کودتا به گابن رسید

فرانسوی‌ها در شوک جدید

در حالی که کشورهای غربی‌ به‌ویژه فرانسه هنوز از شوک تحولات نیجر خارج‌نشده‌اند، کودتای دیروز در گابن، ضربه دیگری به آنها وارد کرد. صبح دیروز بود که شماری از افسران ارشد ارتش گابن، با حضور در تلویزیون اعلام کردند دولت را برکنار کرده و قدرت را به دست گرفته‌اند.
کد خبر: ۱۴۲۱۳۷۳

گابن، در غرب آفریقای مرکزی و در همسایگی خلیج گینه و در سواحل شرقی اقیانوس اطلس قرار گرفته و با کشورهای جمهوری کنگو، کامرون و گینه استوائی همسایه است. این کشور یکی از مهم‌ترین متحدان فرانسه در آفریقای مرکزی به شمار می‌آید که از سال ۲۰۰۹ تحت ریاست جمهوری علی بونگو  اداره می‌شود.این هشتمین کودتا در مستعمرات آفریقایی سابق فرانسه طی سه سال اخیر است. آخرین کودتا، مربوط به نیجر است که در ۲۶ جولای گذشته صورت گرفت.

ابطال نتایج انتخابات اخیر

افسران ارشد ارتش گابن با حضور در شبکه تلویزیونی «گابن ۲۴»، اعلام کردند که قدرت، هم‌اکنون در دست آنهاست. انتخابات برگزار شده اخیر قابل اعتماد نیست و نتایج آن را باطل اعلام می‌‌کنند و مرزهای این کشور را تا اطلاع‌ ثانوی می‌بندند.این در حالی است که یکشنبه پیش (۲۷ آگوست) برای نخستین‌بار در تاریخ گابن، انتخابات ریاست جمهوری، مجلس و شوراهای محلی به صورت همزمان در سایه تدابیر شدید امنیتی، قطع اینترنت و ... برگزار شد. مرکز انتخابات گابن، صبح دیروز رسما اعلام کرد که علی بونگو (۶۴ ساله) با کسب ۶۴.۲۷ درصد آرا برای سومین بار در انتخابات ریاست جمهوری پیروز شده است و رقیب اصلی او، آلبرت اوندو اوسا با ۳۰.۷۷ درصد در جایگاه دوم قرار گرفت.اما مخالفان بونگو ضمن رد نتایج این انتخابات، مدعی تقلب گسترده در این انتخابات شدند. بونگو از سال ۲۰۰۹ که جانشین پدرش، عمر شده‌ است در برابر ۱۸ رقیب برای بار سوم رئیس‌جمهور جدید این کشور آفریقایی اعلام شد.

واکنش رئیس‌جمهور به کودتا

ساعاتی پس از اعلام کودتا در گابن، علی بونگو اوندیمبا، رئیس‌جمهور این کشور در نخستین واکنش به کودتای نظامی صورت گرفته، از مردم کشورش خواست که به میدان بیایند.
به نوشته آسوشیتدپرس، وی از مردم گابن خواست تا سر و صدا به پا کنند و اعلام کرد در مقر اقامتش تحت بازداشت است. این در حالی است که از صبح دیروز شمار زیادی از مردم گابن در حمایت از کودتای نظامی صورت گرفته در کشورشان به خیابان‌ها آمده‌اند و با پایین کشیدن تابلوهای تبلیغاتی رئیس‌جمهور گابن، برکناری او را از قدرت جشن گرفته‌اند.
در شرایطی که مخالفت‌ها با مواضع مداخله جویانه پاریس در امور قاره آفریقا و مستعمرات سابق فرانسه ادامه دارد، طبق گزارش خبرگزاری فرانسه، الیزابت بورن، نخست‌وزیر فرانسه اعلام کرد که کشورش با بیشترین توجهات در حال رصد تحولات و اتفاقات در گابن است.
این رسانه فرانسوی خبر داد، اظهار نظر بورن اولین واکنش فرانسه به عنوان قدرت استعماری سابق در گابن است؛ کشوری که نفوذش در آفریقا بر اثر کودتاهای اخیر تضعیف شده؛ کودتاهایی که دولت‌های دوست (فرانسه) را سرنگون کرده است.

newsQrCode

نیازمندی ها