مشاور امنیت ملی سابق آمریکا:

ترامپ از نامزدی انتخابات انصراف دهد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، به توطئه برای کلاهبرداری از ایالات متحده، کارشکنی در مسیر فرآیند رسمی و توطئه علیه حقوق شهروندان در تلاش برای تغییر نتیجه انتخابات سال۲۰۲۰ متهم شده است.
کد خبر: ۱۴۱۸۳۸۶
نویسنده محمد علیزاده - گروه بین‌الملل

در واکنش، ستاد انتخاباتی ترامپ شیوه برخورد با او را با آزار و اذیت در دوره آلمان نازی و شوروی مقایسه کرده است. ترامپ هم گفته این پرونده با هدف اختلال در انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده به‌راه افتاده است. ترامپ، این کیفرخواست را یک «ادعانامه ساختگی دیگر» و تلاش یک دادستان «مجنون» برای مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ توصیف کرد.

واقعیت امر این است که پرونده جدید ترامپ، بدترین کیفرخواست ممکن علیه یک رئیس‌جمهور در تاریخ آمریکاست. او در صورتی‌که نتواند از این اتهامات تبرئه شود، احتمالا بر‌اساس رای دادگاه واشنگتن و متعاقبا دیوان عالی ایالات متحده برای همیشه امکان حضور در رقابت‌های انتخاباتی (‌اعم از ریاست‌جمهوری و کنگره) را از دست خواهد داد.

از این‌رو پرونده پیش‌رو ‌نسبت به پرونده‌های قبلی وی مبنی بر فرار مالیاتی و حتی نگهداری اسناد مالیاتی در منزل شخصی، به‌مراتب پیچیده‌تر و حساس‌تر است.

در مقابل، جریانات پشت‌پرده قدرت در آمریکا نیز کشمکش مستمری را با یکدیگر در خصوص بقا یا نابودی ترامپ در عرصه سیاسی واشنگتن کلید زده‌اند که در جریان بررسی پرونده جنجالی رئیس‌جمهور سابق آمریکا به نقطه اوج خود خواهد رسید. در هر حال، حذف ترامپ از رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری آتی می‌تواند کل این صحنه سیاسی را تحت تاثیر خود قرار دهد، زیرا طبق نظرسنجی‌ها، وی اکنون محبوب‌ترین نامزد در میان جمهوریخواها‌ن محسوب می‌شود. 
   
واکنش‌های خاص به پرونده جدید ترامپ
همزمان ران دیسانتیس، فرماندار فلوریدا و رقیب جمهوریخواه دونالد ترامپ، با طرح این موضوع که ترامپ در واشنگتن محاکمه عادلانه نخواهد داشت، گفت: هیأت‌منصفه در آنجا منعکس‌کننده «ذهنیت خراب» در پایتخت است. ویوک راماسوامی، دیگر رقیب جمهوریخواه ترامپ هم گفت: این کیفرخواست «غیرآمریکایی» است اما مایک پنس، معاون اول ترامپ در زمان ریاست‌جمهوری در واکنشی متفاوت گفت کسی که خود را بالاتر از قانون اساسی قرار بدهد هرگز نباید رئیس‌جمهور شود. این اتهامات در ادعانامه‌ای ۴۵صفحه‌ای که یک هیات‌منصفه(گراند ژوری) تحویل دادگاه داده مطرح شد و ترامپ برای حضور در دادگاه در واشنگتن‌دی‌سی احضار شده است. این ادعانامه می‌گوید که ترامپ «مصمم بود در قدرت بماند» و با ادعای پیروزی برای وارونه‌کردن نتیجه انتخابات «دروغ‌پراکنی» کرد. در این سند آمده است: «اینها ادعاهای کذب بود و متهم می‌دانست که اینها کذب است.»

جک اسمیت، دادستان ویژه این پرونده در سخنانی خطاب به خبرنگاران گفت:«حمله به کنگره در روز ششم ژانویه ۲۰۲۱ تعرضی بی‌سابقه به کرسی دموکراسی بود. آنچه حمله به کنگره را دامن زد، مجموعه‌ای از دروغ‌ها بود؛ دروغ‌هایی که متهم با هدف مختل کردن یکی از ارکان دولت ایالات متحده مطرح می‌کرد. ما به‌دنبال محاکمه‌ای سریع هستیم.»
   
تمرکز تحقیقات جدید بر چیست؟
این تحقیقات بر اقدامات ترامپ در فاصله دو ماهه شکست انتخاباتی او و شورش در واشنگتن‌دی‌سی، پایتخت، که طی آن حامیان او به کنگره یورش بردند متمرکز بوده است. اعضای کنگره در آن روز مشغول تایید پیروزی جو بایدن در انتخابات بودند.ماجرا به این نقطه ختم نمی‌شود. ترامپ قرار است در ارتباط با دو پرونده جداگانه دیگر هم ظرف ۱۸ ماه آینده به دادگاه برود. اسمیت در پایان بیانیه مختصر خود گفت که رئیس‌جمهور سابق «باید تا زمانی که گناهکار شناخته نشده، بی‌گناه فرض شود.»

کمپین انتخاباتی ترامپ در واکنش به طرح اتهامات تازه علیه او بیانیه‌ای صادر کرده است. در این بیانیه ادعا شده که این «تازه‌ترین برگ فساد» برای مداخله در انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ است. این بیانیه می‌افزاید که اتهامات تازه، بخشی از تلاش برای مقصر شناختن یک فرد بی‌گناه است و «بی‌قانونی این پیگردهای قضایی علیه ترامپ و هواداران او، یادآور آلمان نازی است.»

این بیانیه همچنین دولت را متهم می‌کند که از وزارت دادگستری «به‌عنوان سلاح» استفاده می‌کند. ترامپ پیشتر در پستی در شبکه اجتماعی خود، «ثروت سوشیال»، نوشته بود که انتظار این اتهام‌ها را دارد.
   
توطئه برای کلاهبرداری از ایالات متحده
این جرم به مواردی اطلاق می‌شود که «دو نفر یا بیشتر درگیر توطئه‌ای برای ارتکاب هرگونه تخلفی علیه ایالات متحده یا کلاهبرداری از ایالات متحده یا سازمان‌های مرتبط با آن می‌شوند.»براساس گزارش بی‌بی‌سی، این ادعانامه می‌گوید که ترامپ و شش همدست او که از آنها نام برده‌نشده، برای کلاهبرداری از ایالات‌متحده با هدف «تغییر نتایج مشروع انتخابات ریاست‌جمهوری۲۰۲۰ با استفاده از ادعاهای عامدانه کذب در زمینه تقلب انتخاباتی برای ممانعت از عملکرد دولت فدرال که این نتایج توسط آن جمع‌آوری، شمارش و تصدیق می‌شود» تلاش کردند. جرم دیگر، مربوط به توطئه برای ممانعت از یک فرآیند رسمی در آمریکاست که علیه رئیس‌جمهور سابق این کشور و در قبال انتخابات ریاست‌جمهوری سال۲۰۲۰ مطرح است. این قانون ایجاد انسداد، دخالت یا سنگ‌اندازی در هرگونه فرآیند رسمی یا تلاش برای آن «با انگیزه فساد» را جرم تلقی می‌کند. این ادعانامه به تلاش‌های مکرر ترامپ برای متوقف کردن یا تضعیف فرآیند تصدیق نتیجه انتخابات توسط کنگره در هفته‌های منتهی به شورش روز ششم ژانویه۲۰۲۱ در کنگره ارجاع می‌دهد. ادعانامه همچنین به اظهارات کذب ترامپ درباره تقلب انتخاباتی اشاره می‌کند. بسیاری از کسانی که در آن شورش شرکت داشتند با استناد به همین قانون متهم شدند.

اتهامی که سخت است 
کیفرخواست ترامپ، او را به کارشکنی در یک فرآیند رسمی متهم می‌کند و به تلاش‌های رئیس‌جمهور سابق برای متوقف کردن فرآیند تصدیق آرای کالج انتخاباتی در روز شش ژانویه۲۰۲۱ اشاره می‌کند. در این‌خصوص، شواهدی از‌جمله اظهارات مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا نیز وجود دارد‌.

براساس قوانین آمریکا هر مقامی که اختیارات حقوقی دارد و برای محروم کردن دیگران از حقوق خود تلاش می‌کند با اتهام «توطئه علیه حقوق» شهروندان روبه‌رو خواهد شد.

کیفرخواست مدعی است که ترامپ و همدستان او سعی کردند با سرکوب، تهدید و ارعاب، در‌خواست یک فرد یا افراد بیشتری برای دنبال کردن آزادانه و بهره بردن از یک حق تصریح شده در قانون اساسی به‌خصوص حق دادن رای و شمارش رای فرد مداخله کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها