در میز روابط بین‌الملل برنامه سیاست ایرانی مطرح شد؛

حضور ایران در مناطق آمریكای لاتین و آفریقا الگوی ضد استعماری است

دولت‌های مختلف با تفكر استكباری آمریكا مخالفت دارند و حضور ایران در این منطقه باتوجه‌به اینكه ایران را در برابر سیاست‌های غرب می‌دانند الگویی است برای اینكه بتوان سیاست ضد استعماری را تقویت كرد.
کد خبر: ۱۴۱۸۳۲۸

به گزارش جام جم آنلاین، اكبر معصومی، كارشناس ارشد مسائل بین‌الملل پیرامون سیاست خارجی دولت سیزدهم گفت: رفتار دولت فعلی در سیاست خارجی برگرفته از سیاست مقاومت فعال است و باعث شد كه بتوانیم از سیاست یك‌طرفه اخیر خارج شویم و وارد فضای جدیدی شدیم كه این سیاست خارجی برگرفته از رویكرد منافع محور برای كشور است.

وی افزود: در سفر دولت به قاره آفریقا به‌عنوان بازیگر اقتصاد در حوزه منابع طبیعی باید گفت این حوزه طی ۱۱ سال گذشته مغفول بوده است و نشان می‌دهد سیاست خارجی تمام‌عیار با نگاهی وسیع با جامعه بین اللمی مواجه هستیم.

كارشناس ارشد مسائل بین‌الملل اظهار كرد: با ادامه این سیاست تصور و نقشه آمریكا برای تأثیرگذاری بر نفت و اقتصاد ایران خنثی می‌شود و شكستی برای تحریم و سیاست‌های آمریكا در پی خواهد داشت و انزوای مورد خواست دشمن خارج می‌شویم.

وی افزود: محور رسانه عبری و غربی باسیاست‌های دوگانه سعی دارد افكار عمومی كشورها را مدیریت كند تا بتواند منافع خودش را تأمین كند.

معصومی ادامه داد: اینكه غربی‌ها در آفریقا حضور دارند و رقابت برای سرمایه‌گذاری در این منطقه را دنبال می‌كنند قصد دارند در حیاط‌خلوت آمریكا كشور ورود نداشته باشد.

وی با بیان اینكه آفریقا منطقه‌ای است كه برای ارتباط ایران با این منطقه دارای سود سرمایه‌گذاری است افزود: باید منافع ملی را خارج از چارچوب خواست غربی‌ها و رسانه‌های غربی پیگیری كنیم و در داخل كشور انتظار این است جامعه فریب این رفتار رسانه‌ای را نخورند؛ چراكه دشمن دنبال این است از طریق گمراه‌كردن افكار عمومی اهداف خودش را محقق سازد.

كارشناس ارشد مسائل بین‌الملل تصریح كرد: آمریكا در حوزه سیاست خارجی طی دهه‌های اخیر افت داشتند؛ یعنی حیاط خلوتی كه مطرح بود را در اختیار ندارند.

وی ضمن تأكید بر این مطلب كه دولت‌ها با تفكر استكباری آمریكا مخالفت دارند افزود: حضور ایران در این منطقه باتوجه‌به اینكه ایران در برابر سیاست‌های غرب می‌دانند الگویی است برای اینكه بتوان سیاست ضد استعماری را تقویت كرد.

معصومی تصریح كرد: ایران به قدرت و توان رسیده كه در حیاط‌خلوت آمریكا در پی نقش‌آفرینی است و با كشورهایی مانند ونزوئلا منافع مشترك تعریف می‌كند و به سمت رابطه راهبردی حركت كرده است.

وی افزود: عربستان در زمانی دنبال رابطه با ایران بود كه ایران از طریق سیاست صحیح و متوازن حركت كرد و از رویكرد یك‌طرفه در برجام خارج شد و این رویكرد خودبه‌خود كشورها به سمت ایران متمایل كرد.

كارشناس ارشد مسائل بین‌الملل با اشاره به اینكه هر زمان با غربی‌ها دنبال سیاست یك‌جانبه بودیم به نتیجه نرسیدیم گفت: در دولت سیزدهم به سمت سیاست متوازن رفتیم و توانستیم منافع ملی خود را تأمین كنیم.

وی افزود: مانور روی برجام حدود ده سال زمان برد و برای ایران آورده‌ای نداشت و غربی‌ها در زمان انعقاد برجام منفعتی را برای ایران متصور نبودند و بعد از تحریم‌ها و مذاكرات شاهد شدیدترین تهدیدات از سمت غرب بودیم.

معصومی خاطرنشان كرد: امروز شاهدیم باسیاست توجه به همسایگان منافع اقتصادی و سیاسی ایران تأمین می‌شود و نشان می‌دهد سیاست متوازن ایرانی صحیح و موفق بوده است.

سیاست ایرانی یك مجله صوتی و تصویری است. سیاست ایرانی برنامه‌ای برای علاقه‌مندان به سیاست است كه نگاه فراوانی به موضوعات مختلف دارد. این برنامه از چهار میز تخصصی تشكیل شده است كه هدایت آنها را اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها ‌ نیز روزنامه‌نگاران باسابقه بر عهده دارند.

مصطفی صادقی سردبیری این برنامه و فریدون ماهر نیز تهیه‌كنندگی این برنامه را بر عهده دارند. مجله صوتی و تصویری سیاست ایرانی به مدت صد بیست دقیقه پنجشنبه هر هفته از رادیو گفت و كو پخش می‌شود.

شبكه گفت‌وگو را علاوه بر امواج رادیو می‌توانید از طریق گیرنده‌های دیجیتالی، رادیونما، اپلیكیشن ایران صدا و آدرس اینترنتی radiogoftogoo.ir نیز دریافت كنید. همچنین علاقه‌مندان می‌توانند از طریق شماره ۰۹۰۳۹۱۳۴۷۴۴ در پیام‌رسان‌های مجازی و سامانه پیامكی ۳۰۰۰۰۱۰۳۵ با این برنامه و دیگر برنامه‌های رادیو گفت‌وگو در ارتباط باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها