«جام‌جم» بررسی می‌کند

رالی افزایش قیمت خودرو

قیمت خودرو در بازار آزاد طی هفته اخیر نسبت به هفته گذشته با افزایش محسوسی روبه‌رو بوده، به‌طوری‌که خودروهایی ازجمله سمند، سورن پلاس، دنا پلاس و پژو۲۰۷ دنده‌ای ۳۰میلیون تومان رشد به خود دیده‌اند.
قیمت خودرو در بازار آزاد طی هفته اخیر نسبت به هفته گذشته با افزایش محسوسی روبه‌رو بوده، به‌طوری‌که خودروهایی ازجمله سمند، سورن پلاس، دنا پلاس و پژو۲۰۷ دنده‌ای ۳۰میلیون تومان رشد به خود دیده‌اند.
کد خبر: ۱۴۱۸۷۴۱
نویسنده امین محمودی - گروه اقتصاد

همچنین پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز افزایشی ۱۰میلیون تومانی، ساینا افزایشی ۱۵میلیون تومانی و شاهین نیز افزایشی ۳۰میلیون تومانی را در یک هفته اخیر داشته‌اند.

بی‌شک می‌توان دلایل زیادی را برای افزایش قیمت خودروها در بازار مطرح کرد. یکی از مهم‌ترین عوامل، کاهش محسوس عرضه توسط ایران‌خودرو و سایپا به بازار است.

این خودروسازها با عرضه قطره‌چکانی همواره تلاش کرده‌اند قیمت خودرو را به میزان مد نظر خود بدون هیچ‌گونه افزایش کیفی و خدمات‌دهی افزایش دهند. یکی دیگر از دلایل به اهمال وزارت صمت در تنظیم بازار خودرو باز می‌گردد. به گفته عباس علی‌آبادی، وزیر صمت، این وزارتخانه مسئول قیمت‌گذاری خودرو نیست.

این درحالی‌است که طبق آخرین بندهای قانونی، کمیته خودرو زیر نظر سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان مسئول تعیین قیمت است. از طرف دیگر طرح ساماندهی یکپارچه بازار خودرو نیز از سال گذشته توسط وزارت صمت اجرا شده که غالب کارشناسان آن را طرحی خوب توصیف کرده که به بدترین نحو ممکن توسط وزارت صمت در حال اجراست. بااین‌حال برخی نیز معتقدند قیمت ارز در بازار می‌تواند عاملی تاثیرگذار بر قیمت خودرو باشد.

حال آنچه روشن است این‌‌که قطعات وارداتی خودروهای داخلی عمدتا با ارز ارزان‌تر از بازار تامین می‌شود. از سوی دیگر در شش‌ماه گذشته نرخ ارز روند ثابتی را طی کرده است. از طرف دیگر بانک‌مرکزی اخیرا اعلام کرده هر نهاد یا شخصی ثبت سفارش قطعات خودرو داشته باشد می‌تواند آن را به مرکز مبادله ارز و طلا آورده تا ارز کافی به این امر تخصیص داده شود. همچنین کارشناسان معتقدند با عرضه خودرو در بورس کالا طبیعتا باید شاهد پایان‌بخشیدن به اختلاف فاحش قیمت خودرو در بازار آزاد و کارخانه باشیم.
 
بورس کالا بازار خودرو را سروسامان می‌دهد
مرتضی شجاعی، کارشناس صنعت خودرو در خصوص آخرین وضعیت بازار خودرو به جام‌جم گفت: قیمت خودروهای داخلی در بازار در یک هفته اخیر با افزایش همراه بوده است. لکن بیشتر، سردرگمی بازار خودرو توجهات را به خود جلب می‌کند. به‌طوری‌که با دامنه نوسان کم قیمت خودروها در برخی مقاطع کاهشی و در برخی مقاطع افزایشی بوده است.

وی افزود: بازار خودرو از قیمت ارز تاثیر زیادی می‌گیرد، به‌طوری‌که طی سه سال اخیر بیشتر از تحولات نرخ ارز در بازار آزاد تبعیت کرده تا نرخ ارزی که بانک‌مرکزی به‌صورت حواله به واردکنندگان اعطا می‌کند. 

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: نوسانات ارزی تاثیر زیادی در بازار خودرو دارد، و میل به افزایش قیمت بیشتر است اما برای کاهش نرخ مقاومت وجود دارد. به اصطلاح چسبندگی قیمت اتفاق می‌افتد که تاثیر آن را در بازار مشاهده می‌کنیم. شجاعی در ادامه در خصوص راهکارهای جلوگیری از نوسانات بازار خودرو نیز خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت‌های قانونی و سازوکارهای موجود برای تنظیم بازار خودرو و فشارهای سیاسی در مقطع فعلی معتقدم عرضه خودرو در بورس کالا موثرترین روش برای کنترل بازار آزاد خودرو است. وی می‌افزاید: بورس کالا کشف قیمتی نزدیک به بازار آزاد دارد. همین امر سبب می‌شود که تقاضای نوسان‌گیری در آن به صفر میل کند که این امر سبب تعادل‌بخشیدن به طرف تقاضا در بورس می‌شود و به تبع آن قیمت کشف‌شده پایین‌تر از قیمت بازار شده و بازار خودرو را متعادل می‌کند.
   
تاثیر کاهش عرضه بر قیمت 
مسیح فرزانه، کارشناس صنعت خودرو در خصوص آخرین وضعیت بازار خودرو به جام‌جم گفت: معتقدم عواملی همچون مقدار نقدینگی و خلق پول در کشور و نرخ تورم تاثیر زیادی در بازار خودرو دارند.

وی افزود: قیمت خودروهای داخلی به‌شدت تحت تاثیر قیمت دلار در بازار آزاد است، به‌طوری‌که نمود این امر را در افزایش قیمت خودروها به تبع افزایش قیمت ارز در بازار آزاد در روزهای اخیر مشاهده کردیم. این درحالی‌است که قطعات وارداتی خودروهای داخلی با ارز بانک‌مرکزی تامین می‌شوند.این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: مقدار خودرو که به‌صورت نرمال طی دو هفته اخیر باید توسط ایران‌خودرو و سایپا به بازار عرضه می‌شد تا تعادل بازار را حفظ می‌کرد با کاهش محسوسی روبه‌رو بوده است. به‌همین‌دلیل می‌توان گفت کوچک‌ترین کاهش عرضه‌ای اثرات زیادی بر بازار تشنه خودرو خواهد گذاشت. می‌توان به‌وضوح این امر را در قیمت خودروهای به‌اصطلاح ترند بازار همچون پژو ۲۰۶ و ۲۰۷، شاهین، ساینا، سورن و دنا پلاس مشاهده کرد که جهش قیمتی زیادی داشته‌اند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۳ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها