رمال‌ها و شکارچیان غیرمجاز با ترویج خرافات محیط زیست را هم مورد تهدید قرار می‌دهند

رمال‌ها علیه حیات وحش

«طرف مهره مار داره»‌؛ ‌این اصطلاحی است که وقتی می‌خواهیم جذابیت و محبوبیت یک نفر را توصیف کنیم آن ‌را به کار می‌بریم. این اصطلاح اما فقط یک ضرب‌المثل نیست.
کد خبر: ۱۴۲۰۰۲۲
نویسنده کبری فرشچی - گروه جامعه

رمال‌ها علیه حیات وحش


کم نیستند افرادی که برای جذب دیگران سراغ رمال‌ها و جادوگران می‌روند و از آنها مهره مار می‌خرند! همچنان که دندان گرگ، ‌گوشت خرس و اعضای بدن برخی حیوانات دیگر هم مشتری‌های خاص خود را دارد. افرادی که در عصر هوش مصنوعی و تسخیر فضا همچنان به دنبال آن هستند تا از مسیر خرافات و باورهای ماورالطبیعه کارشان را پیش ببرند و باوری به استفاده از عقل و درایت و تغییر رفتار و الگوی زندگی خودشان برای موفقیت، ‌جذب دیگران یا دیگر مسائل ندارند، هم خودشان را گرفتار می‌کنند و پول‌های کلانی را برای تهیه چنین چیزهایی به رمال‌ها و جادوگران می‌پردازند و هم در نهایت به نتیجه مطلوب‌شان نمی‌رسند. 

خرافات فقط برای گذشته‌های دور نیست. دورانی بود که افراد در مواجهه با هر چیزی که علتش را نمی‌دانستند، سراغ توجیهات ماورایی و خرافه می‌رفتند و هر ماجرایی را که برای‌شان پیچیدگی داشت به «جن»‌ و «‌از ما بهترون» نسبت می‌دادند. هنوز هم همین تفکرات در بین بخشی از جامعه رواج دارد. وقتی می‌شنویم فلان تیم فوتبال جادوگر دارد و از طریق جادو و طلسم به دنبال کسب نتایج برتر است، متوجه می‌شویم بشر هر قدر هم که پیشرفت می‌کند باز هم جهل او را رها نمی‌کند. 

این ماجرا اما فقط به خالی شدن جیب یک عده و سودجویی‌های گروهی دیگر منتهی نمی‌شود. گاهی در این بین چرخه‌ای شکل می‌‌گیرد که حتی حیات وحش و حیوانات را هم تحت تاثیر قرار می‌دهد و موجب می‌شود تا برخی حیوانات بخت برگشته هم قربانی این خرافه‌ها شده و به این صورت به محیط زیست هم آسیب جدی وارد شود. 

تیم رمال‌ها و شکارچیان غیرمجاز

خرافات در کنار آسیب‌هایی که به زندگی افراد و روابط آنها وارد می‌کند به محیط زیست و حیوانات هم رحم نکرده و آنها را هم مورد تهدید قرار می‌دهد. اگر سراغ فضای مجازی و شبکه‌هایی همچون تلگرام و اینستاگرام بروید با یک جست‌وجوی ساده فهرستی از اعضای بدن حیوانات و قیمت‌های آن به‌دست خواهید آورد؛ اعضایی که البته به گفته رمال‌ها باید به نام شما زده شود و این کار خودش هزینه جداگانه دارد. قیمت‌ها اغلب به میلیون است. به عنوان نمونه شما برای داشتن یک عدد مهره مار برای جذب دیگران چیزی حدود سه میلیون تومان باید پیاده شوید. همچنان‌که خرید یک دندان گرگ هم همین حدود برای‌تان آب می‌خورد. برخی از اجزای کمیاب‌تر و حساس‌تر تا ۱۰میلیون تومان هم به فروش می‌رسد.فارغ از این‌که خیلی وقت‌ها مهره مار، دندان گرگ و پنجه شیری که از این صفحات خریداری می‌کنید هیچ ربطی به شیر و گرگ و مار ندارد و تقلبی و دست ساز است، هستند رمال‌هایی که با شکارچیان برای خالی کردن جیب افراد خرافاتی تیم تشکیل داده‌اند. رمال‌ها و دعانویسان با کمک شکارچیان غیرمجاز، اجزای بدن حیواناتی از گونه‌های حیات وحش نظیر گرگ، روباه، شغال، کفتار یا خرس را با قیمت‌های گزاف به فروش می‌رسانند و حتی عده‌ای در فضای مجازی اقدام به تبلیغ این کار می‌کنند.

آسیب رمال‌ها به محیط زیست

سرهنگ جمشید محبت‌خانی، فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور با اشاره به آسیبی که رمالان به محیط زیست می‌زنند، می‌گوید: «موضوعی که در سال‌های اخیر به‌خصوص در فضای مجازی رواج یافته، باورهای خرافی و بی‌جایی است که برخی افراد به بعضی از اجزای بدن گونه‌هایی از حیات وحش مانند گرگ، روباه، کفتار، شغال، خرس و ... دارند. این باورها به طور خاص توسط برخی سودجویان ترویج داده شده که تنها به فکر منافع مادی خود هستند و نه دل‌شان برای زندگی مردم می‌سوزد و نه برای‌شان اهمیتی دارد که با این کار خود چه جنایتی علیه حیات وحش کشور انجام می‌دهند.» فرمانده یگان حفاظت محیط‌زیست کشور ادامه می‌دهد:« ما ضمن این که این باورهای خرافی را به‌شدت رد می‌کنیم، از شهروندان تقاضا داریم به هیچ‌وجه به افراد سوداگری که تحت عنوان رمالی یا فالگیری اجزای بدن حیوانات را به آنها می‌فروشند و این‌گونه باورهای خرافی را ترویج می‌دهند اعتماد نکنند، چراکه این افراد به دنبال پول درآوردن از هر راه ممکن هستند یا خودشان به کشتار حیات وحش دست می‌زنند یا برای این کار با شکارچیان غیرمجاز همکاری می‌کنند.»

شاه کلید مبارزه 

محمدخانی درباره اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست برای مقابله با شکار حیوانات و همکاری شکارچیان غیرمجاز با رمال‌ها توضیح می‌دهد: « ما از حدود دو ماه قبل به معاونت سایبری یگان حفاظت محیط‌زیست کشور ماموریت دادیم این موضوع را به‌صورت ویژه در فضای مجازی رصد کند و به تمام متخلفانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند، هشدار می‌دهیم که به‌زودی با همکاری پلیس فتا آنها را شناسایی و دستگیر خواهیم کرد.» وی در عین حال به نقش مردم برای بستن بساط این افراد اشاره و تاکید می‌کند:« از مردم عزیز می‌خواهیم هیچ اهمیتی برای صحبت‌ رمال‌ها و افرادی که این‌گونه موضوعات خرافی و غیرعلمی را دنبال می‌کنند و باعث از بین رفتن حیات وحش کشور می‌شوند، قائل نشوند و هیچ هزینه‌ای را برای خرید اجزای بدن حیوانات به این افراد نپردازند. اعتماد نکردن مردم به این افراد در کنار مقابله‌ای که ما در فضای مجازی و حقیقی با آنها انجام می‌دهیم، کمک خواهد کرد تا بتوانیم این روش از کشتار حیات وحش و کلاهبرداری از مردم را در کشور ریشه‌کن کنیم.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها