سخنگوی پیشین وزارت خارجه در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

ارتباط ایران و گروه بریکس، تامین‌کننده منافع کشورمان است

سخنگوی پیشین وزارت خارجه گفت: شانگهای، اتحادیه اوراسیا، بریکس و ...هر کدام حلقه‌هایی هستند که اتصال آنها به هم می‌تواند منافع قابل توجهی برای ایران به همراه داشته باشد بنابراین این موضوع باید اولویت سیاست خارجی کشورمان قرار گیرد.
کد خبر: ۱۴۱۷۴۱۰

رامین مهمانپرست در گفتگو با جام‌جم آنلاین در خصوص اهمیت ارتباط ایران و‌ گروه بریکس گفت: بحث سیاست خارجی در عرصه بین‌الملل مفهوم جدیدش تعریف منافع اقتصادی و ملی برای کشورها است از این جهت در روابط خارجی تلاش می‌شود ارتباط با دیگر کشورها در چارچوب کسب منافع بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: شاید تفاوتی که عرصه بین الملل با گذشته پیدا کرده است شکل موازنه قوا در جهان است، در مقطعی دنیای دو قطبی داشتیم و کشورها تلاش می‌کردند برای دفاع از منافع خود و وابستگی به یکی از بلوک‌ها داشته باشند و اگر کسی می‌خواست به شکل مستقلی از این بلوک‌ها باشد با موانع زیادی مواجه می‌شد، بعد از مدتی بحث دنیای تک قطبی دنبال شد و در مقابل آن قدرت‌های جدیدی که در حال ظهور بودند جهان چند قطبی را ارائه می‌کردند.

این دیپلمات سابق تصریح کرد: شاید در مقطعی که در حال حاضر هستیم هنوز این تغییری که در عرصه بین الملل به وجود ‌آمده شکل نهایی خود را پیدا نکرده است اما آنچه که مسلم است دیگر جهان نه تک قطبی و نه دو قطبی است.

مهمانپرست گفت: آن چیزی که در حال حاضر برای سیاست خارجی ما اولویت دارد این است که از طرق مختلف حداکثر منافع ملی خود را تامین کنیم.

به گفته وی، یکی از اقداماتی که می‌تواند منافع ما را تامین کند این است که در مجموعه‌هایی که در کنار هم به صورت اتحادیه یا همکاری‌های منطقه‌ای و موضوعی دور هم جمع شدند قرار گیریم و برای تامین منافع خود و دیگران از منافع آنها بهره ببریم.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود:  در این ارتباط شاید عضویت در اتحاد اوراسیا قدم مفیدی بود همچنین بواسطه عضویت مان در شانگهای ظرفیت خوبی برای خود ایجاد کردیم چرا که عضویت کشورهای بزرگی در شانگهای که بزرگترین صادرکنندگان نفت و مصرف کنندگان انرژی هستند می ‌تواند اهمیت داشته باشد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه یکی از مجموعه‌هایی که به مرور زمان جایگاه موثرتری پیدا کرد بریکس بود، گفت: کشورهای عضو بریکس که هر کدام در نقطه‌ای از جهان ظرفیت بزرگی از همکاری‌ها را دارند و می‌توانند فضای جدیدی از همکاری را ایجاد کنند؛ کشورهایی مانند برزیل، آفریقای جنوبی، چین، هند و روسیه که هر کدامشان ظرفیت عظیمی در کنار هم قرار گرفته اند و می‌توانند مجموعه بزرگ‌تری شکل دهند.اولویت اول آنها همکاری‌های اقتصادی است اما در واقع همکاری‌های آنها جنبه سیاسی و غیره نیز دارد و عضویت در کنار آنها می‌تواند نقش آفرین باشد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران روابط خوبی با تک تک این کشورها دارد و به این ترتیب زمینه‌های اولیه برای همکاری مطرح شده و اگر بتوانیم با اقدامات سنجیده زمینه عضویت ایران را در بریکس فراهم کنیم اقدامی بزرگی برای همکاری‌ها خواهد بود.

وی گفت: شانگهای، اتحادیه اوراسیا، بریکس هر کدام حلقه‌هایی هستند که اتصال آنها به هم می‌تواند منافع قابل توجهی برای ایران به همراه داشته باشد بنابراین این موضوع باید اولویت سیاست خارجی کشورمان قرار گیرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها