خزر جان ندارد
معاون سازمان محیط‌زیست در گفتگو با جام جم آنلاین:

خزر جان ندارد

جام جم آنلاین گزارش می‌دهد

آلودگی در شناگاه‌ها موج می‌زند

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در استان‌های ساحلی شمال و جنوب کشور پساب‌های انسانی، صنعتی و کشاورزی وارد دریا می‌شود، گفت: وضعیت شناگاه‌های کشور به طول کلی مطلوب نیست و رفع این مساله به همکاری وزارت بهداشت و وزارت نیرو نیاز دارد.‌
معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه در استان‌های ساحلی شمال و جنوب کشور پساب‌های انسانی، صنعتی و کشاورزی وارد دریا می‌شود، گفت: وضعیت شناگاه‌های کشور به طول کلی مطلوب نیست و رفع این مساله به همکاری وزارت بهداشت و وزارت نیرو نیاز دارد.‌
کد خبر: ۱۴۲۰۲۱۶

به گزارش جام جم آنلاین، مجتبی ذوالجودی در پاسخ به این پرسش که کدام شناگاه‌های کشور آلوده هستند؟ عنوان کرد: به طور کلی وضعیت شناگاه‌های ‌واقع در سواحل دریای خزر و خلیج فارس به دلیل ورود فاضلاب‌ و پساب ‌شهری، صنعتی، انسانی و کشاورزی مطلوب نیست و نیازمند انجام پایش‌های مستمر و اقدامات اساسی‌ است.

به گفته وی برای رسیدن به این مهم  ‌همکاری سایر دستگاه‌ها به ویژه وزارت نیرو و وزارت کشور بسیار ضروری است.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این پرسش که  علت اصلی آلودگی‌ شناگاه‌های ساحلی چیست؟ توضیح داد: عامل اصلی آلودگی سواحل و شناگاه‌های ساحلی و مناطق تفریحی و گردشگری دریایی در سواحل شمال و جنوب کشور ورود فاضلاب‌ انسانی و شهری تصفیه نشده به دریا است.

ذوالجودی درباره دلیل ورود پساب‌ به سواحل کشور نیز به جام جم آنلاین گفت: متاسفانه اکثر شهرهای واقع در سواحل دریای خزر و خلیج فارس فاقد سیستم شبکه جمع آوری و تصفیه خانه فاضلاب شهری هستند یا این سیستم‌ها بصورت ناقص کار می‌کند.

وی ادامه داد: به علت بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی در این مناطق، فاضلاب ‌و پساب‌های آلوده در نهایت از طریق رودخانه‌‌ و کانال‌ها ‌به سواحل و دریا سرازیر شده و باعث آلودگی آب‌های ساحلی، شناگاه‌ها و مناطق تفریحی و گردشگری ساحلی و دریایی می‌شود.

آلودگی در شناگاه‌ها موج می‌زند

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد: تعداد محدودی از شهرهای ساحلی‌ دارای تصفیه خانه فاضلاب شهری هستند. اما در این مناطق نیز به دلیل ‌ ‌فرسودگی و عدم کارایی تاسیسات ‌ بخش قابل توجهی از فاضلاب ‌و پساب‌های شهری وارد دریا می‌شود.

 ذوالجودی درباره اقدامات انجام شده برای سالم سازی شناگاه‌ها نیز بیان کرد: در راستای حفاظت از محیط زیست دریایی و تامین سلامت شناگران و گردشگران ‌ تلاش می‌شود هر سال در حد ممکن ‌‌شناگاه‌های ساحلی واقع در سواحل دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان تحت نظارت و پایش‌های زیست محیطی قرار  گیرد.

وی ادامه داد: ‌آزمایشات، ارزیابی و رتبه بندی شناگاه‌ها ‌ به منظور آگاهی مردم و مسئولان از وضعیت موجود و نیز برای کاهش معضلات و پیشگیری و رفع آلودگی از مناطق ساحلی انجام می‌شود.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست  یادآور شد: ‌ طرح جامع ‌ بررسی و پایش وضعیت آلودگی میکروبی و سلامت آب‌های ساحلی و شناگاه‌های  ساحلی نیز  از سوی معاونت محیط زیست دریایی و تالاب‌ها در دستور کار قرار دارد.

به گفته ذوالجودی به این شکل ‌اطلاعات بسیار دقیقی در خصوص وضعیت آلودگی سواحل و شناگاه‌ها به دست خواهد آمد.

وی بیان کرد: به این ترتیب‌‌ وضعیت دقیق شناگاه‌ها مشخص می‌شود و برای سامان‌دهی شناگاه‌ها و مناطق آلوده و نامناسب برنامه‌ریزی و اقدامات لازم انجام خواهد شد.

معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست توضیح داد: برای انجام این اقدامات ‌نهاد‌هایی مانند ‌‌وزارت بهداشت‌ و وزارت کشور نیز سازمان حفاظت محیط زیست را همراهی خواهند کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها