خبر تازه این است که محمدطاهر وادی، پاسور تیم ملی والیبال ایران نتوانسته است ویزای ورود به کشور آمریکا را دریافت کند، درست‌تر این‌که کشور آمریکا به این ملی‌پوش ایرانی ویزا نداده است تا هفته سوم لیگ ملت‌های جهان به میزبانی آمریکا بدون حضور او باشد.
خبر تازه این است که محمدطاهر وادی، پاسور تیم ملی والیبال ایران نتوانسته است ویزای ورود به کشور آمریکا را دریافت کند، درست‌تر این‌که کشور آمریکا به این ملی‌پوش ایرانی ویزا نداده است تا هفته سوم لیگ ملت‌های جهان به میزبانی آمریکا بدون حضور او باشد.
کد خبر: ۱۴۱۳۹۰۱

البته فدراسیون جهانی والیبال برای این اتفاق تصمیماتی گرفته که در گزارش امروز صفحه ورزش به آن پرداخته شده است، این‌که امتیازهای ایران در هفته سوم در رنکینگ نهایی ایران تاثیری نخواهد داشت و...اما این موضوع تنها به زیان‌های امتیازی ایران در هفته سوم ختم شده است و رویه کاری کشور آمریکا در جریان اعطای ویزا به ورزشکاران ایرانی به دور از تمام مناسبات ورزشی و اخلاقی همچنان جریان دارد. این موضوع از جایی قابل توجه است که اولا این اتفاق اولین بار نیست در حوزه ورزش ایران می‌افتد و احتمالا آخرین بار هم نخواهد بود و دوم و مهم‌تر این‌که این رویه در حالی تکرار می‌شود که هیچ واکنشی از سوی دستگاه ورزش جز ابراز تاسف و احتمالا محکوم‌کردن این اقدام صورت نمی‌گیرد. اتفاقی که برای بسیاری از ورزشکاران سرخوردگی‌هایی به همراه دارد و شأن و منزلت ورزش ایران را هم دچار خدشه می‌کند.

تیر ۱۴۰۱ ؛ کمانداران بازمانده
پیش از اتفاق دیروز هم تیرماه سال پیش بود که خبر آمد عدم صدور روادید از سوی آمریکایی‌ها رقابت‌های تیراندازی با کمان ورلد گیمز بدون حضور ایران برگزار شد. فدراسیون جهانی تیراندازی با کمان برای حضور در این رقابت‌ها دو سهمیه غیرقابل جایگزین را به ایران داده بود و با دعوت فدراسیون جهانی قرار بود گیسا بایبوردی و رمضان بیابانی در این بازی‌ها شرکت کنند که تمامی اقدامات برای گرفتن ویزا از سوی فدراسیون انجام شده بود و کمانداران کشورمان ضمن حضور در سفارت آمریکا در ارمنستان، منتظر صدور ویزا بودند که به‌دلیل کارشکنی آمریکایی‌ها ویزا صادر نشد و عملا دیگر فرصتی برای حضور نمایندگان کشورمان در این بازی‌ها وجود نداشت.

تیر ۱۴۰۱؛ پرش از کارشکنی
قصه کارشکنی‌های آمریکا در عدم صدور ویزای ورزشکاران در همان تابستان سال‌گذشته بازهم تکرار شد. این بار در اواخر تیرماه جایی که قرار بود مسابقات دوومیدانی در این کشور برگزار شود و دوندگان ایرانی به‌دلیل عدم صدور ویزا شانس حضور در این رقابت‌ها را از دست دادند. خبر این بود درحالی‌که قرار بود دوومیدانی ایران با دو ورزشکار در مسابقات قهرمانی جهان در آمریکا شرکت کند، به‌دلیل عدم صدور روادید، حضور در این رقابت‌ها منتفی شد. در آن روزها مهدی پیرجهان و احسان حدادی قرار بود در این مسابقات حاضر شوند اما آمریکا یک بار دیگر به ورزشکاران ایرانی روادید نداد تا این مسابقات هم بدون حضور دو ورزشکار ایرانی برگزار شود.

آذر ۱۴۰۱؛ اخلاق در خاک
شاید یکی از مهم‌ترین کارشکنی‌های آمریکایی در این رابطه مربوط به پاییز سال گذشته باشد، جایی که چند کشتی‌گیر تیم ملی کشتی ایران به‌دلیل عدم صدور روادید از اعزام به مسابقات بازماندند. این موضوع از جایی مهم بود که آمریکا میزبان جام‌جهانی کشتی بود و طبق قوانین اتحادیه جهانی کشتی اگر تیم‌ملی کشتی ایران در رقابت‌های جام‌جهانی حضور پیدا نمی‌کرد از رقابت‌های قهرمانی آسیا کنار گذاشته می‌شد و سپس از حضور در رقابت‌های جهانی بلگراد که کسب سهمیه المپیک نیز بود محروم می‌گردید. سال پیش از آن هم نیز برای پنج نفر ازجمله علیرضا دبیر رئیس فدراسیون کشتی، کامران قاسم‌پور ویزا صادر نشده بود و به همین علت علیرضا دبیر برای جلوگیری از تکرار حواشی صدور ویزا امسال نام خود را در لیست اعزامی قرار نداد.

اسفند ۱۴۰۱؛ شمشیرها در غلاف
تلخ این ماجرا آن است که تنها آمریکایی‌ها نیستند که اقدام به کارشکنی در صدور ویزای ورزشکاران کرده‌اند هرچند تعدد بی‌شمار این اقدام از سوی آنها باعث شده اقدام مشابه برخی کشورهای دیگر چندان به چشم نیاید اما تلخی این قصه در این است که گاه کشورهای دیگری هم به بهانه‎‌های واهی از ورود ورزشکاران ایرانی به کشورشان ممانعت کرده‌اند. نمونه‌اش تیم ملی شمشیربازی سابر زنان ایران که قرار بود در جام‌جهانی یونان شرکت کند که با کارشکنی یونانی‌ها این اعزام لغو شد. یونان به شمشیربازان ایران ویزا نداد و حتی فدراسیون به‌دنبال گرفتن ویزای ملی بود که بازهم دریافت این ویزا انجام نشد و سابریست‌های ایرانی جام‌جهانی یونان را ازدست‌دادند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها