌شود که می‌تواند به جبران ناترازی در کشور کمک کند. همچنین پروژه انتقال آب از دریای عمان به فلات مرکزی ایران نیز در فاز دوم کلید خورد. پروژه‌ای که می‌تواند مشکل استان اصفهان را حل کند. فولاد مبارکه اصفهان فرزند انقلاب اسلامی است. این کارخانه بزرگ که اکنون نقش مهمی در صنایع بالادستی و پایین‌دستی زنجیره فولاد دارد در سال۱۳۶۰ درست در شرایطی که کشور درگیر جنگ تحمیلی بود، کار خود را آغاز کرد. فولاد مبارکه مواد اولیه بیش از ۳۰۰۰کارخانه را تامین می‌کند، از این رو نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد اما مدتی بود که این کارخانه برنامه‌ریزی تولید خود را به دلیل محدودیت برق تغییر داده بود. فولاد مبارکه یکی از معدود شرکت‌های فولادسازی ایران است که توانسته مالک زنجیره کاملی در تولید فولاد از معدنکاری سنگ‌آهن تا نورد فولاد باشد. 

رئیس‌جمهور در آیین راه‌اندازی نیروگاه شهید کاظمی فولاد مبارکه اصفهان به برنامه دولت برای جدا کردن برق صنایع از شبکه برق خانگی اشاره کرد و گفت: این جداسازی که امروز گام‌های عملی جدی نیز در زمینه تحقق آن برداشته شده است، اقدام بسیار مهمی است تا تامین برق صنایع تحت فشار تامین برق خانگی دچار اختلال نشود. این سیاست در عرصه تامین آب و برق صنایع با قوت دنبال خواهد شد.

آغاز فاز دوم انتقال آب

مشکل آب در فلات مرکزی ایران چند دهه‌ای است که به وجود آمده. این موضوع بحران‌های زیست محیطی و اقتصادی را به دنبال داشت  که به گفته کارشناسان با انتقال آب به استان اصفهان این معضل رفع خواهد شد. رئیس‌جمهور دیروز از پروژه انتقال آب عمان به نصف‌جهان نیز بازدید کرد. پروژه‌ای که قرار است مشکل آب استان اصفهان را حل کند. فاز اول پروژه انتقال آب از استان کرمان و منطقه سیرجان به استان اصفهان بود که در طول سال گذشته حدود ۵۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته  و ۷۰میلیون مترمکعب آب را انتقال می‌دهد، البته این پروژه ظرفیت انتقال ۲۰۰میلیون متر مکعب را دارد که درحال حاضر فقط ۷۰میلیون مترمکعب آب مازاد وجود دارد. مرحله دوم پروژه انتقال آب از جاسک به سیرجان است و درصورت بهره‌برداری، ۴۰۰میلیون مترمکعب آب را وارد استان می‌کند.
رئیس‌جمهور همچنین از مرحله نخست طرح انتقال آب از دریای عمان به اصفهان بازدید کرد و عملیات اجرای فاز دوم این طرح بزرگ آبی نیز با دستور وی آغاز شد. ۷۰ میلیون مترمکعب در مرحله نخست و در مرحله بعد ۴۰۰میلیون مترمکعب آب از طریق اجرای این پروژه به اصفهان انتقال داده می‌شود. عملیات اجرایی مرحله نخست این پروژه مهر سال۱۴۰۱ آغاز شد که در دولت سیزدهم و هم‌اینک در ۲۴نقطه فعال با حضور ۱۴پیمانکار در حال تکمیل است. طول مسیر طرح انتقال آب از دریای عمان به اصفهان ۹۸۰کیلومتر است و تاکنون آزادسازی ۵۲۰کیلومتر ازمسیر آن انجام و ۴۲۰کیلومتر حفاری و ۲۱۴کیلومتر آن نیز لوله‌گذاری شده‌است. انتقال آب از دریای عمان بخشی از طرح احیای رودخانه زاینده‌رود است که با اجرای مرحله نخست آن، برداشت آب از زاینده‌رود توسط صنایع قطع خواهدشد و در مرحله دوم علاوه بر آب صنایع، مازاد آب در بخش آشامیدنی، کشاورزی و حقابه محیط‌زیست به مصرف می‌رسد. اجرای این طرح فقط با هدف تامین آب برای صنایع موجود در استان خواهدبود و طرح توسعه واحدهای صنعتی آب‌بَر در دستور کار نیست. هزینه اجرای مرحله نخست اجرای طرح ۲۵.۵هزار میلیارد تومان و مرحله دوم ۱۱۳هزار میلیارد تومان است.

تاثیر پروژه انتقال آب از دریای  عمان به اصفهان 
رفع مشکل ریزگردها 
۲۱۴ کیلومتر لوله‌گذاری
احیای  زاینده‌رود
۱۱۳ همت سرمایه‌گذاری
توسعه کشاورزی
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها