یزد - مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی استان یزد مجموع اراضی کشاورزی تحت پوشش سامانه نوین آبیاری در استان را افزون بر ۳۶ هزار هکتار بیان کرد و گفت: با اجرای این طرح سالانه ۱۱۶ میلیون متر مکعب در مصرف آب استان صرفه جویی می شود.
کد خبر: ۱۴۲۰۲۶۷

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد، عباس بشارتی اظهار داشت: اعتبار بلاعوض دولتی تخصیص یافته برای اجرای سامانه های نوین آبیاری در سطح یکهزار و ۶۷۵ هکتار معادل ۲۰۹ میلیارد ریال است.

وی خاطرنشان کرد: کشت گیاهان کم آبخواه و تجهیز زمین های کشاورزی به سامانه آبیاری نوین (کم فشار و قطره ای) مهمترین راهکار موثر در صرفه جویی آب است.

بشارتی گفت: سه هزار و ۹۳ رشته قنات در استان دایر است که با استحصال ۱۵۶ میلیون متر مکعب در سال تامین کننده حدود ۲۲.۵ تا ۲۵ درصد آب بخش کشاورزی است.

مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی استان یزد با اشاره به اینکه در ۴۴۰ رشته قنات با طول تقریبی ۵۸ کیلومتر عملیات بازسازی و نوسازی انجام گرفته است، تصریح کرد: در سال گذشته از محل کمک های فنی اعتباری بازسازی و نوسازی قنوات استان مبلغ ۵۶۵ میلیارد ریال مصوب شد که تاکنون با تخصیص ۱۰۰ درصد، کار احیا و مرمت ۴۴۰ رشته قنات در شهرستان های استان رقم خورده است.

وی افزود: انجام عملیات زیر بنایی و اساسی هر قنات باعث کاهش هزینه های نگهداری آنها و نیز عدم نیاز به عملیات تکراری از جمله لایروبی سالانه می شود از ریزشهای شدید گالری قنات (کوره) جلوگیری به عمل آورده و به پایداری آبدهی قنوات کمک شایانی می کند.

بشارتی خاطر نشان کرد: انجام مطالعات دقیق برای اولویت بندی و بررسی کامل نیازهای قنوات و برآورد هزینه های مربوطه همراه با نقشه های اجرایی در موفقیت اجرای این سیاست نقش مهمی دارد که باید مورد توجه قرار گرفته و برای انجام آن اعتبارات مورد نیاز تأمین شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها