بیانیه کشورهای عربی علیه لبنان را رمزگشایی کرده‌ایم

پشت‌پرده پروژه امنیتی‌سازی لبنان

تحولات اخیر لبنان را می‌توان از دو بعد مورد بررسی قرار داد که یکی مربوط به لبنان و دیگری مربوط به فلسطین است. هدفی که در هر دو زمینه دنبال می‌شود در یک راستاست و  البته که  آن چیزی نیست جز تضعیف جبهه مقاومت.
کد خبر: ۱۴۱۸۸۳۵
نویسنده جعفر قنادباشی - تحلیلگر مسائل منطقه

از زمانی که مردم لبنان و حزب‌ا... توانستند اسرائیل را از جنوب لبنان خارج کنند و در جنگ ۳۳ روزه هم شکست بزرگی به رژیم صهیونیستی تحمیل شد، لبنانی‌ها آماج حملات و فشارهای مضاعفی قرار گرفتند که همچنان ادامه دارد.

بر همین اساس یکی از راهبردهای دشمنان لبنان و محور مقاومت، ایجاد یک کشور متشنج و به هم ریخته و متزلزل در عرصه سیاسی و اقتصادی است. از هر مسأله‌ای اعم از اختلافات قومی، زبانی، انتخابات و ... استفاده می‌کنند تا لبنان، متشنج و ضعیف باشد و امید زندگی در این کشور کاهش یابد.  

آنها می‌خواهند لبنان مقاوم دوباره به لبنان ضعیف تبدیل شود. این یک هدف قدیمی است و اسرائیل و ارتجاع منطقه، همسو با کشورهای غربی از هر طریق در این زمینه تلاش می‌کنند.  از سوی دیگر اسرائیلی‌ها و متحدان‌شان با سوءاستفاده از تحولات عین‌الحلوه، اهدافی را در ارتباط با فلسطین دنبال می‌کنند. ‌

اردوگاه «عین الحلوه» محل استقرار فلسطینی‌های آواره‌ای است که سال‌ها قبل از خانه و کاشانه خود رانده شده‌اند. در چنین شرایطی مهم‌ترین مسأله کشورهای عربی، مردم لبنان، مسلمانان و انسان‌ها و سازمان‌های بین‌المللی، باید پایان آوارگی ساکنان این اردوگاه و بازگشت آنها به موطن خود باشد اما نه‌فقط این اتفاق نیفتاده بلکه متاسفانه هر روز به تعداد آوارگان افزوده می‌شود و اشغالگری صهیونیست‌ها همچنان ادامه دارد.  

عین‌ الحلوه را می‌توان نماد مظلومیت فلسطینی‌ها و نماد اشغالگری صهیونیست‌ها دانست. متاسفانه دولت‌های اسلامی و سازمان‌های بین‌المللی، این مسأله را به فراموشی سپرده‌اند و حال این‌که باید سال‌ها قبل عین‌الحلوه خالی می‌شد و فلسطینی‌ها به موطن خود برمی‌گشتند.

از سوی دیگر اسرائیلی‌ها به‌شدت از وحدت تحسین‌برانگیزی که میان گروه‌های فلسطینی در مناطق مختلف اعم از سرزمین‌های ۱۹۴۸، کرانه باختری و غزه به‌وجود آمده به هراس افتاده‌اند و تلاش دارند این وحدت را به اختلاف تبدیل کنند.

یکی از برنامه‌های رژیم غاصب صهیونیستی در شرایط فعلی، تبدیل عین‌الحلوه به نماد اختلاف در میان فلسطینی‌ها و کشیدن این درگیری‌ها به داخل فلسطین است.

تشکیلات خودگردان هم که از زمان تشکیل، وظیفه قلع و قمع گروه‌های مقاومت را داشته به همراه برخی کشورهای غربی و همسو با صهیونیست‌ها به دنبال اختلاف‌افکنی  میان فلسطینی‌ها و بهانه قرار دادن عین‌الحلوه در این زمینه است. آنها می‌خواهند عین‌الحلوه را که در خارج از فلسطین قرار دارد به نماد اختلاف میان فلسطینیان تبدیل کنند.

بحث دیگری که صهیونیست‌ها دنبال آن هستند این که ماجرای اشغالگری را موضوعی در گذشته جلوه دهند و زمینه‌های فراموشی افکار عمومی نسبت به این مسأله را فراهم کنند. این در حالی است که اشغالگری در ذات رژیم صهیونیستی است و روزی نیست که اشغال جدیدی اتفاق نیفتد.

آنها در اشکال مختلف و به صورت مداوم به اشغالگری ادامه می‌دهند و در همین مقطع فعلی، فلسطینی‌ها را از مزارع و خانه‌های خود اخراج می‌کنند  بنابراین اشغالگری، مربوط به گذشته نیست اما صهیونیست‌ها می‌خواهند مردم و افکار عمومی را در گذشته متوقف و این‌گونه وانمود کنند که این مسأله پایان یافته است.  

اسرائیلی‌ها از آنچه واهمه دارند، اعتراضات و فشارهای جدید است و از این‌که افکار عمومی بداند اشغالگری در قالب شهرک‌سازی و اشکال دیگر ادامه دارد در هراسند  بنابراین عین‌الحلوه  نماد مظلومیت فلسطین و هم نماد ادامه اشغالگری صهیونیست‌هاست اما اسرائیل و متحدانش می‌خواهند این اردوگاه و تحولات آن را به نماد اختلاف تبدیل کنند. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها