۷ بیمارستان و درمانگاه در مرز خسروی پاسخگوی نیاز بهداشت و درمان زائران خواهد بود

آغاز حرکت اربعین با اهتزاز ۷۲ پرچم حسینی

با حرکت نخستین موکب پیاده‌ روی اربعین حسینی از استان خوزستان به سمت کربلا که ۷۲ پرچم را به دوش می‌کشند، این مراسم بزرگ رسما آغاز شد.
با حرکت نخستین موکب پیاده‌ روی اربعین حسینی از استان خوزستان به سمت کربلا که ۷۲ پرچم را به دوش می‌کشند، این مراسم بزرگ رسما آغاز شد.
کد خبر: ۱۴۱۹۲۰۴
نویسنده سجاد مرسلی - گروه ایران

امسال با توجه به وضعیت آب‌وهوا و گرمای شدیدی که در ایران و عراق حاکم است، تجهیز پایانه‌های مرزی به سیستم‌های خنک‌کننده و همچنین استقرار بیمارستان و درمانگاه در دستورکار قرار دارد تا زائران سیدالشهدا بتوانند با کمترین مشکل در مراسم و راهپیمایی عظیم اربعین حضور پیدا کنند. در کنار آن توجه به پروژه‌های راهسازی نیز رفت‌و‌آمد زائران را تسهیل خواهد کرد.

راهپیمایی عظیم اربعین با برافراشتن ۷۲ پرچم و حرکت موکب ۳۰۰نفری پیاده‌روی با نام «عشاق‌الحسین» از رامشیر خوزستان به سمت کربلای معلی آغاز شد.

این کاروان از رامشیر به سمت بندرماهشهر حرکت کرده و حامل ۷۲پرچم بزرگ است که هر سال چند روز مانده به آخر محرم راهی دیار عاشقان می‌شود.

مسئول هیات و موکب عشاق‌الحسین رامشیر با بیان این‌که این موکب از ابتدای سال‌های حرکت خود با حضور دو نفر حامل بیرق و برای زیارت اربعین با پای پیاده انجام ‌می‌شد و خوشبختانه با تلاش‌های مجموعه فرهنگی امسال ۷۲ نفر حامل بیرق حسینی و با پای پیاده به سمت کربلای معلی حرکتش را شروع کرده‌است، می‌گوید: «کنار این بیرق‌ها، ۳۰۰ نفر ثبت‌نام کرده‌اند که برخی آنها از دیگر استان‌های کشور و تعدادی با خانواده و کودکان خود به این جمع پیوسته‌اند.»

جواد غبیشاوی ادامه می‌دهد: «این موکب از همان لحظه ابتدایی که از رامشیر حرکت کرده و تا مرز بین‌المللی شلمچه می‌رود، در طول مسیر با استقبال خادمان مواجه می‌شود ضمن این‌که تیم پزشکی به همراه دارد.» وی تصریح می‌کند: «از شهرها و روستاهای مسیر نیز امسال به موکب عشاق‌الحسین ملحق خواهند شد، یعنی موکب پیاده‌روی به هر شهر یا روستایی می‌رسد تعدادی زائر به موکب می‌پیوندند.»

۳۰۰۰میلیارد برای پروژه‌های راهسازی 

اواخر هفته گذشته که وزیر راه‌و‌شهرسازی به ایلام رفته‌بود از اختصاص ۳۰۰۰میلیارد تومان برای پروژه‌های راهسازی اربعین در کشور خبر داد.

مهرداد بذرپاش در بازدید و بهره‌برداری از پروژه‌های راهسازی اربعین در مسیر ایلام ــ مهران با اشاره به این‌که پیمانکاران با وزارت راه‌و‌شهرسازی برای انجام کارها همراهمی کرده‌اند، گفت: «بخش مهمی از اعتبارات ۳۰۰۰میلیاردی در ایلام هزینه می‌شود، در همین دو سال هم کارهای زیادی برای توسعه زیرساخت‌ها صورت گرفته‌است.»

وی با اشاره به این‌که در آستانه اربعین هستیم، ادامه داد: «۶۰ درصد تردد زوار از مرز مهران انجام می‌شود، در همین راستا مسیر ایلام ــ مهران به‌عنوان شاهراه اصلی تردد زائران اربعین است که در سال‌های اخیر مورد توجه جدی در بحث توسعه، بهسازی، تعریض و اصلاح قرار گرفته‌است. پروژه‌های خوبی در مسیر ایلام ــ مهران از جمله یک تونل ۷۳۰ متری به بهره‌برداری رسید و به‌طور قطع نقش مهمی در تسهیل تردد زوار اربعین و خود مردم استان ایلام دارد.» به‌گفته بذرپاش، در حوزه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی نیز برنامه دولت، افزایش تولیدات و سفارش‌گیری از شرکت‌های داخلی است، برنامه واردات خودروهای حمل‌و‌نقل عمومی نیز در وزارت راه‌و‌شهرسازی پیش‌بینی شده‌است. ضمن این‌که ۱۱۰ دستگاه ماشین‌آلات راهسازی تحویل استان‌ها شده و تا پایان سال ۱۰۰۰دستگاه دیگر تحویل داده می‌شود.

استقرار ۷ بیمارستان و درمانگاه

این هفته پیاده‌روی عظیم اربعین از مناطق مختلف ایران شروع شده و در اوایل شهریور ماه حضور زائران در مرزها به اوج خود می‌رسد. بر همین اساس در همه مرزها تجهیزات مورد نیاز تامین شده و استقرار تیم‌های بهداشتی و درمانی نیز برای ارائه خدمات لازم به زائران صورت می‌گیرد.

در کرمانشاه با در نظر گرفتن وضعیت هوا در روزهای آینده و تا آخر شهریور که می‌تواند به‌دلیل گرمای شدید شرایط سختی را به‌وجود بیاورد از هم‌اکنون جهت خدمات‌رسانی به زائرانی که احتمالا دچار مشکل شوند، تدابیری اندیشیده شده‌است.

بر همین اساس هفت بیمارستان و درمانگاه در مرز خسروی مستقر می‌شود که می‌تواند در طول مدت برگزاری مراسم و تردد زائران پاسخگوی نیازهای آنان در حوزه بهداشت و درمان باشد. در همین راستا رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه در گفت‌وگو با جام‌جم با بیان این‌که حفظ سلامت زائران سیدالشهدا وظیفه تمام مسئولان است و به همین دلیل در نقطه صفر مرزی و پایانه خسروی تعدادی بیمارستان و درمانگاه مستقر می‌شود تا اگر شهروندی نیاز به کمک داشت در کمترین زمان ممکن این کار انجام بگیرد که بر همین اساس دو بیمارستان صحرایی شامل یک بیمارستان ارتش در نقطه صفر مرزی و یک بیمارستان سپاه حضرت نبی‌اکرم‌(ص) استان در سه‌راه نصر‌آباد را با امکانات کامل راه‌اندازی می‌شود.»

قباد محمدی با تاکید بر این‌که علاوه بر این بیمارستان‌ها پنج درمانگاه هم توسط دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در مرز خسروی مستقر خواهد شد، ادامه می‌دهد: «این درمانگاه‌ها به فواصل مختلف و با هدف پوشش درمانی زائران در نقاط پر ازدحام تردد در مرز خسروی در نظر گرفته شده. باید در نظر داشته‌باشیم که امسال بحث گرمازدگی را بیشتر خواهیم داشت. به همین دلیل علاوه بر فراهم ساختن امکانات لازم درمانی و از جمله اتاق سرد، تمام تجهیزات لازم، سرم و داروهای مورد نیاز برای حفظ سلامت زائران و خدمات‌رسانی به زوار عزیز اربعین حسینی(ع) به بهترین نحو ممکن در نقطه صفر مرز خسروی فراهم شده‌است.» به گفته رئیس دانشگاه علوم‌پزشکی استان کرمانشاه، تمام تمهیدات لازم در برگزاری پیاده‌روی عظیم اربعین و تردد زائران از مرز خسروی اندیشیده شده و این دانشگاه تمام توان خود را به کار می‌گیرد تا ارائه خدمات مطلوب بهداشتی درمانی به زائران به بهترین نحو ممکن انجام شود. در کنار امکانات فوق، تعداد دو فروند بالگرد آمبولانس و بیش از ۱۰۰ دستگاه آمبولانس برای ارائه خدمات لازم در مسیر مستقر است. در آذربایجان‌غربی هم سرپرست مدیریت پایانه مرزی تمرچین از آمادگی کامل این پایانه برای حضور زوار اربعین حسینی خبر داده‌است.

محمد رضایی با بیان این‌که در دومین سال از تردد زائران حسینی از پایانه مرزی تمرچین، با افزایش امکانات موجود بیش از سال قبل آماده استقبال از هموطنان هستیم، گفت: «با توجه به پیش‌بینی تردد بیش از ۵۰۰ هزار نفر زائر از پایانه مرزی تمرچین، افزایش گیت‌های گذرنامه در دستور کار قرار گرفت که این امر انجام و هم اکنون ۳۸ کاربر گذرنامه می‌توانند در گیت‌های تعبیه شده  به زوار خدمات دهند که از این تعداد ۳۰ کاربر در محوطه بیرونی، شش کاربر در محوطه داخلی سالن و دو کاربر اضطراری در سالن مسافربری آماده ارائه خدمات به زائران هستند و پروژه روشنایی محوطه استقرار گیت‌ها نیز روز گذشته با استفاده از ۲۰ پروژکتور و دو برج نوری به پایان رسید.» 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها