«جام‌جم» آخرین وضعیت واردات خودرو را بررسی کرده است

هیاهو؛ فقط برای 690خودرو

آخرین آمارها حاکی از آن است که تاکنون واردات خودرو از مرز ۷۰۰دستگاه فراتر نرفته است، به‌طوری‌که تا ۲۰مرداد سال‌جاری ۶۹۰خودرو (۲۸۳خودرو در فصل بهار و ۴۰۷خودرو در تابستان) وارد کشور شده است.
آخرین آمارها حاکی از آن است که تاکنون واردات خودرو از مرز ۷۰۰دستگاه فراتر نرفته است، به‌طوری‌که تا ۲۰مرداد سال‌جاری ۶۹۰خودرو (۲۸۳خودرو در فصل بهار و ۴۰۷خودرو در تابستان) وارد کشور شده است.
کد خبر: ۱۴۱۹۳۰۴
نویسنده امین محمودی - گروه اقتصاد

این در حالی است که طبق وعده‌های مسئولان دولت در سال گذشته باید ۱۰۰هزار دستگاه و در بهار سال جاری نیز ۱۰۰هزار دستگاه دیگر خودرو وارد می‌کرد. نکته دیگر آن‌که رصد مدل خودروهای وارداتی نیز نشان می‌دهد عمده این خودروها «آمبولانس» و خودرو‌های سواری با برند «ZOTYE»، «چانگان» و «بنز» بوده است.

۹۲۸ خودروی وارداتی دیگر در حال ترخیص از گمرکات
اخیرا محمد رضوانی‌فر، رئیس کل گمرک اعلام کرده تا‌کنون ۱۶۲۱دستگاه‌ خودرو به گمرکات اجرایی اظهار شد که حدود ۹۲۸ دستگاه خودرو در حال طی تشریفات و حدود ۶۹۰ دستگاه خودرو نیز ترخیص شده است. 

وی افزود: بر‌اساس سقف واردات دو میلیارد دلاری خودرو در سال‌جاری، وصول حدود ۴۰همت حقوق ورودی پیش‌بینی شده است. براین اساس عجله ما برای ترخیص خودرو از ذی‌نفعان و فعالان بازار خودرو بیشتر است. تا روز ۲۰ مرداد ۵۹ همت واریز به خزانه داشتیم که دو برابر شده اما در حوزه حقوق ورودی خودرو از تعهدات بودجه عقب هستیم.

رئیس کل گمرک تصریح کرد: طی چند روز آینده مدت زمان یک‌ماهه تدوین آیین‌نامه واردات خودرو به پایان خواهد رسید و در صورت ابلاغ آیین‌نامه مذکور برای ترخیص خودروهای کارکرده و دست دوم نیز آمادگی داریم.با این حال کارشناسان معتقد بودند که دولت با واردات خودروهای نو و کارکرده به میزان کافی می‌توانست بازار انحصاری خودرو را مدیریت کرده تا قیمت مدل‌های با ‌کیفیت پایین ایران‌خودرو و سایپا نیز با کاهش قیمت روبه‌رو شوند و از طرف دیگر خودروهای مونتاژی که طی دو هفته اخیر رشد خیره‌کننده قیمتی به خود دیده‌اند دوباره افت قیمت داشته باشند. با این‌حال وقتی طبق گفته رئیس کل گمرک، خودروهای در شرف ترخیص نیز از هزار دستگاه تجاوز نمی‌کند، به نظر می‌رسد نباید امیدی به واردات گسترده این محصولات به بازار و تاثیر آن بر تنظیم قیمت خودرو داشت.طی سال‌های اخیر بیشترین حمایت‌ها از خودروسازان داخلی صورت گرفته و این در حالی است که این خودروسازان با تولید خودروی بی‌کیفیت با جان و مال مردم بازی کرده و انحصار زیادی را در کشور در این حوزه به‌وجود آوردند. به همین دلیل تنها راه شکستن انحصار آنها، آزادسازی واردات خودروست. 
   
گفتار‌درمانی وزارت صمت، پاسخگوی نیاز بازار نیست
مسیح فرزانه، کارشناس بازار خودرو در گفت‌وگو با جام‌جم درخصوص آخرین وضعیت واردات خودرو در کشور اظهار کرد: طبق وعده‌های مسئولان، طی دو سال اخیر باید ۲۰۰هزار دستگاه خودرو به کشور وارد می‌شد. حال آن که تاکنون تنها حدود ۶۰۰دستگاه خودرو وارد کشور شده که این خودروها عمدتا آمبولانس و خودروهای امداد نجات بوده و وزارت صمت پاسخگوی بازار تشنه خودرو نیست.فرزانه خاطرنشان کرد: فعالان بازار خودرو معتقدند وقتی صحبت تولید یک میلیون و ۶۰۰هزار دستگاه خودرو می‌شود باید ۱۰تا ۱۵درصد آن یعنی چیزی حدود ۱۶۰هزار دستگاه نیز واردات صورت گیرد تا بازار تنظیم و متعادل شود به همین دلیل طی دو سال اخیر باید ۳۲۰ هزار خودرو وارد کشور می‌شد.این کارشناس بازار خودرو اظهار کرد: عدم واردات خودرو طی سال‌های اخیر سبب شده که خودرو به کالای سرمایه‌ای تبدیل شود به‌طوری‌که بخشی از ریزش بورس به این دلیل بود تا مردمی که در آن سرمایه‌گذاری کردند به سمت بازار خودرو آمدند.وی در ادامه عنوان کرد: آن‌طور که عباس علی‌آبادی، وزیر صمت گفته، این وزارتخانه تمامی موانع واردات خودرو را کنار زده و تنها مشکل تامین ارز در این‌خصوص وجود دارد و این در‌حالی است که مسأله ارز در واردات تمامی محصولات به‌عنوان اولین فاکتور باید در‌نظر گرفته شود نه آخرین آن.فرزانه افزود: حتی اگر در روزهای آینده آیین‌نامه واردات خودرو ابلاغ شود باید کنار گذاشته شده و به مسأله تخصیص و تامین ارز توجه کرد چون درغیراین‌صورت آیین‌نامه مشکل‌گشا نیست بنابراین در این وضعیت اصل بانک مرکزی است نه وزارت صمت.این کارشناس بازار خودرو گفت: بازار خودرو تشنه واردات است، تورم در آن موج می‌زند و در بازار عملا شاهد رکود گسترده هستیم. بنابراین با واردات ۱۰۰هزار دستگاه نیز تشنگی هشت ساله این بازار مرتفع نخواهد شد و واردات باید ادامه‌دار باشد.وی در ادامه با بیان این‌که مسئولان باید از خبردرمانی پرهیز کنند، اظهار کرد: شرکت‌های واردکننده خودرو بسیار محدود هستند و عملا رانت در این‌ خصوص ایجاد شده است. چون با مشکل کمبود ارز در کشور نیز روبه‌رو هستیم به همین دلیل بهترین کار در بازار خودرو این است که بانک مرکزی نیز مانند وزارت صمت، شفاف در‌خصوص تامین ارز خودرو اظهار‌نظر کند.فرزانه تاکید کرد: در حال حاضر نه واردات خودروی چندانی صورت گرفته و نه قیمت دلار با افت محسوسی روبه‌رو بوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها