درباره رژیم کتوژنیک که این روزها در جهان معروف شده است، چه می‌دانید؟

به دنبال لاغری یک‌شبه!

حالا واژه کتوژنیک به رمز موفقیت بسیاری از افراد مبتلا به اضافه‌وزن که به‌طرز چشمگیری به لاغری رسیده‌اند، تبدیل شده؛ نوعی رژیم غذایی که می‌تواند در کوتاه‌مدت، وزن قابل‌توجهی از فرد را کاهش دهد.
کد خبر: ۱۴۱۷۷۰۱
نویسنده نرگس خانعلی‌ زاده - گروه جامعه

بااین‌حال ساده‌انگارانه است فکر کنیم که چنین رژیمی می‌تواند بدون هیچ عارضه‌ای، ما را به وزن ایده‌آل‌مان برسد؛ چیزی شبیه یک‌شبه ره صدساله رفتن! این موضوع را با متخصصان تغذیه در میان گذاشتیم و به نتایج مهمی رسیدیم. مثلا این‌که این رژیم و ویژگی‌هایش نمی‌تواند رفیق طولانی‌مدتی برای افراد باشد.

این روزها، رژیم کتوژنیک به یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین رژیم‌های لاغری در جهان تبدیل شده است، رژیمی بر پایه پروتئین و چربی سالم. جالب است بدانید پیش از این رژیم غذایی کتوژنیک، جهت درمان بیماری‌هایی مانند صرع به کار می‌رفت اما به مرور زمان کاشف به عمل آمد که برای کاهش سریع وزن هم می‌شود از این برنامه غذایی استفاده کرد. رژیمی که براساس ‌آن، میزان کربوهیدرات را به کمترین مقدار ممکن می‌رسانند و درعوض پروتئین و چربی سالم را بالا می‌برند. همه اینها را گفتیم که آخرش بگوییم کتوژنیک با وجود این‌که جزو رژیم‌های محبوب در دنیاست اما رژیم‌های بهتر و سالم‌تری هم برای تناسب اندام تایید و توصیه شده‌اند. 
   
دکتر خودتان نباشید!
به نظر می‌رسد که تنها یک چیزهایی شنیده‌اند و حالا می‌خواهند  سرخود، برای خودشان نسخه بپیچند: «برخی از افراد فکر می‌کنند که در این نوع رژیم مدام باید پروتئین خورد. برای همین هم به شکل افراطی پروتئین مصرفی خود را بالا می‌برند و کربوهیدرات را به مقدار خیلی زیادی کم می‌کنند. درصورتی‌که این تصمیمی نیست که هرکس خودش برای خودش بگیرد.» این را مریم عمادی، مشاور و متخصص تغذیه می‌گوید که معتقد است پیروی‌کردن از این رژیم، بدون نظر پزشک متخصص، تصمیمی اشتباه است که می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری به فرد وارد کند: «درواقع افزایش درصد پروتئین و چربی بدن و میزان کاهش کربوهیدرات، باید براساس اصول و دانسته‌های پزشک که وضعیت بیمار را بررسی کرده است تعیین شود.» علاوه‌برآن، پزشک است که می‌تواند بایدها و نبایدهای این رژیم را براساس بیماری‌های فرد کمی جابه‌جا کند؛ موضوعی که عمادی هم آن را تایید می‌کند: «درواقع هرکسی نمی‌تواند به‌صورت خودجوش تصمیم به پیروی از این رژیم بگیرد، چراکه پیش از آن باید به‌طور حتمی، بیماری‌های فرد بررسی و کنترل شود.» برای مثال، افرادی که دچار بیماری‌های کلیوی هستند، نمی‌توانند از رژیم کتوژنیک پیروی کنند. 
     
دو روی یک سکه
البته که رژیم کتوژنیک، فوایدی غیرقابل چشم‌پوشی دارد. از کاهش‌وزن سریع تا کاهش چربی خونی که به‌دلیل همین کاهش وزن رخ می‌دهد: «این رژیم برای افراد دیابتی رژیم معقولی است، چراکه می‌تواند قند خون‌شان را کاهش دهد. البته این موضوع درباره افراد دیابتی که انسولین مصرف می‌کنند، صدق نمی‌کند و خودشان نباید این تنظیم رژیم را انجام دهند.» این را مریم عمادی می‌گوید که به‌شدت بر تنظیم میزان و دز مواد مصرفی در این رژیم مطابق با بیماری دیابت تاکید دارد و معتقد است که گاهی این بی‌ملاحظگی‌ها، موجب افت قندخون شدید در فرد می‌شود. از طرف دیگر، عوارض این نوع رژیم را هم باید به‌طور جدی در نظر گرفت؛ رژیمی که به سمت سوزاندن گلیکوژن بدن می‌رود و به دفع مقدار آب زیادی از بدن منجر می‌شود: «همین موضوع باعث عطش در فرد می‌شود و این کاهش آب بدن، می‌تواند خطرساز باشد.» پس مصرف مایعات در پیروی از این رژیم را فراموش نکنید. احساس خستگی، سردرد، گیجی یا حتی ریزش مو به‌دلیل کم‌شدن غلات در مصرف روزانه هم از دیگر تبعات و عوارض رژیم کتوژنیک است که پابه‌پای فوایدش، پیشروی می‌کند. 
 
گذر موقت
این تصور را که با این رژیم می‌توانید همیشه در وزن و اندامی ایده‌آل بمانید، کنار بگذارید. رژیم کتوژنیک نمی‌تواند برای طولانی‌مدت به شما کمک کند.

این همان موضوعی است که مریم عمادی، مشاور و متخصص تغذیه بر آن تاکید دارد و می‌گوید: «کتوژنیک تنها یک رژیم موقت و دوره‌ای است و نمی‌توان برای کل عمر بر آن تکیه کرد؛ گاهی برای رد کردن توقف وزنی است که فرد دچارش شده و گاهی هم برای عبور از نوعی بیماری که درمانش لاغری است.» دو هفته، یک‌ماه یا درنهایت دوماه، بیشترین مدت زمانی است که می‌توان از رژیم کتوژنیک پیروی کرد. البته که خیلی هم عجیب به نظر نمی‌رسد، چراکه هم عوارض متعددی دارد و هم روال عادی زندگی را برهم می‌زند. البته که در این روزگار نابسامان اقتصادی، رژیم تقریبا گرانی هم محسوب می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها