آماده‌باش قوی‌ترین موشک اتمی روسیه

سایه جنگ اتمی بر سر اوکراین

تحولات اخیر در جنگ اوکراین بیش از هر زمان دیگری زنگ خطر نزدیک شدن به جنگ هسته‌ای را به صدا در آورده است.
کد خبر: ۱۴۲۱۷۲۳

براساس گزارش‌ها آژانس فضایی روسیه اعلام کرد که این کشور موشک‌های بالیستیک قاره‌پیمای خود که قادر به حمل دست‌کم ۱۰ کلاهک هسته‌ای است به حالت آماده‌باش درآورده است. 

حدود دو ماه پیش ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرده بود که موشک‌های سارمات به‌زودی به حالت آماده‌باش جنگی درخواهند آمد. روسیه سال گذشته برای نخستین‌بار موشک‌های سارمات را که از آنها به‌عنوان قدرتمندترین موشک قاره‌پیمای جهان یاد می‌شود مورد آزمایش قرار داد. کشورهای غربی به این موشک لقب شیطان داده‌اند.پوتین در آن زمان درباره این موشک‌ها گفته بود: «سلاح جدید دارای بالاترین ویژگی‌های فنی و تاکتیکی است و قادر به غلبه بر تمامی انواع پدافندهای ضدموشکی مدرن است. این موشک در دنیا هیچ نظیری ندارد و تا مدت‌های مدید هم نظیر نخواهد داشت.»او همچنین گفت: «این سلاح حقیقتا بی‌نظیر توان رزمی نیروهای مسلح ما را تقویت خواهد کرد و امنیت روسیه را در برابر تهدیدهای بیرونی تأمین خواهد کرد و برای کسانی که می‌کوشند کشور ما را تهدید کنند دلیلی برای تفکر فراهم خواهد کرد.»
موشک‌های سارمات داری بیشینه برد ۱۸ هزار کیلومتری هستند و با سرعت ۲۵ هزار کیلومتر در ساعت به هدف خود می‌رسند.

سلاح‌های جدید آمریکا در اختیار اوکراین

در همین حال براساس گزارشی که خبرگزاری رویترز منتشر کرده بسته کمک نظامی جدید دولت آمریکا به اوکراین حاوی سلاح‌هایی با اورانیوم ضعیف‌شده خواهد بود.خبرگزاری رویترز و به نقل از منابع مطلع گزارش داده که دولت آمریکا هفته آینده از این بسته جدید کمک نظامی رونمایی خواهد کرد.طبق نوشته این رسانه، این مهمات قابل شلیک از تانک‌های آبرامز آمریکایی هستند. احتمال می‌رود این تانک‌ها طی هفته‌های آینده به اوکراین تحویل شود.انتظار طرف آمریکایی این است که گلوله‌های حاوی اورانیوم ضعیف‌شده به نیروهای ارتش اوکراین اجازه دهد به نحو مؤثرتری با تانک‌های روسیه مقابله کنند.یک مقام آمریکایی به رویترز گفت، بسته کمک نظامی آمریکا به اوکراین بین ۲۴۰ تا ۳۷۴ میلیون دلار ارزش خواهد داشت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها