در گفتگو با یک استاد دانشگاه مطرح شد

دانشگاه در ایران مقلد است، نه مولد!

یک استاد دانشگاه همزمان با بازگشایی دانشگاه‌ها با بیان این‌که نیازمند نوسازی و بازسازی جدی در دانشگاه‌ها هستیم، افزود: نوسازی به این معنا که دانشگاه محل جولان برای هیچ جناح سیاسی نباشد.
کد خبر: ۱۴۲۳۸۵۹
صادق کوشکی در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین درخصوص ضرورت آرامش در دانشگاه‌ها و مقابله با سیاسی‌کاری برای حفظ‌ شأن علمی دانشگاه گفت: فلسفه وجودی دانشگاه حل مشکلات کشور از طریق تولید علم فکر و اندیشه است. فایده و محصول دانشگاه باید حل مشکلات متنوع و مختلف باشد. دانشگاه وقتی می‌تواند این هدف را محقق کند که محل تولید اندیشه، علم، صنعت و یافتن راه‌حل برای حل مشکلات متنوع کشور باشد.
وی تصریح کرد: این در حالی است که متاسفانه در طول سه دهه اخیر جناح خاصی که در فضای دانشگاه به تعبیری نفوذ اختاپوسی پیدا کرده کوشیده تا از فضای دانشگاه برای جذب نیرو و تربیت هوادار برای جناح خود بکوشد. این جناح تلاش کرده دانشگاه را به یک پادگان سیاسی به نفع یک جریان خاص تبدیل کند، یعنی این‌که متاسفانه دانشگاه‌ها اسیر سیاسی‌کاری شده‌اند.
این استاد دانشگاه گفت: از دوران اصلاحات که این حرکت غلط آغاز شده‌است دانشگاه‌ها کم و بیش در این مسیر سیاسی‌کاری حرکت می‌کنند و در نتیجه وظایف اصلی آنها که توسعه علم و فرهنگ و پاسخگویی به نیازهای کشور باشد به محاق رفته و دچار آسیب شد‌ه‌اند. اگر قرار است دانشگاه در خدمت جامعه باشد باید ساحت آن از این آسیب جدی پاکسازی شود.وی ادامه داد: به این ترتیب به نوسازی و بازسازی دانشگاه نیاز داریم به این معنا که محل جولان هیچ جناح سیاسی نباشد بلکه مکانی برای تولید فکر و اندیشه و پاسخگویی به نیازهای جامعه باشد. برای رسیدن به این هدف باید دانشگاه وارد بازسازی جدی هم در میان اعضای هیات علمی آن هم مدیران و هم آیین‌نامه‌های آن شود در غیر این صورت دانشگاه محلی برای ارائه فارغ‌التحصیلان بیکاری خواهد شد که نه‌تنها پاسخگوی مشکلات جامعه نیستند، بلکه محلی صرفا برای حمایت از جریان خاص سیاسی خواهدبود که برازنده دانشگاه‌ها نیست.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها