نگاهی به تصویر شهیدان رجایی و باهنر در مجموعه‌های تلویزیونی

راز تمام دولت عشق

شهیدان رجایی و باهنر ازجمله محبوب‌ترین شخصیت‌های ملی در کشورمان هستند. دو رادمرد پاک و خدمتگزار که الگوهایی برای مدیریت و مردمداری در امر دولت‌مداری محسوب می‌شوند. هشتم شهریور یادآور حادثه تلخ ترور این دو بزرگمرد و همراهان‌شان است. متأسفانه به رغم جایگاه والای این شهیدان، سینمای ایران هنوز توجهی به آنها نکرده‌است. اما صداوسیما در قالب محصولات و برنامه‌های مختلف، به ابعاد گوناگون زندگی، شخصیت، مبارزات و ازخودگذشتگی‌های شهیدان رجایی و باهنر پرداخته است.
کد خبر: ۱۴۲۰۷۳۲
نویسنده سعید رضایی - روزنامه نگار

راز تمام دولت عشق

رسانه‌ملی در زمینه تولید سریال و مجموعه نمایشی نیز به این دو قهرمان ملی، ادای دین کرده‌است. به طور مثال مجموعه «دولت عشق» طی هفت قسمت در سال ۱۳۸۰ از شبکه دوی سیما پخش شد. این مجموعه مستند داستانی، قصه زندگی محمدعلی رجایی را از دوران کودکی تا زمان ریاست‌جمهوری و شهادت به تصویر می‌کشد. حمید بهمنی کارگردانی مجموعه دولت عشق را به عهده داشت و تلاش کرد به کمک صدای نریشن دوره‌های مختلف زندگی رئیس‌جمهور شهید را روایت کند و همزمان با آن تصاویر بازسازی شده، دیده می‌شوند. نقش شهید رجایی را در این سریال، جواد هاشمی بازی کرده‌است. در این مجموعه، به دور از هر گونه خیال‌پردازی، با استفاده از مستندات و واقعیات تاریخی، یک سریال شبه مستند یا به اصطلاح، داکیودرام به تصویر کشیده شده‌است. البته حدود۴۰ بازیگر در مجموعه شهید رجایی به ایفای نقش پرداخته‌اند و در دوران خودش یکی از محصولات پربازیگر سیما به حساب می‌آمد. اما تازه‌ترین سریال سیما با هدف ادای دین به شهیدان رجایی و باهنر، «راز ناتمام» است. البته این سریال با محوریت شهید محمدجواد باهنر، نخست‌وزیر دولت شهید رجایی ساخته و پرداخته و در کنار آن به تاریخ گروهک تروریستی منافقین هم توجه شد. 
در راز ناتمام تکنیک روایی متفاوتی برای به روزرسانی و جذابیت یک ماجرای واقعی به کار گرفته شد؛ چرا که شهید باهنر، یک شخصیت سیاسی به شدت سربه زیر و محجوب و بی‌حاشیه بود، بنابراین برای شکل گرفتن درام و فضای نمایشی در این مجوعه تلاش شده تا با استفاده از تخیل و داستان‌پردازی، اتفاقاتی تازه صورت بگیرد. در این سریال با یک روایت چند خطی و داستان‌هایی در زمان‌ها و مکان‌های مختلف اما متواتر و متقاطع، ماجراهای ۴۵-۴۰سال قبل، به امروز پیوند خورده‌است. به این ترتیب که این مجموعه تلویزیونی در زمان حال آغاز می‌شود. پرونده‌ای که منشأ آن به سال ۶۰ و انفجار در دفترنخست‌وزیری برمی‌گردد، اما همچنان در جریان است و عوامل و مسببان ترور رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر وقت (شهیدان رجایی و باهنر) هنوز در کشورهای مختلف پرسه می‌زنند و در پی اجرای عملیات تروریستی جدید در کشور هستند. اما دستگاه امنیتی جمهوری اسلامی نیز آرام ننشسته و در آن سوی مرزها نیز در پی شکار تروریست‌هاست. داستان سریال «راز ناتمام» نیز با ماجرای تعقیب برخی نیروهای سازمان منافقین در ترکیه شروع می‌شود. در کنار این، زندگی یکی از مأموران امنیتی که مسئول پرونده پیگیری عاملان ترور شهیدان رجایی و باهنر است هم هدف تمرکز این سریال قرار گرفته‌است. رضا، این سرباز خستگی‌ناپذیر امنیتی است که هم باید گره از معمای پرونده باز کند و از طرف منافقین نیز زیر نظر است.
«راز ناتمام» گرچه یک سریال تاریخی و زندگینامه‌محور یا به اصطلاح بیوگرافیک است، اما قالب اصلی انتخاب شده برای روایت در این سریال، پلیسی و معمایی است. در کنار پرونده ترور و تلاش مأموران برای نزدیک شدن به تروریست‌ها، شاهد فلاش‌بک و بازگشت به حدود نیم‌قرن قبل هستیم. دورانی که شهید باهنر یک منبری مبارز بود و رژیم شاهنشاهی، این روحانی مردمی را هدف آزار و اذیت قرار می‌داد. در این بخش از سریال هم دستگاه مخوف ظلم و ستم و خفقان طاغوت به تصویر کشیده شده‌است و مخاطب می‌تواند بخش کوچکی از واقعیت‌های عصر پهلوی و همچنین حوادث منجر و منتج به پیروزی انقلاب اسلامی و حماسه آفرینی‌های دلاورانی چون محمدجواد باهنر را نظاره کند. 
درواقع، راز ناتمام سه موضوع و سه داستان را در یک بسته، نمایش می‌دهد؛ هم به بخشی از تاریخ انقلاب با محوریت شهید باهنر می‌پردازد هم بعضی از جنایات منافقین و تحرکات امروز آنها را به تصویر می‌کشد و هم این‌که به از جان‌گذشتگی‌های سربازان گمنام امام زمان(عج) ادای دین می‌کند. اما یکی از جذابیت‌های سریال راز ناتمام باز‌سازی شخصیت‌های واقعی است. علاوه‌بر شهید باهنر که محور این سریال است، کاراکتر سایر بزرگان انقلاب ازجمله آیت‌ا... خامنه‌ای، شهیدان رجایی و بهشتی و مرحوم‌هاشمی رفسنجانی و... نیز توسط بازیگران، اجرا شده‌اند. همچنین باز‌سازی شخصیت‌های دیگری چون مهندس بازرگان، ابوالحسن بنی‌صدر، کشمیری و... نیز در این کار دیده می‌شود. باز‌سازی این شخصیت‌ها در این سریال و در اغلب موارد، باورپذیر و نزدیک به واقع است و یک ارزش افزوده در این اثر محسوب می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها