رهبرمعظم انقلاب اسلامی اخیرا در جمع طلایه‌داران دوران دفاع مقدس و خانواده‌های شهدا به نکات ارزنده‌ای در خصوص ابعاد ماهوی و عملیاتی دفاع مقدس اشاره فرمودند. در بخشی از فرمایشات ایشان آمده است:«تمام قدرت‌های دنیا در دفاع مقدس مقابل جمهوری اسلامی ایران بودند. ما نتوانستیم تاکنون جزئیات این تابلوی عظیم و پرنقش و نگار دفاع مقدس را بشناسیم و بشناسانیم. عقیده راسخ بنده این است که اگر جوانان ما عظمت حماسه دفاع مقدس را بشناسند، برای آنها در این شناخت درس‌های بزرگی وجود خواهد داشت.»
کد خبر: ۱۴۲۳۷۲۰
نویسنده حجت الاسلام محمد مهدی ایمانی پور | رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی 

درخصوص فرمایشات رهبر حکیم انقلاب اسلامی نکاتی وجود دارد که لازم است مورد توجه قرار گیرد: 

نخست این که روایتگری از دوران دفاع مقدس، روایتگری از یک حماسه محدود تاریخی و جغرافیایی نیست. دفاع مقدس قطعه‌ای درخشان از پازل نبرد حق علیه باطل و ازقله‌های جهاد مومنانه در راه خدا است که آثار و تبعات آن محدود به دوران هشت‌ساله(از سال ۵۹ تا ۶۷) نمی‌شود. ما از حماسه‌ای سخن می‌گوییم که کماکان آثار آن درجامعه، منطقه و فرامنطقه جاری و مولد نوعی گفتمان در حوزه‌های فکری و عملی بوده است. از این رو باید از روایتگری محض در قبال حماسه دفاع مقدس عبورکرده و پیام‌ها و آموزه‌های عمیق این آوردگاه را در ابعاد گوناگون فکری، فرهنگی و اجتماعی مورد تجزیه و تحلیل قرار دهیم.
 
نکته دوم، به زاویه دید و روایتگری ما نسبت به حماسه دفاع مقدس باز می‌گردد.یکی از برکات حماسه دفاع مقدس، تشکیل منظومه مقاومت در منطقه و جهان بود. در منظومه مقاومت، روابط، اجزا و اضلاع تشکیل‌دهنده جبهه از جنس همکاری‌های مقطعی و گسسته از یکدیگر نیست. بلکه از نوع روابط هم‌افزا و پیوسته است؛بنابراین باید نگاه روایی نسبت به دفاع مقدس را در دل نگاه گفتمانی و فرهنگی منبعث از آن تعریف و مصداق‌یابی کرد. 
 
نکته آخر، مربوط به لزوم روایتگری جامع و تمام‌عیار از فرهنگ دفاع مقدس و بازآفرینی روحیه انقلابی است که در جنگ تحمیلی تبلوری تام و تمام‌ یافته بود. تبیین تمام‌عیار و جامع دفاع مقدس و معارف و فرهنگ حاکم بر آن دوره، علاوه بر تقویت روحیه معنوی جامعه، به ایستادگی و مقاومت آحاد جامعه در برابر سختی‌ها و حملات دشمنان کمک می‌کند. از آنجا که فرهنگ دفاع مقدس، امتداد فرهنگ عاشورا و نسخه امروزین و قابل لمس این حماسه است، می‌تواند ضامن ایستادگی ملت عزیز ایران در برابر دشمنی‌های بی‌وقفه استکبار باشد. ازسوی دیگر، به‌دلیل آن که نمونه محسوسی از زیست مومنانه در دوران ظهور و حکومت مهدوی بوده، می‌تواند امیدآفرین و ایمان‌زا باشد. به تعبیر دیگر، آنچه جامعه ما را برابر جنگ ترکیبی دشمنان مصون می‌سازد، ترویج روحیه حاکم بر کشور در دوران دفاع مقدس است. تبیین چگونگی ایستادگی در برابر استکبار جهانی با دستان خالی و تنها با اتکا به خدا و خلوص جوانان مومن می‌تواند روح امید و ایمان به وعده الهی را به ارمغان بیاورد. به تعبیر رهبر معظم انقلاب، دوران دفاع مقدس این ظرفیت را دارد که حال و آینده ما را تغذیه کند.«این دوره، دوره‌ ذخیره‌ نیروی محرکه تاریخ و الهام‌بخش امام است.۱۳۶۸.۶.۳۰». بازخوانی عملیاتی و موثر فرهنگ دفاع مقدس و الگوبرداری از آن(ناظر به زمان حال‌وآینده) به طور طبیعی منجر به ارتقای تاب‌آوری کشور در برابر تهدیدات دشمنان و بازتولید این فرهنگ غنی در احصای فرصت‌ها و دفع تهدیدات خواهد شد. روایت جامع وموثر این دوران پر فروغ از انقلاب‌اسلامی برای دلدادگان به انقلاب درخارج ازکشور، رسالتی سنگین بردوش کنشگران حاکمیتی و غیرحاکمیتی است.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها