تردد در مرزهای غربی ایران برای پیوستن هموطنان به زائران اربعین افزایش یافته و طی روزهای اخیر وزیر کشور برای بازدید از زیرساخت‌های موجود در مرزها به استان‌های ایلام و خوزستان سفر کرد. احمد وحیدی در پایانه‌ مرزی مهران با بیان این‌که تلاش‌های خوبی برای آسایش و تسهیل تردد زوار در این نقطه‌ انجام گرفته، گفت: «این تلاش‌ها استمرار خواهد داشت تا زوار تا کربلا و نجف، سفری ایمن، راحت و ارزان داشته باشند.»
کد خبر: ۱۴۲۰۸۵۸
نویسنده سجاد مرسلی - گروه ایران

زیارت در سایه امنیت

بعد از ایلام، وزیر کشور به همراه استاندار خوزستان در مرز شلمچه حاضر شد و از همکاری مطلوب و رضایت‌بخش کشور عراق در تسهیل تردد زائران اربعین قدردانی کرد. با توجه به این‌که اکثر زائران مرز مهران را برای خروج انتخاب می‌کنند حالا خبر رسیده که پارکینگ‌های داخل شهر مهران پر شده و خودروها به سمت پارکینگ‌های دیگر هدایت می‌شوند. ضمن این‌که پارکینگ اربعین نیز بیش از ۶۰ درصد ظرفیتش پر شده و احتمال دارد تا ۲ روز آینده تکمیل شود.
براساس گزارش خبرنگار جام‌جم از ایلام در حال حاضر شرایط و وضعیت مرز مهران آرام است و از ازدحام روزهای قبل کاسته شده است. ضمن این‌که پارکینگ اربعین هنوز ۴۰درصد دیگر گنجایش ورود خودروها را دارد. با نزدیک شدن به پیک حرکت زائران جهت شرکت در راهپیمایی اربعین و حرکت به سمت کربلای معلی، مسیرها و محورهای مواصلاتی ایلام مملو از زائرانی است که مرز بین‌المللی مهران را برای تردد انتخاب کرده‌اند. تجربه سال‌های قبل نشان داده که در میان مرزهای ششگانه ایران، مهران همچنان به عنوان انتخاب اول زائران برای رفت و آمد است به همین علت از ۲ هفته مانده به اربعین به شدت پرحجم می‌شود اما حالا ترددها آرام و روان صورت می‌گیرد.
ناگفته نماند با توجه به افزایش حجم عبور و مرور خودروها در جاده‌های منتهی به ایلام هم خوشبختانه تا‌کنون اتفاق خاصی رخ نداده و مشکلی در ترافیک به وجود نیامده است. درهمین رابطه جانشین پلیس راهور فراجا با بیان این‌که طی روزهای اخیر بیش از یک میلیون و ۵۰۰هزار تردد به مرزهای شش گانه کشور صورت گرفته و اکثر این ترددها مربوط به مرز مهران بوده است‌، به محورهای پرخطر در مسیر تردد زوار اربعین اشاره کرده و به جام‌جم می‌گوید: «در محدوده‌ای از قسمت مسیر حمیل در استان کرمانشاه به سمت ایلام تقریبا بیش از ۴۰کیلومتر از مسیر دوطرفه جداسازی نشده است. هر چند در طول مسیرها متأسفانه با بحث سبقت‌های غیر مجاز مواجهیم، اما به همکاران تاکید کردیم برای حفاظت از جان هموطنان به شدت با تخلفات حادثه‌ساز برخورد قانونی داشته باشند.»
سردار تیمور حسینی ادامه می‌دهد: «تردد در تمامی محورهای منتهی به مرزهای شش گانه کشور با عراق روان است، از ابتدای طرح تا کنون هیچ مساله و مشکل خاصی به لحاظ ترافیکی در مبادی منتهی به مرزها و به ویژه مرز مهران با بیشترین تردد، نداشته‌ایم.» رئیس پلیس راه ایلام هم با تاکید بر این‌که در تمامی مسیرهای منتهی به شهر مهران، نیروهای پلیس راه مستقر هستند، می‌گوید: « در مسیر مهران-ایلام با توجه به این‌که چهارخطه شده مشکل خاصی نداریم، متأسفانه قسمت‌هایی از مسیر حمیل به ایلام جداسازی انجام نشده و به صورت دو طرفه است و بارترافیکی که از این مسیر می‌آید به صورت مقطعی و در ساعاتی از روز است که همکاران در طول این مسیر حضور دارند و ترددها را مدیریت می‌کنند.»
سرهنگ ابوالفضل کهزادی ادامه می‌دهد: «برای انجام ماموریت‌ها نیروهای دیگری از استان‌های معین و پلیس راهور برای کمک و خدمات‌رسانی به زائران در استان حضور دارند. پیک ترافیک در ساعات غروب است که مردم با توجه به خنکی هوا برنامه‌ریزی کرده‌اند و بیشتر ترددها در شب انجام می‌گیرد.»

پارکینگ‌ها در حال تکمیل شدن

جانشین معاون هماهنگ‌کننده فراجا با بیان این‌که تقریبا موج سنگین حضور زائران در مرز مهران و سایر مرزها شروع شده است، می‌گوید: «موج سنگین خودروها از محدوده کرمانشاه به سمت ایلام و مهران در حرکت هستند و ترافیکی بسیار سنگین ولی روان داریم. پیش‌بینی بر این است که از ابتدای این هفته و بخصوص در ساعات نزدیک ظهر حجم بسیار زیادی از زائران در مرز مهران حضور پیدا کنند.»سردار محمد شرفی با تاکید بر این‌که پارکینگ‌های داخل شهر مهران پر شده و هم اکنون خودروها به سمت پارکینگ‌ها هدایت می‌شوند، ادامه می‌دهد: «پارکینگ اربعین نیز بیش از ۶۰ درصد ظرفیت آن پر شده است و احتمال دارد ظرفیت آن در عرض ۲روز تکمیل شود.»در کنار مهران، مرز خسروی در کرمانشاه که بهترین و راحت‌ترین نقطه برای تردد اعلام شده روزانه میزبان حدود ۳۰هزار زائر است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کرمانشاه با اشاره به آمار مسافران این مرز می‌گوید: «طی روزهای گذشته تقریبا روزی ۳۰ هزار نفر از پایانه مرزی خسروی تردد کرده‌اند.»
فریبرز کرمی ادامه می‌دهد: «با توجه به تامین امکانات و تجهیزات مورد نیاز زائران در این نقطه مرزی پیشنهاد می‌کنیم زائران برای سهولت و راحتی به کرمانشاه بیایند تا در کمترین زمان ممکن به راه خود ادامه دهند.»نماینده ولی فقیه در خوزستان نیز با اشاره به استقرار مواکب حسینی در مرزهای استان درخواست کرد تا مساجد هم ورود کرده و موکب‌های گوناگون را پشتیبانی کنند. حجت‌الاسلام سیدمحمد عبدالنبی موسوی ادامه می‌دهد:«بسیاری از خارجی‌ها مرزهای استان خوزستان را برای ورود و خروج انتخاب کرده‌اند پس باید بتوانیم بهترین میزبان باشیم تا خاطره خوبی از ایران برجای بگذاریم.»

خدمات ۲۴ساعته در پایانه مسافربری

بوشهری‌ها با برپایی میز خدمت ۲۴ساعته در پایانه مسافری شهرشان درصددند خدمات بیشتر و بهتری به زائرانی که عازم مرزها هستند، ارائه کنند.در همین رابطه مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان بوشهر با بیان این‌که برای ارائه خدمات حداکثری به زائران اربعین حسینی و تکریم ارباب رجوع، میز خدمت در پایانه مسافربری شهید مجید بشکوه با حضور مدیران و کارشناسان این اداره کل برپا شده است، می‌گوید: «میز خدمت و پاسخگویی و رسیدگی به شکایات زائران اربعین حسینی در پایانه مسافربری بوشهر تشکیل شده و همکاران ما شبانه‌روز در موسم اربعین به خدمات‌رسانی به زائران و رفع مشکلات رانندگان و شرکت‌ها اقدام می‌کنند.» عبدالکریم اخترشناس ادامه می‌دهد: «شماره تلفن شبانه‌روزی۱۴۱مرکز مدیریت راه‌ها دراختیار زائران اربعین حسینی است و مسافران علاوه بر آن می‌توانند با استفاده از اپلیکیشن۱۴۱ شکایات، انتقادها، پیشنهادها و مشکلات خود را به این سامانه ارسال کرده و در کمترین زمان ممکن نتیجه را دریافت کنند.»

آماده‌باش ۱۸بیمارستان کردستان

۱۷بیمارستان اصلی و یک بیمارستان سیار در کردستان برای خدمات‌رسانی به زائران اربعین آماده شده و تا ۱۸شهریور فعال هستند. بیمارستان سیار شهید محمد شیخ‌الاسلام در مرز باشماق مستقر است و تمام این بیمارستان‌ها آماده پذیرش و درمان بی‌قید و شرط بیماران و مصدومان احتمالی و ارائه خدمات کامل درمانی به صورت رایگان به زائران هستند. 
نکته حائز اهمیت این‌که بیمارستان سیار شهید محمد شیخ‌الاسلام ۵۰تختخواب مجهز و امکاناتی از قبیل پذیرش اورژانس، آزمایشگاه، داروخانه، اتاق عمل و بخش‌های تحت نظر آقا و خانم دارد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان این‌که همزمان با ایام اربعین ۱۷بیمارستان اصلی و یک بیمارستان سیار دانشگاه علوم پزشکی در این استان به زائران خدمت ارائه می‌کنند، می‌گوید: «برای پذیرش رایگان مراجعان اربعین در بیمارستان‌ها نرم‌افزار ویژه‌ای تعبیه شده است و این خدمات‌رسانی‌ها تا ۱۸ شهریور ادامه دارد.» 

اعزام ۱۰۰۰ نیروی بهداشت

وزیر بهداشت در سفر به خوزستان با اشاره به این‌که زائران حسینی از مرز شلمچه در حال عبور هستند و شور و شوق زیادی در بین آنها وجود دارد، گفت: «آمادگی خیلی خوبی در حوزه بهداشت و درمان در این مرز وجود دارد و از درمانگاه شهید سلیمانی بازدید کردیم و عاشقان امام حسین در کادر بهداشت و درمان حضور دارند و عاشقانه به زوار خدمت می‌کنند.»
بهرام عین‌الهی از اعزام بیش از هزار نیروی بهداشت و درمان به مناطق مرزی کشور برای خدمت به زوار اربعین حسینی خبر داد و تصریح کرد: « این نیروها در قسمت‌های مختلف، پزشکی، پرستاری و بهداشت آماده خدمات رسانی و رفع نیازهای هموطنان هستند.»
به گفته این مسئول، اتوبوس آمبولانس هم به صورت سیار در مرز شلمچه حضور دارد و از آنجا که امکانات خوب دارویی، اکسیژن و سردکننده در آن وجود دارد، خدمات مناسبی ارائه می‌شود.
وزیر بهداشت درخواست کرد تا افراد نسبت به توان خود پیاده‌روی کنند و نیاز نیست همه مسیر را پیاده بروند و سعی کنند در زمان خستگی در موکب‌ها خود را خنک کرده و از نوشیدنی استفاده کنند. زائران بین ساعات ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر تردد نکنند و پیاده‌روی خود را خارج از این ساعات انجام دهند. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها