در روزهای اخیر شاهدیم که چند شهر سوریه برخلاف روندی که از چند ماه قبل آغاز شده و اوضاع این کشور رو به آرامش و ثبات است، بار دیگر با ناآرامی‌ها و تظاهرات علیه دولت مرکزی مواجه شده است. ​​​​​​​در این تحولات جدید، راهپیمایی از شهر درعا، هم‌مرز با سرزمین‌های اشغالی فلسطین آغاز شد و استان سویدا را که یک منطقه دروزی ‌نشین است نیز در برگرفت.
کد خبر: ۱۴۲۱۰۷۷
نویسنده حسن هانی‌زاده | تحلیلگر مسائل منطقه


تظاهرات و اعتصاب‌هایی که اخیرا از سوی برخی ساکنان این مناطق که در جنوب دمشق قرار دارند، صورت گرفته نتیجه دخالت آمریکا و رژیم صهیونیستی است و در ادامه تلاش‌هایی صورت می‌گیرد که در ماه‌های گذشته برای وقفه در بازگشت ثبات به سوریه صورت گرفته است. بازگشایی سفارتخانه‌های چند کشور عربی در دمشق و بازگشت سوریه به اتحادیه عرب از مصادیق بارز برگشت سوریه به جایگاه گذشته خود در جهان عرب است و همین مسأله واشنگتن و رژیم صهیونیستی را به‌شدت عصبانی کرده، چراکه در سال‌های گذشته هرچه در توان داشته‌اند، انجام دادند تا دولت بشار اسد را ساقط کنند. از مدتی قبل هم که اتحادیه عرب پس از ۱۲سال با رأی قاطع تمام اعضای آن، اشتباه خود را درباره سوریه جبران و با حضور دوباره این کشور در این اتحادیه موافقت کرد، تلاش‌های جدیدی از سوی آمریکا آغاز شد تا بار دیگر آشوب به سوریه برگردد اما در اولین مرحله شکست خورد. در همین زمینه می‌توان به تحرکات تفنگداران آمریکایی در ماه‌های اخیر در شرق فرات و در دیرالزور و البوکمال اشاره کرد اما با شکست این تحرکات به نظر می‌رسد تلاش‌های آمریکا اکنون وارد مراحل دیگری شده و با توجه به این‌که سوریه بعد از ۱۲سال در حال ورود به مرحله جدیدی از ثبات و آرامش است، آمریکایی‌ها طرح جدیدی برای سرنگونی و فشار بر سوریه اندیشیده‌اند و تظاهراتی که علیه دولت مرکزی و شخص بشار اسد صورت گرفته در چارچوب همین طرح جدید است. آمریکا ابتدا تلاش داشت نیروهای داعش را در مناطق شرق فرات آموزش دهد و از طریق قدرت گرفتن دوباره این تروریست‌ها، بار دیگر سوریه را ناامن کند. اما این طرح به‌دلیل تجربه‌ای که دولت سوریه در سال‌های گذشته در مقابله با گروهک تروریستی داعش و سایر تروریست‌ها و حامیانشان به دست آورده، شکست خورد. پس از شکست این طرح، ایجاد ناامنی و تظاهرات در شهرهای جنوب دمشق در دستور کار آمریکا و متحدانش قرار گرفت. درعا یکی از شهرهایی است که ظرفیت بالایی برای درگیری‌ دارد و در سال ۲۰۱۱، تظاهرات و آشوب در سوریه از این شهر شروع شد و از آنجا به سایر شهرها سرایت کرد. الان هم به نظر می‌رسد آمریکا و اسرائیل و برخی از عوامل و جریان‌های درون حاکمیت سیاسی لبنان در این تجمعات اعتراضی اخیر نقش دارند و هدایت این اعتراض‌ها به‌عهده آنهاست. در اینجا باید به گروه ۱۴مارس در لبنان و شخص سمیر جعجع اشاره کرد که از مخالفان حزب‌ا... است و اخیرا هم تلاش‌هایی علیه حزب‌ا... لبنان داشتند و اکنون هم سعی دارند همسو با آمریکا و رژیم صهیونیستی، دولت سوریه و بشار اسد را تحت فشار قرار دهند.  بر همین اساس باید گفت مثلث آمریکا، رژیم صهیونیستی و گروه ۱۴مارس، عوامل اصلی ایجاد ناامنی در سوریه‌اند و به دنبال ساقط کردن دولت مرکزی سوریه و شخص بشار اسد هستند. 
اما دمشق، تجربه بالایی در تعامل با جریان‌های مخالف دارد و اکنون هم بر اساس گزارش‌ها دولت سوریه در حال تشکیل کمیته‌هایی از سران عشایر درعا و سویداست تا از طریق مذاکره با مخالفان و پاسخگویی به خواسته‌های قانونی آنها مشکلات را حل کند. اکثر جمعیت سویدا را دروزی‌ها تشکیل می‌دهند و به نظر می‌رسد مشکلات در این منطقه، کمتر از درعاست. بیشتر اختلافات در حال حاضر مربوط به این شهر است و دولت بشار اسد می‌کوشد تا به خواسته‌ها پاسخ دهد و مذاکراتی هم بین دولت سوریه و سران عشایر این منطقه در جریان است و چشم‌انداز مثبتی را به تصویر می‌کشد. براساس گزارش‌ها با وجود تلاش‌های فراوان که از سوی آمریکا و متحدانش صورت می‌گیرد، اعتراضات اخیر به بخش‌های جنوبی سوریه محدود شده و در دمشق یا شهرهای بزرگ مانند حمص و حلب وضعیت آرام است. بر همین اساس می‌توان امیدوار بود که آمریکا و رژیم صهیونیستی بار دیگر در تلاش خود برای ناامن‌سازی منطقه شکست بخورند و روندی که از مدتی قبل آغاز شده و با تغییر مسیر برخی کشورهای منطقه از جمله عربستان سعودی، شاهد بازگشت آرامش به خاورمیانه هستیم. اگر همین مسیر ادامه یابد و با تقویت دوباره سوریه، محور مقاومت مقتدرتر از گذشته به نقش‌آفرینی در منطقه ادامه می‌دهد. 

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها