رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به این که ایران جزو پنج کشوری که بیشترین اثرپذیری را از پدیده گرد و غبار دارد، اعلام کرد: سالانه در جهان هفت میلیون نفر بر اثر آلودگی جوی طبیعی و مصنوعی جان خود را از دست می‌دهند.
کد خبر: ۱۴۲۲۳۲۶

علی سلاجقه در اجلاس بین‌المللی مقابله با توفان‌های ماسه و گرد و غبار که با حضور مقامات بیش از ۵۰ کشور و آژانس بین‌المللی در تهران برگزار شد، گفت: از سال ۲۰۰۰ میلادی وقوع خشکسالی‌ها و دامنه گستره آنها ۳۰ درصد افزایش داشته‌است. بر اساس آخرین یافته‌های جهانی و نتایجی که آژانس اسکپ سازمان ملل متحد منتشر کرده در ۵۰ سال اخیرحدود ۵۰ درصد وقایع آب و هوایی مربوط به خشکسالی بوده‌است.
به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: از سال ۱۹۹۷حدود ۱۲۱هزار میلیارد دلار خسار اقتصادی ناشی از خشکسالی بوده و پیش‌بینی می‌شود که تا سال ۲۰۳۰ حدود ۷۰۰ میلیون نفر مهاجرت ناشی از خشکسالی را در جهان داشته باشیم.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به مشکل کمبود آب در جهان گفت: درحال حاضر ۳.۲میلیارد نفر در جهان با مشکل کمبود آب مواجه هستند و تحقیقات نشان می‌دهد این مقدار تا سال ۲۰۵۰ به پنج میلیارد نفر خواهدرسید که سه چهارم جمعیت کل جهان است. به گفته سلاجقه، پنج میلیارد نفر در جهان حداقل یک ماه در سال به آب دسترسی نخواهندداشت.

خشکی تالاب‌ها، افزایش گرد و غبار 

وی با اشاره به خشکی تالاب‌ها و دریاچه‌های بزرگ جهان گفت: بر اساس آخرین مقالاتی که ساینس منتشر کرده است، دریاچه‌های بزرگ و منابع عظیم آبی جهان به خشکی گراییده‌ که این موضوع دال بر افزایش منابع گرد و غبار است.
معاون رئیس‌جمهور ادامه داد: بنابر اعلام دبیرکل سازمان ملل متحد سالانه هفت میلیون نفر بر اثر آلودگی جوی طبیعی و مصنوعی در حال مرگ هستند. این آمار و ارقام ما را به چاره‌اندیشی وادار می‌کند. رئیس‌جمهور نیز با توجه به این مشکلات دستور داد برای حل این مشکل از همه ظرفیت‌های ملی استفاده شود.
وی ادامه داد: بر اساس این دستور، سازمان حفاظت محیط زیست در کنار وزارت خارجه رایزنی‌های خود را آغاز کرده که به تشکیل اولین نشست منطقه‌ای گرد و غبار در ۲۱ تیرماه با حضور کشورهای همسایه، همسو و مسلمان در تهران منجر شد و در نتیجه همین رایزنی‌ها روز ۲۱ تیرماه به عنوان روز بین‌المللی مقابله با گرد وغبار در تقویم سازمان ملل ثبت شد.
سلاجقه افزود: از آنجا که تاکید رئیس‌جمهور بر اجرایی شدن نتایج این اجلاس‌هاست، اقدامات عملی نیز شروع شده است. به عنوان مثال در چهار استان عراق و دو استان ایران عملیات اجرایی مقابله با گرد و غبار شروع می‌شود.
به گفته معاون رئیس‌جمهور بر اساس اطلاعات آژانس اسکپ کشورهای ترکمنستان، ارمنستان، ازبکستان، آذربایجان و ایران بیشترین تاثیرپذیری را از گرد و غبار دارند.
وی با تاکید بر این که ۱۵ نهاد بین‌المللی برای مقابله با پدیده گرد و غبار وظیفه دارند، تصریح کرد: توقع ما از سازمان ملل متحد این است که تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه تاثیری بر همکاری‌های سازمان ملل باکشورهای مختلف از جمله ایران نداشته‌باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها