در گفتگو با یک استاد دانشگاه مطرح شد

دانشگاه در ایران مقلد است، نه مولد!

یک استاد دانشگاه، نسبت به مولدنبودن علمی دانشگاه‌ها در ایران انتقاد کرد.
کد خبر: ۱۴۲۶۴۷۶

صادق کوشکی در گفتگو با جام جم آنلاین با اشاره به بیانات اخیر رهبری در دیدار با نخبگان گفت: علم یک معنی کلان دارد و آن تلاش انسان برای درک محیطش است اما در دوران فعلی علم با فناوری در عرصه‌های مختلف آمیخته شده است به این معنی که چهره دیگری پیدا کرده است و علم تلاش انسان برای پاسخگویی به نیازهای خود و حل مسائل جامعه و پیرامونی اش است.

وی افزود: علم علاوه بر اینکه درک جهان و درک روابط بین تحولات را بعنوان علوم پایه شامل می‌شود در عرصه علوم کاربردی هم به حل مسئله و تلاش برای یافتن پاسخ سوالات و رفع نیازهای جامعه تبدیل می شود.

کوشکی گفت: با این تعریف دقیق علم، وظیفه اصلی دانشگاه‌ها و مراکز علمی، یافتن مسئله اصلی جامعه و تلاش برای حل مسائل است به همین دلیل انسان دانشگاهی وظیفه شناخت جامعه را دارد، باید مشکلات را در حوزه‌های تخصصی خود بشناسد و درک کند و تلاش کند براساس امکانات و داشته های جامعه در قالب پژوهش برای آن مشکلات راهکاری پیدا کند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: این توقع اصلی است که از جامعه دانشگاهی وجود دارد اما متاسفانه ساخت دانشگاه‌های ما بیش از آنکه مولد علم و یافتن راه حل برای یافتن مشکلات باشد بافت مقلد دارد به این معنی که آنچه سال‌های قبل در دانشگاه‌های کشورهای دیگر تدریس می‌شد و مترجم متون غربی شده است؛ چنین رویکردی باعث شده دانشگاه به نهادی تبدیل شود که بسیاری از دانشجویان پاسخی به سوالات و  بحران‌های جامعه و یافتن راه حل را نمی‌آموزند.

وی ادامه داد: این توقع زیادی نیست اگر جامعه از دانشگاه بپرسد فایده‌ دانشگاه ها برای جامعه چه بوده آیا دانشگاه مکانی است برای اینکه افراد به دانشگاه بیایند  جزوه هایی بخوانند مدرکی بگیرند و خودشان به مشکل جدیدی بعنوان فارغ التحصیلان بیکار تبدیل شوند. 

کوشکی گفت: توقع زیادی نیست که جامعه از دانشگاه انتظار داشته باشد که در قبال وقت و هزینه ای که از بیت المال صرف می‌شود خروجی دانشگاه تربیت انسان‌های با ایمان و انسان‌هایی با شناخت و توانمندی و افرادی که به دنبال یافتن راه حل مشکلات باشند بیرون آید.

این استاد دانشگاه گفت: تاکیدات امام راحل و رهبر انقلاب نیز همواره بر همین موضوع بوده یعنی سوق دادن دانشگاه‌ها از ترجمه محور بودن به مولد علم و گفتاری که امروز رهبری در دیدار با نخبگان داشتند تاکیدی دوباره بر این نکته بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها