کارشناس سیاست خارجی گفت: بیانیه تروئیکای اروپایی دارای ارزش فنی نبوده و صرفاً یک اقدام سیاسی و با تحریک کشورهای آمریکا، فرانسه و آلمان است.
کد خبر: ۱۴۲۲۷۶۵

به گزارش جام جم آنلاین، محسن پاک آئین در گفتگو با مهر در واکنش به بیانیه سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان در نشست جاری شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اظهار داشت: بیانیه سه کشور اروپایی رویکردی ضد ایرانی و غیرسازنده دارد.

وی ادامه داد: بیانیه تروئیکای اروپایی در جلسه شورای حکام ارزش فنی نبوده و صرفاً یک اقدام سیاسی و با تحریک کشورهای آمریکا، فرانسه و آلمان است که معمولاً این کشورها رویکردهای خصمانه‌ای را در قبال ایران اتخاذ می‌کنند.

کارشناس سیاست خارجی بیان کرد: قطعنامه‌ای که با انگیزه سیاسی صادر شود، فاقد وجاهت قانونی است و ارزش فنی ندارد و فقط برای فشار وارد کردن به ایران است.

پاک آئین با بیان اینکه آژانس بین المللی کماکان در جلب اعتماد ایران ناموفق بوده، تصریح کرد: آژانس نتوانسته علیرغم حسن نیت و همکاری‌هایی که ایران با آنها داشته، اعتماد ایران را جلب کند. بنابراین بی اعتمادی ایران یک ناکامی سنگین برای آژانس به شمار می‌رود.

وی با اشاره به حمایت ۹ کشور از همکاری‌های تهران با آژانس بین المللی انرژی اتمی، عنوان کرد: هم‌زمان ۹ کشور ونزوئلا، چین، بلاروس، کوبا، نیکاراگوئه، ایران، زیمباوه، فدراسیون روسیه و جمهوری عربی سوریه طی بیانیه‌ای مشترک از همکاری‌های تهران با آژانس بین المللی انرژی اتمی استقبال و حمایت کردند که مهم‌ترین آنها چین و روسیه، دو کشور عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل بودند که نشان‌دهنده آن است که آمریکایی‌ها و سه کشور اروپایی از ایجاد اجماع بین المللی علیه ایران در شورای امنیت ناکام هستند.

کارشناس سیاست خارجی مطرح کرد: جمهوری اسلامی ایران همانگونه که بارها اعلام کرده، بر اساس اعتقادات خود و مبانی اسلامی و انسانی و فتوای رهبر انقلاب به دنبال ساخت بمب اتم نیست و بارها هم این مورد را ثابت کرده است.

پاک آئین با بیان اینکه رویکردهای منفی و غیرسازنده موجب توقف برنامه‌های هسته‌ای و صلح آمیز ایران نخواهد شد، افزود: برخی از صاحب نظرانی که معتقدند ما باید با غربی‌ها کار کنیم و سیاست دوستی ایران با کشورهای همسایه و چین و روسیه را زیر سوال می‌برند در چنین مواقعی باید متوجه شوند که دوست ایران در جامعه بین الملل چه کسانی هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها