چگونه اگر نتوانستیم در اربعین حسینی شرکت داشته باشیم در مسیر حسین (ع) قرار بگیریم

در مسیر حسین (ع)

خیلی‌ها دل‌شان را با زائران اربعین روانه کرده‌اند. آنهایی که این روزها درست شبیه کسانی که در مشایه قدم گذاشته‌اند و گام به گام به مقصد و مقصودشان نزدیک‌تر می‌شوند، عمودها را می‌شمارند و ذکر یا حسین (ع) یا اباعبدا... از زبان‌شان نمی‌افتد. اما بندهای زمینی پای رفتن‌شان را بسته است و هرکدام عذری برای رفتن داشته‌اند.
کد خبر: ۱۴۲۱۸۷۰

در مسیر حسین (ع)

یکی را گرفتاری‌های شغلی زمینگیر کرده و دیگری را مسئولیت در قبال فرزندان و خانواده، یکی را بیماری و دیگری را پرستاری از بیمار! خلاصه کم نیستند آنهایی که جسم‌شان به زیارت اربعین نرفته اما دل‌شان در کنار دیگر زوار اربعین در مشایه است و عمودها را یک به یک می‌شمارد تا به میعادگاه عاشقان برسد و با دیدن قبه و بارگاه امام حسین(ع) و حضرت عباس دست ادب بر سینه بگذارد و سلامی بدهد به امید نگاهی و جوابی.
​​​​​​​
اما اگر شما هم جزو جاماندگان اربعین هستید به این فکر کنید که شاید برای شما رسالت دیگری در نظر گرفته شده است. درهای رحمت الهی همیشه روی بندگانش باز است. شاید شما باید گرهی از کار خلق باز کنید یا پرستار بیماری باشید یا در شهر و دیار خودتان مبلغ نهضت حسینی و اقامه عزای اربعین سیدالشهدا(ع) باشید. مسیر عاشقی برای جاماندگان هم باز است و چه بسا با یک عمل خیر، ما هم ثواب زیارت قبول اربعین را در نامه اعمال‌مان داشته باشیم. 

کسی که قلبش رفته جا مانده نیست!  

آیت‌ا... جوادی آملی می‌گوید: «کسی که قلب و روحش رفته، جامانده نیست. جامانده کسی است که عشق و شور و طلب زیارت اربعین به ذهنش هم نرسیده و علاقه ندارد. اگر به هر دلیلی اشتیاق رفتن است و شرایطش نیست، خیری بوده و ثواب نیت را برده‌اید، شاکر باشید و نگویید جامانده‌ایم.»

برپایی مجالس ذکر و عزاداری 

ممکن است با تمام اشتیاقی که به حضور در اربعین و همگام شدن با زوار اربعین حسینی داریم این سعادت نصیب‌مان نشود. اما مسیر امام حسین بسته نمی‌شود. جاماندگان از پیاده‌روی اربعین هم می‌توانند با برپایی مجالس روضه و ذکر و اقامه عزای حسینی در روز اربعین و روزهای منتهی به آن، فرهنگ عاشورایی و حسینی را اقامه کنند. 

پرچم زدن و سیاهپوش کردن خانه و محله 

شاید برخی افراد بضاعت و شرایط آن را نداشته باشند که بخواهند ایستگاه صلواتی برپا کنند و روضه یا نذری داشته باشند اما به‌طور یقین در خانه همه ما یک متر پارچه سیاه یا یک پرچم یا حسین پیدا می‌شود. برای اربعینی شدن گاهی وقت‌ها همان نصب یک پرچم بر سر در خانه کافی است تا نشان بدهیم قلب ساکنان این خانه به عشق امام حسین است که می‌تپد.

برپایی ایستگاه صلواتی  

 برپایی ایستگاه‌های صلواتی هم یکی دیگر از راهکارهایی است که حال و هوای بازماندگان از اربعین را کربلایی می‌کند و می‌تواند چهره شهر و دیارمان را عاشورایی کند. 
در واقع هرکدام از این ایستگاه‌ها یک نماد از عشق و علاقه مردم به امام خوبی‌هاست و در پشت پرده آن حکایت یک حاجت روا شده و ارتباط معنوی عمیق منتهی به روا شدن حاجات است. 

شرکت در راهپیمایی جاماندگان  

 چند سالی می‌شود سنت برپایی راهپیمایی جاماندگان اربعین در کشورمان نهادینه شده است. امسال هم قرار است این مراسم برپا شود. مسیر این راهپیمایی اغلب به سمت اماکن مقدس و امامزادگان است. در تهران این مسیر از میدان امام حسین(ع) آغاز شده و به حرم شاه عبدالعظیم حسنی منتهی می‌شود. پیش‌بینی شده چهار میلیون نفر در این مراسم حضور داشته باشند. 

انجام کار خیر و خدمت به خلق  

کارهای خیر زیادی وجود دارد که می‌توان به نیت امام حسین و امام زمان (عج) انجام داد و به این صورت در ثواب پیاده‌روی اربعین شریک شد. کمک به سالمندی که در همسایگی ما زندگی می‌کند اما کسی را ندارد خرید و کارهایش را انجام دهد. پرستاری از بیماری که نیازمند کمک و همراهی ماست. هدیه یک اسباب بازی یا خوراکی به کودک کاری که در خیابان حضور دارد، همه از مصادیق کارهایی است که ما در مسیر حسین (ع) قرار می‌دهد. 

خواندن زیارت اربعین  

حتی اگر به زیارت اربعین هم مشرف نشده باشیم با خواندن زیارت اربعین امام حسین می‌توانیم از فضلیت این روز با عظمت بهره‌مند شویم. امام حسن عسکری (ع) می‌فرماید:« نشانه‌های انسان مؤمن پنج تاست: ۵۰ رکعت نماز روزانه (نمازهای واجب و نافله)، زیارت اربعین، انگشتر به دست راست کردن، پیشانی بر خاک نهادن و بسم ا... الرحمن الرحیم را بلند گفتن.»

کمک به نیازمندان 

کمک به نیازمندان یکی از مهم‌ترین سفارشات دین مبین اسلام و سنت نبوی و سیره معصومان است. قطعا افراد نیازمند آبروداری در همسایگی یا در اقوام ، دوستان و آشنایان ما حضور دارند . کمک به این نیازمندان با حفظ عزت نفس‌شان یکی از مهم‌ترین کارهایی است که می‌تواند ما را در مسیر امام حسین (ع) قرار دهد و نام ما را در شمار زوار اربعین بگنجاند. 

کمک به زوار اربعین   

خیلی از ما دل‌مان می‌خواست در پیاده‌روی اربعین حضور داشته باشیم و نیت داشتیم در این مسیر از زائران اربعین پذیرایی کنیم و به آنها خدمت کنیم.  حالا که قسمت نشده در اربعین حضور داشته باشیم، می‌توانیم نذورات و خیرات مد نظرمان را به مواکبی که برای خدمت به زائران در مشایه یا در کربلا و نجف حضور دارند بدهیم تا آنها به نیابت از ما خدمتگزار زائران اربعین باشند. 

زیارت امامزادگان به‌ویژه حضرت عبدالعظیم

«مَن زارَ عَبدالعَظیمِ الحَسَنی(ع) بِرِی کَمَن زارَ الحُسَین(ع) بِکَربَلا» این حدیثی است که از امام هادی نقل شده است که می‌گوید:« اگر قبر عبدالعظیم را در شهر ری زیارت کنید چنان است که گویی امام حسین علیه السلام را در کربلا زیارت کرده‌اید.» به همین دلیل هم بسیاری از افرادی که دل‌شان هوای زیارت کربلا را دارد اما شرایط حضور و سفر به این سرزمین بهشتی را ندارند در روز اربعین در اماکن مقدسه و به‌خصوص حرم حضرت عبدالعظیم حسنی حضور می‌یابند تا به لطف خدا از ثواب زیارت امام حسین (ع) برخوردار شوند. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها