بیانیه کشورهای عربی علیه لبنان را رمزگشایی کرده‌ایم

پشت‌پرده پروژه امنیتی‌سازی لبنان

پشت پرده درگیری‌های اردوگاه عین‌ الحلوه در لبنان

در لبنان چه خبر است؟

درگیری‌های اردوگاه عین‌الحلوه در لبنان که از شنبه گذشته آغاز شد، مقدمه اقداماتی از سوی برخی کشورهای عربی و غربی شده که از نگاه لبنانی‌ها بیشتر به یک بهانه‌جویی می‌ماند.
کد خبر: ۱۴۱۸۶۲۶
نویسنده سعید سبحانی - گروه بین‌الملل

درگیری‌های این اردوگاه از شنبه‌شب هفته قبل پس از ترور نافرجام یکی از فرماندهان گرو‌ه‌ موسوم به «عصبه‌الانصار» فلسطین در این اردوگاه آغاز شد و یک روز بعد در روز یکشنبه (۳۰جولای)، پس از تیراندازی به سوی خودروی ابواشرف العرموشی، فرمانده امنیت ملی فلسطین در شهر صیدا و ترور این فرمانده جنبش فتح، تشدید شد. با وجود توافق آتش‌بس موقت، این درگیری‌ها همچنان به‌صورت پراکنده ادامه دارد.

تاکنون بیش از ۱۰نفر در این درگیری‌ها کشته شده‌اند اما ارتش لبنان شایعات درخصوص مداخله و عملیات نظامی در این اردوگاه را تکذیب کرده است.

به‌دنبال این تحولات، عربستان‌سعودی اولین کشوری بود که از اتباع خود خواست تا لبنان را ترک کنند، سپس کویت و بعد از آن قطر و بحرین خواستار خروج اتباع خود شدند. آلمان و انگلیس نیز درخواست مشابهی از شهروندان خود در لبنان کرده‌اند. امارات و عمان نیز دیروز به جمع این کشورها پیوستند و به اتباع خود هشدار دادند.  اما منابع لبنانی با حیرت و تعجب به این واکنش‌ها نگاه می‌کنند و معتقدند شدت درگیری‌های عین‌الحلوه آن‌قدر نیست که کشورها خواستار خروج اتباع خود شوند.

دفتر اطلاع‌رسانی نخست‌وزیر لبنان هم در واکنش به بیانیه‌های هشداردهنده سفارتخانه‌های خارجی به شهروندان خود در لبنان به بهانه درگیری‌ها در اردوگاه عین‌الحلوه تاکید کرد: وضعیت امنیتی نگران‌کننده و وحشت‌‌برانگیز نیست و تماس‌های سیاسی و امنیتی برای مهار حوادث اردوگاه عین‌الحلوه پیشرفت داشته است.

وبسایت لبنان ۲۴ به نقل از یک منبع سیاسی لبنانی درباره واکنش‌های اخیر به حوادث عین‌الحلوه نوشته موارد فوق حاکی از بازگشت سیاست ستیزه‌جویانه کشورهای عربی خلیج‌فارس در لبنان به‌عنوان بازتابی از صحنه منطقه است و مواضع کشورهای عربی خلیج‌فارس چیزی جز پیشدستی و اقدام پیشگیرانه برای یک رویداد امنیتی در لبنان نیست و به احتمال قوی اقدامی در راستای انتخاب رئیس‌جمهور مدنظر خودشان باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها