یک کارشناس حوزه روابط بین‌الملل در گفتگو با جام‌جم آنلاین عنوان کرد:

دست برتر ایران در ماجرای تبادل زندانیان

تبادل زندانیان در قبال آزادسازی اموال بلوکه شده ایران در کره جنوبی حاکی از دست برتر دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی و ضعف ایالات متحده است.
تبادل زندانیان در قبال آزادسازی اموال بلوکه شده ایران در کره جنوبی حاکی از دست برتر دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی و ضعف ایالات متحده است.
کد خبر: ۱۴۱۹۲۸۱
نویسنده فتاح غلامی - جام جم آنلاین

سعدالله زارعی تحلیلگر مسائل سیاست خارجی در گفتگو با جام‌جم آنلاین درباره ارتباط موضوع آزادسازی جاسوسان آمریکایی و با موضوع دسترسی ایران به اموال بلوکه شده خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها برای آزادی سه جاسوس محوری خود در ایران تلاش زیادی کردند و دلیلش هم کاملا مشخص است. اساسا ساختار سیاسی آمریکا مبتنی بر جاسوس محوری است و در بخش وسیعی از تشکیلات سیاسی آمریکا جاسوسی وجود دارد و دستگیری مهره‌های آن‌ها در کشور دیگر باعث ضربه زدن به کل شبکه جاسوسی در آمریکا و یاس و ناامیدی عوامل نفوذی آن‌ها در خارج از ایالات متحده می‌شود.

وی درباره روند آزادسازی زندانیان آمریکایی تاکید کرد: بحث آزادسازی این جاسوسان مربوط به توافق اولیه‌ای بود که در چارچوب مذاکرات برجام در اواخر دولت آقای روحانی انجام و اسنادی هم در این زمینه آماده شده بود منتهی آن توافق اولیه، چون ابهاماتی داشت قرار شد که مذاکراتی برای رفع ابهامات شروع شود و در نهایت آمریکایی‌ها با توجه به این‌که مساله اصلی شان بحث قدرت منطقه‌ای در ایران بود و نمی‌خواستند زیر بار برجامی بروند که مدت زیادی از عمرش باقی نمانده بود از این رو درخواست کردند که برخی از تعاملات خارج از چارچوب مذاکرات وین در قالب گفتگو‌هایی بین نمایندگان ایران و آمریکا با حضور طرف ثالث که قطری‌های بودند صورت گیرد و در نهایت موضوع توافق درباره آزادسازی زندانیان به مرحله اجرایی رسید.

وی درباره ارتباط موضوع دسترسی ایران به اموال بلوکه شده با ماجرای آزاد سازی زندانیان گفت: آمریکایی‌ها با حساسیت موضوع آزاد کردن جاسوسان خود را دنبال می‌کردند و در نهایت بعد از تلاش‌های فراوان قبول کردند که در قبال آزادی این زندانیان، وجوهی که ایران از کره جنوبی طلب دارد در قالب چارچوبی در اختیار جمهوری اسلامی قرار گیرد.

این کارشناس حوزه روابط بین‌الملل ادامه داد: بعد از توافق مذکور انتقال پول از کره به قطر به عنوان کشور ثالت انجام شد و ظاهرا این وجوه در دو بانک قطری نگهداری می‌شود و پروتکل خاصی هم برای هزینه کرد آن در نظر گرفته شده و در قالب این چارچوب ایران می‌تواند آن را برداشت و کالا‌هایی را خریداری کند.

زارعی با بیان این‌که جمهوری اسلامی در این ماجرا دست برتر را داشته، تصریح کرد: نکته قابل تامل این‌که اساسا در دنیا کسی جرات ندارد جاسوسان آمریکا را دستگیر کند و برای مدت طولانی در حبس نگه دارد و حتی برای رهاکردن آن‌ها مابه ازایی را مطالبه کند. پرونده این جاسوسان در ایران از سوی دستگاه قضایی مورد رسیدگی قرار گرفت و برای آن‌ها احکام محکومیت صادر شد و مدت‌ها در ایران زندانی بودند و اعمال فشار از سوی آمریکایی‌ها هم نتوانست خللی در عزم ایران برای نگهداری این جاسوسان ایجاد کند و این رو آمریکایی‌ها ناگزیر شدند که برای تحویل گرفتن جاسوسان خود مابه ازایی را به ایران پرداخت کند و این روند البته ادامه همان مسیری بود که در دولت‌های پیشین صورت گرفت و مشابه همان کاری بود که دولت ترامپ برای آزادی جیسیون رضایی ناچار شد یک میلیارد و هفتصدمیلیون دلار پرداخت کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها