روایت مصوری از راه سرخ غدیر تا عاشورا

آغاز نمایش بزرگ میدانی «تنهاتر از مسیح»

چهارمین فصل از نمایش «تنهاتر از مسیح/ فصل راه سرخ» که روایت مصوری از راهی سرخ از غدیر تا عاشورای ۶۱ هجری است از فردا ۱۶مرداد‌ در بوستان ولایت اجرا می‌شود.
کد خبر: ۱۴۱۸۵۰۱
نویسنده ​​​​​​​نسرین بختیاری - گروه فرهنگ

حسن بزرا در گفت‌وگو با جام‌جم، درباره اتفاقات چهارمین فصل نمایش «تنهاتر از مسیح/ فصل راه سرخ» و تفاوت این اجرا با اجراهای قبلی گفت: این فصل، کامل‌ترین فصل این دوره از نمایش‌ها از لحاظ محتوایی است. من به عمد راه سرخ را به تنهاتر از مسیح اضافه کردم، چون به‌عنوان یکی از مسیرهایی شناخته می‌شود که اهل بیت ما از سر گذراندند و نوید آن را پیامبر(ص) به اهل بیت داده‌اند و گفته‌اند که این راه و مسیری سرخ است که تمام اهل‌بیت به شهادت می‌رسند و این یکی از علت‌های نام‌گذاری فصل چهارم تنهاتر از مسیح به راه سرخ است.

این کارگردان نمایش افزود: وقایع این نمایش میدانی از وفات پیامبر(ص) و غدیر آغاز می‌شود و هر آنچه زشتی و پلیدی در عالم وجود دارد، درست از نقطه‌ای شروع می‌شود که مردم بعد از واقعه غدیر از راه راست منحرف می‌شوند. بعد از وفات پیامبر(ص) اتفاقات ناگواری که برای پنج تن آل عبا می‌افتد را در این نمایش می‌بینیم. در واقع بعد از پیامبر(ص) ما در این نمایش شاهد واقعه آتش زدن باغ فدک و شهادت حضرت زهرا(س) و شهادت امام حسن(ع) هستیم. معتقدم برای این مسیر پایانی وجود ندارد و این راه سرخ ادامه داشته و دارد اما پایان این مسیر به ماجراهای کربلا و شهادت امام حسین(ع) و ظهور حضرت مهدی(عج) متصل می‌شود. در واقع با این صحنه از نمایش نشان می‌دهیم که ما در انتظار رویش و اتفاق سبز حضور حضرت مهدی (عج) هستیم. 

او درباره چگونگی تکامل نمایش در بخش فنی نیز تشریح کرد: معمولا آنچه روی صحنه می‌بینیم از نظر فرمی، دکور و اتفاقات صحنه‌ای، هماهنگ با محتوا و تغییرات نمایش بوده است. هرکاری سبک و سیاق خاص خود را دارد و در فصل چهارم این نمایش هم سعی کردیم دکورهای خاص و ویژه‌ای را با توجه به امکاناتی که در اختیار داشتیم به کار ببریم تا زیبایی‌های اثر دوچندان شود. 
این کارگردان درباره فصل‌های ابتدایی این نمایش و تکامل آن در اجراهای بعدی با تأکید بر اهمیت دیدگاه مخاطبان توضیح داد: ما از روز اول اجرای نمایش، گروه افکارسنجی مخاطبان داشتیم. بعد از اجرای فصل اول بررسی کردیم که مخاطب نیاز به چه بخش‌هایی دارد و چه بخش‌هایی باید کم یا حذف شوند. 

بزرا ادامه داد: گاهی در حین اجرای نمایش، این خطاها قابل اصلاح است، آنهایی که غیرقابل اصلاح است در اجراهای بعدی اصلاح می‌شود یا آیتم‌های جدیدی به آن اضافه می‌کنیم. به عنوان مثال، ما در فصل اول تنهاتر از مسیح، روایت را از جابر در روز اربعین می‌بینیم که کاروان حضرت وارد کربلا می‌شوند و هرکسی خود را روی قبر عزیزی می‌اندازد. امام زین‌العابدین(ع) راوی آنچه در روز عاشورا و بعد از آن اتفاق افتاده می‌شود. به عبارتی این روایتگری در جایی فلاش بک می‌خورد و قصه ما بعد از ورود به صحرای کربلا تازه شروع می‌شد و دوباره به روز اربعین برمی‌گشتیم (فلاش فوروارد) اما در افکار سنجی متوجه شدیم مخاطبانی که حتی یک‌بار هم نمایش ندیدند، متوجه این فلاش بک نشدند. در نهایت به این تصمیم رسیدیم که یک روایت خطی و ساده را اجرا کنیم که این موضوع در فصل دوم عملی شد. بنابراین فصل دوم از ورود کاروان سیدالشهدا(ع) به کربلا شروع شد که بعد وارد شام می‌شود. بعدها فهمیدیم این روش مخاطب بهتری جذب می‌کند. 

این کارگردان افزود: معتقدم حتی اگر نمایشی نمره عالی در اجرا داشته باشد، باید مسیر آن رو به جلو و همسو با نیاز روز باشد. به همین دلیل، این نمایش در فصل چهارم به کامل‌ترین فرم اجرایی خود رسیده است.  این کارگردان درباره چالش‌های اجرای این نمایش میدانی در فصل چهارم عنوان کرد: این چندمین نمایشی است که در طول سه سال اخیر به شکل میدانی اجرا می‌کنیم و به هرحال فرم خاصی از نمایش است که با استقبال مخاطبان مواجه شده است.  او افزود: اجرای چهار فصل از نمایش میدانی در یک محیط و سالن نمایشی که هرکدام محتوایی متفاوت و جداگانه داشته باشد و از یک زاویه به وقایع مربوط به زندگی اهل‌بیت و امام حسین(ع) بپردازد، یکی از چالش‌های اصلی ما بوده است. محوطه اجرایی این نمایش میدانی به شیوه‌ای است که فرم خاصی از محتوا را می‌طلبد و در این نمایش نیز ما هرسال می‌کوشیم محتوا را تغییر دهیم تا اتفاق به‌روزی برایش بیفتد و این کارمان را سخت می‌کند.  این نمایش آیینی که در سال‌های گذشته با استقبال کم نظیر مردم همراه شده بود، امسال نیز با سبکی متفاوت نسبت به اجراهای قبل، میزبان بیش از ۲۵۰ هزار نفر از مخاطبان است. «تنهاتر از مسیح/ فصل راه سرخ» تازه‌ترین اثر سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که به همت موسسه هنری رسانه‌ای سیمای ققنوس روی صحنه می‌رود. 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
زهرا محقق
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۶/۳۱
۰
۰
خدا قوت ب دست اندر کاران این نمایش فاخر
خیر کثیر دنیا و آخرت نصیبتون
لذت بردیم عالییییی
در پناه امام عصر
اجرتون با سالار شهیدان

نیازمندی ها