رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد:

کاهش ۱۰ درصدی رشد نقدینگی در کشور

یزد- رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد در ششمین نشست شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان به تشریح اقدامات برجسته دولت سیزدهم در راستای رفع ناترازی‌ها به ویژه در بحث بودجه گفت: انضباط مالی بسیار خوبی در ناترازی بودجه به وجود آمده و رشد نقدینگی هم کاهش یافته است.
کد خبر: ۱۴۱۹۸۴۵

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین یزد، مجید دهقانی‌زاده در این نشست با بیان اینکه ناترازی در بودجه، ریشه اساسی در زمینه رشد تورم است، اظهار داشت: دولت سیزدهم زمانی به روی کار آمد که در کشور نابسامانی‌‎هایی از جمله کسری در تراز بودجه وجود داشت.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد کسری در تراز بودجه را عامل اصلی آشفتگی اقتصادی و افزایش تورم در کشور دانست و گفت: خوشبختانه دولت در راستای رفع ناترازی‌هایک انضباط مالی بسیار خوبی ایجاد کرده است، به گونه‌ای که بدون نیاز به استقراض از بانک مرکزی یا برداشت‌های مازاد، شاهد پرداخت‌های بسیار خوبی در حوزه اعتبارات جاری و عمرانی در سطح کشور هستیم.

دهقانی‌زاده با اشاره به اینکه رشد نقدینگی در کشور حدود ۱۰ درصد (در سال 1401 نسبت به سال 1399) کاهش پیدا کرده و از سوی دیگر هم پرداخت‌های عمرانی در استان یزد در دو ساله ابتدایی این دولت نبست به دو سال پایانی دولت قبل، حداقل چهار برابر شده است، افزود: دستیابی به رشد اقتصادی مستمر 4.8 درصدی طی دو سال در ابتدای این دولت هم نشانه‌های خوبی است که می‌تواند به افزایش رفاه خانوار‌ها منجر شود.

وی دستیابی به رشد اقتصادی 4.8 درصد طی سال‌های 1400 و 1401 از جمله دستاوردهای مثبت دولت مردمی سیزدهم معرفی کرد و یادآور شد: در شاخص رشد اقتصادی کشور در سال 1398 شاهد رشد اقتصادی منفی 4.6 درصد بوده است.

‎ وی یکی از شاخص های مهم اقتصای هر کشوری را صادرات عنوان کرد و گفت: دولت سیزدهم در صادرات کالاهای غیر نفتی از مبلغ  28.8 میلیارد دلار در سال 1399 (دولت قبل) به ثبت رکورد 53.2 میلیارد دلار در سال 1401 رسیده است.

دبیر شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان یزد همچنین به افزایش منابع حاصل از فروش نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی در دولت سیزدهم اشاره کرد و بیان داشت: دولت قبل در سال 1399، 16.1 هزار میلیارد تومان منابع از این محل کسب کرده که دولت سیزدهم با رشد چشمگیری در سال 1401 به مبلغ 410 هزار میلیارد تومان منابع رسیده است.

دهقانی‌زاده این دستاوردها را ماحصل تصمیم‌های درست و عقلایی دولت و همدلی و هماهنگی موثر و کلیدی سران سه قوه دانست و گفت: امیدواریم ادامه این روند موجب کنترل سیل ویرانگر تورم در کشور شده تا بیش از پیش طعم شیرین خدمات ارزشمند نظام مقدس جمهوری اسلامی بر مردم آشکار شود.

وی به دیپلماسی اقتصادی در استان اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه یزد، استانی گردشگری و صنعتی است، توسعه روابط با اقصی نقاط دنیا و منطقه حائز اهمیت است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان یزد افزود: در همین راستا مقرر شد برنامه راهبردی روابط بین‌الملل استان با محوریت اتاق بازرگانی، حوزه اقتصادی استانداری و نمایندگی وزارت امور خارجه تدوین و تهیه شود و با حضور مقامات وزارت خارجه مورد بحث و بررسی و تصویب قرار گیرد.

دهقانی‌زاده درباره نوآوری‌های غیرفناورانه تصریح کرد: این نوآوری‌ها نقش بسزایی در توسعه بهره‌وری و اشتغال در استان دارد و با توجه به اینکه استان یزد از سوی هیئت وزیران به عنوان پایلوت بهره‌وری در سطح کشور معرفی شده است، امیدواریم این مهم بتواند نقش مهمی در آینده نه چندان دور برای توسعه استان ایفا کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها