مترجم تازه‌ترین اثر داستانی مگ میسون گفت: نویسنده در «اندوه و سعادت» از طنز برای بیان تناقضات استفاده می‌کند؛ تناقضاتی که در اصل مکمل یکدیگرند و بدون هم معنایی ندارند، شاید هم اصلا وجود ندارند.
کد خبر: ۱۴۲۰۳۲۹

«اندوه و سعادت» داستان فرسایش روحی یک زن

مگ میسون، نویسنده و ویراستار استرالیایی است که سال‌ها در کسوت روزنامه‌نگار در نشریاتی همچون سیدنی مورنینگ هرالد، تایمز سیدنی، ساندی‌تایمز، فایننشال تایمز، ووگ و نیویورکر فعالیت داشت. کتاب‌های باز هم با صدای خوب بگو و تو مادر باش از آثار اوست. رمان اندوه و سعادت از میسون که به‌عنوان نامزد نهایی جایزه زنان سال ۲۰۲۲ معرفی شده بود، با ترجمه مریم مفتاحی و از سوی نشر آموت در دسترس مخاطبان فارسی‌زبان قرار گرفت.
مریم مفتاحی درباره ویژگی‌های داستان‌نویسی مگ‌میسون می‌گوید: این رمان داستان فرسایش و خستگی روحی، سردرگمی و تنهایی و پریشان‌حالی زنی به اسم مارتاست که به‌رغم آنچه به نظر می‌رسد، زنی قوی و مستقل است اما   زنی است که رضایتمندی در او به‌راحتی به دست نمی‌آید. شخصیتی که نویسنده در این رمان خلق می‌کند، از دوران نوجوانی دچار نوسانات روحی می‌شود. او مدام احساس سردرگمی می‌کند و نمی‌تواند درک درستی از موقعیت خود بیابد. مارتا غمگین و پریشان است. زندگی او ثبات دارد و آنچه ثبات ندارد، خود اوست. مشکل از درون اوست. زخم عمیقی که روح و روان او را می‌آزارد و باعث می‌شود او به‌شدت احساس عجز و ناتوانی کند، از دید دیگران پنهان است و کسی نمی‌داند و نمی‌بیند او در رنج است و درد می‌کشد و این بیشتر مارتا را می‌آزارد. مارتا از اطرافیان خود عشق بی‌حدومرزی دریافت می‌کند اما به‌شدت خودش را تنها می‌بیند. او دلخور است؛ چرا کسی دردش را نمی‌بیند، چرا کسی درکش نمی‌کند، چرا همه فکر می‌کنند او زیادی حساس است. مارتا زندگی خود را عادی نمی‌بیند، درصورتی‌که زندگی‌اش از نگاه دیگران عادی است و این به‌هم‌ریختگی را نمی‌بینند. همه او را خوشبخت می‌دانند ولی او خوشبخت نیست.
وی ادامه می‌دهد: میسون نویسنده‌ای باهوش و رک‌گو است. او بی‌پروا و بی‌ملاحظه آنچه را هم که قابل بیان نیست، بیان می‌کند. مگ میسون به کمک عناصر روان‌شناختی که وارد داستانش می‌کند، به اعماق وجود انسان رخنه می‌نماید و علل رفتارهای مارتا، شخصیت اصلی را موشکافانه به خواننده می‌نمایاند. میسون سبک خاص خودش را دارد و با جابه‎جایی زمانی و پرداختن به جزئیات و ظرافت‌های زندگی و آنچه ذهن و خاطرات را می‌سازد، داستانش را پیش می‌برد. میسون در جست‌وجوی حقیقت وجودی شخصیتش است که دچار فروپاشی روحی شده و مسیر افسردگی را با سرعت طی می‌کند. میسون اندوه را به سعادت پیوند می‌زند، او تلخی را در مسیری قرار می‌دهد که شیرینی به او وارد شود. پرداختن به جزئیات به گونه‌ای است که خواننده ناخودآگاه تصویرسازی می‌کند.
نشر آموت رمان اندوه و سعادت را در ۳۹۲ صفحه و با قیمت ۱۶۶هزار تومان عرضه کرده است.

newsQrCode
برچسب ها: کتاب طنز داستان
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها