برای مکرون و احتمال انقراضش!
چرا دولت فرانسه در کنترل اعتراضات ناتوان است؟

برای مکرون و احتمال انقراضش!

در پی اعتراضات در فرانسه به کشته‌شدن یک نوجوان ۱۷ ساله به نام نائل توسط پلیس، اوضاع این کشور بحرانی شده است.
در پی اعتراضات در فرانسه به کشته‌شدن یک نوجوان ۱۷ ساله به نام نائل توسط پلیس، اوضاع این کشور بحرانی شده است.
کد خبر: ۱۴۱۴۵۳۲

به گزارش خبر۲۴، روز ششم تیر پلیس فرانسه یک راننده نوجوان الجزایری را به زور اسلحه متوقف و مدارک رانندگی او را درخواست کرد. ام نائل، نوجوان پشت فرمان، در این زمان اقدام به حرکت کرده که ناگهان از پلیس فرانسه به سمت او شلیک می‌شود. ام نائل کمی جلوتر با پیکر زخمی به دیوار برخورد می‌کند و به قتل می‌رسد.

پلیس فرانسه می‌گوید به بهانه عدم‌توجه به ایست بازرسی این نوجوان ۱۷ ساله را به قتل رسانده اما در مقابل آشنایان ام نائل از بی‌گناهی و رفتار اجتماعی او تعریف می‌کنند.

به گفته مدیر باشگاه راگبی، این نوجوان، سه سال بود که در این ورزش فعال بود. مدیر این باشگاه گفته که او فردی دارای اراده‌ و توافق اجتماعی و حرفه‌ای بود؛ نه کودک بی‌احتیاطی که مرتکب دزدی شده یا مواد مخدر مصرف کند. او نوجوانی حرف‌گوش‌کن و مصمم به مدیریت امورش بود.

وکلای خانواده این نوجوان گفتند که هیچ سابقه کیفری علیه او وجود ندارد و نائل هرگز به طور قطعی محکوم نشد.

در ادامه مادر نائل که اکنون به عزای فرزند خود نشسته اظهار کرده که کودکی در هفده سالگی از دست دادم. کودکم را از من دور کردند. هنوز کودک بود و به مادرش نیاز داشت. هرگز آن‌ها را نمی‌بخشم.

اعتراضات سراسری

قتل این نوجوان که در روزهای اولیه باعث موجی از اعتراضات مردمی در فرانسه شده بود، اکنون با گذشت چهار روز تشدید شده و وضعیت فرانسه را در این روزها بحرانی کرده است.

حرکت ترامواها و اتوبوس‌های عمومی فرامرزی ژنو سوئیس، عصر جمعه به دنبال اعتراضات فرانسه در مناطق مرزی متوقف شد. در بیانیه اپراتور حمل‌ونقل عمومی ژنو این طور نوشته شده که این تصمیم، در واکنش به محدودیت‌های فرانسه برای حمل‌ونقل عمومی عصر روز جمعه اتخاذ شده است.

اعتراضات فرانسه

در برخی شهرهای فرانسه، معترضان سطل‌های زباله و ده‌ها خودرو در شهرهای مختلف این کشور از جمله دوازده اتوبوس را در پارکینگی در حومه پاریس به آتش کشیدند. در شهر شیلتیگهایم در شمال شهر فرانسه نیز ده‌ها خودرو در بیرون پارکینگ یک فروشگاه طعمه حریق شد. ساختمان‌های عمومی نیز از این آسیب‌ها بی‌نصیب نبودند. معترضان در پاریس برای اولین بار فروشگاه‌هایی را در مرکز پایتخت از جمله برند نایک و زارا را غارت کردند.
به آتش کشیدن شدن چند مقر پلیس در حومه پاریس و دیگر شهرهای فرانسه نیز از جمله تحولات برجسته از نگاه رسانه‌های داخلی این کشور طی ناآرامی‌های پنجشنبه شب و بامداد جمعه بوده است.

معترضان اعتراضات خود را به علت خشونت و نژادپرستی دولت عنوان می‌کنند. در واقع آن‌ها نائل را بهانه‌ای برای فریاد عدالت‌خواهی خود تبدیل کرده‌اند. آن‌ها معتقدند همیشه داستان یکسان است. سیستم موجود نژادپرستانه است. ما می‌دانیم که حضور فرزندانمان در خارج از مکان‌های عمومی خطرناک است.

شمار زیادی از معترضان به طور گسترده بازداشت شدند. شهردار یکی از این نواحی، با انتشار توییتی که در آن تصویر غارت فروشگاه‌های برند‌های مهم تجاری نیز پیوست شده بود، معترضان را به آرامش و دست‌کشیدن از خشونت فراخواند.

یک منبع آگاه در وزارت کشور فرانسه شمار دستگیری‌ها در جریان شورش شهری سه شب اخیر را با توجه شرایط ویژه‌ای که در آن دستگیری و بازداشت افراد بسیار دشوار‌تر از معمول به نظر می‌رسد بی‌سابقه خواند. در این رابطه گفته شده هزار نفر از معترضان بازداشت و ۲۷۰ پلیس مجروح شده‌اند.

واکنش ماکرون پس از فشار منتقدان

طرف دیگر ماجرا اما ریاست جمهوری فرانسه به دور از اعتنا به آشوب در کف خیابان‌های این کشور، در کنسرت شرکت کرده و در حال خوشگذرانی بود.

وضعیتی که از سوی منتقدان با واکنش‌های زیادی روبه‌رو شد و ماکرون را وادار کرد تا اتاق بحرانی برای بررسی ناآرامی‌های اخیر راس ساعت ۱۳ به وقت پاریس به ریاست خودش در الیزه ترتیب دهد.

رسانه‌ها اعلام کردند که ماکرون برای شرکت در این جلسه فوق‌العاده، نشست رهبران اروپایی در بروکسل را ترک و کنفرانس پیش‌بینی‌شده خود را پس از این نشست لغو کرده است.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، از والدین خواست تا فرزندان خود را از خیابان دور کنند. او گفته است که اعتراضات کنونی فرانسه توسط شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های ویدئویی کنترل شده و باید آن را فیلتر کرد. وی در این حال به خانواده معترضان سفارش می‌کند که این وظیفه والدین است تا فرزندان خود را در خانه نگه دارند. وظیفه دولت نیست که به جای آن‌ها عمل کند.

تناقض رویکرد ماکرون در قبال آشوب‌های خیابانی

رویکرد ماکرون در قبال آشوب‌های خیابانی دارای تناقض است. ریاست جمهوری فرانسه درحالی آشوب‌های پاریس را بر گردن بازی‌های ویدیوئی و شبکه‌های اجتماعی انداخته که در سال گذشته همزمان با اغتشاشات ایران، از آشوبگران حمایت کرد.

او جزو اولین مقامات رسمی غربی بود که به صراحت از این آشوب‌ها حمایت کرد. حتی این اقدام او نیز با دیگر مقامات غربی متفاوت بود.

ماکرون روز بیستم آبان ۱۴۰۱، مسیح علینژاد و همدستان رسانه‌ای او را به کاخ الیزه دعوت کرد و با آن‌ها عکس یادگاری گرفت. آشوب و آشفتگی اجتماعی را حق معترضان ایرانی خواند.

رویکرد جامعه جهانی و سلبریتی‌های فرانسه نیز جالب است. نه کسی گیس‌بُران اعتراضی راه انداخته و نه از چهره‌های مردمی فرخوان اعتراضی و تحریم جشنواره ملی را به میان می‌کشد. جامعه جهانی محو آتش شعله‌ور در پاریس شده و خود را به بیانیه‌های نمایشی سرگرم می‌کند.

نه از اعتصاب خبری است و نه از تعطیلی اجباری سینما و کنسرت. همه خارج از گود نشسته‌اند تا دولت فرانسه ۴۰هزار افسر پلیس دیگر را به نیروهای ضدشورش اضافه کند تا این غائله را بخواباند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها