معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی:

تبدیل تبریز به قطب گردشگری از برنامه‌های دولت سیزدهم است

در طول سه دهه گذشته صنعت گردشگری با سرعت پیشتاز بود و بسیاری از کشورها برای بهره‌مندی از مزایای اقتصادی آن، سرمایه‌گذاری‌های مختلفی در بخش‌های متنوع گردشگری و صنایع وابسته به آن انجام می‌دادند. اما بروز همه‌گیری کووید-۱۹ سخت‌ترین ضربه را به این صنعت وارد و لطمه‌های جبران‌ناپذیری بر پیکر گردشگری تحمیل کرد.
کد خبر: ۱۴۲۴۰۱۲
نویسنده آیسا اسدی - روزنامه‌نگار
قرنطینه‌ها و محدودیت‌های سفر در سراسر جهان برای محدود کردن شیوع بیماری، رونق گردشگری را وارونه کرد. در سال اول بحران کووید، ورودی‌های گردشگری در سراسر جهان حدود ۴۰۷میلیون نفر کاهش یافت که پایین‌ترین رقم از سال۱۹۸۹ است. در نتیجه تعداد کل مشاغل ایجادشده توسط گردشگری (به طور مستقیم و غیرمستقیم) در جهان با شروع همه‌گیری ویروس کرونا در سال۲۰۲۰ به‌شدت کاهش یافت. بسیاری از مراکز اقامتی و تفریحی خصوصی نتوانستند در مقابل این رکود بی‌سابقه دوام بیاورند و ورشکسته و تعطیل شدند. براین اساس امسال «روز جهانی گردشگری» در پنجم مهرماه با موضوع «گردشگری و سرمایه‌گذاری سبز» برگزارمی‌شود تا با تمرکز برسه‌حوزه سرمایه‌گذاری درآموزش ومهارت،سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های پایدار و تسریع تحول سبز و سرمایه‌گذاری در نوآوری، فناوری و کارآفرینی، بتواند دوباره این صنعت را به رونق و شکوه پیش از دوران همه‌گیری بازگرداند. گزارش‌های «سازمان جهانی گردشگری» اما نویدبخش روزهای بهتر است.
​​​​​​​براساس آمار‌های این سازمان، گردشگری بین‌المللی در سال۲۰۲۱ اندکی افزایش یافت. با این حال هنوز از دوران اوج خود در سال۲۰۱۹ که رقمی نزدیک به ۱.۵میلیارد سفر بود، فاصله داشت. سال۲۰۲۲ شاهد بازگشت قوی گردشگری بود که منجر به بهبود سطح درآمد قبل از همه‌گیری در بسیاری از مقاصد شد. براساس گزارشی که در ماه می‌۲۰۲۲ منتشر شد، صنعت گردشگری توانست ۶۳ درصد از سطوح پیش از همه‌گیری را احیا کند. نظرسنجی هیات کارشناسان سازمان جهانی گردشگری نشان می‌دهد که ۷۲درصد از پاسخ‌دهندگان انتظار عملکرد بهتری در سال۲۰۲۳ دارند. با این حال اکثر کارشناسان(۶۵درصد) همچنان معتقدند گردشگری بین‌المللی تا سال ۲۰۲۴ یا بعد از آن به سطح پیش از همه‌گیری بازنخواهد گشت.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها