راما قویدل که کارگردانی سریال‌هایی همچون «گمشده»، بخش‌های پایانی سری اول عملیات ۱۲۵، شب می‌گذرد، یک لحظه دیرتر و... را در کارنامه دارد، این روزها سریال تلویزیونی «رویای گنجشک‌ها» ساخته او از شبکه تماشا پخش می‌شود. او با کارگردانی این اثر سعی کرد یک اثر مخاطب‌پسند را روانه آنتن کند.
راما قویدل که کارگردانی سریال‌هایی همچون «گمشده»، بخش‌های پایانی سری اول عملیات ۱۲۵، شب می‌گذرد، یک لحظه دیرتر و... را در کارنامه دارد، این روزها سریال تلویزیونی «رویای گنجشک‌ها» ساخته او از شبکه تماشا پخش می‌شود. او با کارگردانی این اثر سعی کرد یک اثر مخاطب‌پسند را روانه آنتن کند.
کد خبر: ۱۴۱۳۸۷۶
نویسنده مهدیه رضایی | گروه رسانه

وقتی پای آثار او می‌نشینیم، متوجه می‌شویم که عاشق کارش است. قویدل معتقد است که در این حرفه همیشه یک حرف از پدر مرحومش به یاد دارد و آن هم این است که می‌گفت، زمانی که یک کارگردان کنار دوربین می‌ایستد، اعتقاد و ایمانش روی نگاتیوی که درون دوربین می‌چرخد، ثبت و ضبط می‌شود.
زنده‌یاد امیر قویدل، در عرصه‌ کارگردانی در سینما و تلویزیون فعالیت داشت و اکنون پسرش راما راه او را ادامه می‌دهد. او در طول این سال‌ها سعی کرده برای کارگردانی سراغ موضوعات متنوع برود، به همین دلیل سوژه‌های اجتماعی را دستمایه کار قرار داده است تا بتواند آثار خوش‌ساخت و مخاطب‌پسندی را کارگردانی کند. او برای کارگردانی سریال رویای گنجشک‌ها سراغ داستان جوانی رفت که سال‌ها پیش خانواده‌اش را از دست داده و مسئول یک خانه ایتام در یکی از شهر‌های شمالی کشور شده است. تصویربرداری این سریال در لوکیشن شهر‌های مختلف استان گیلان از جمله لاهیجان، کیانشهر و رشت صورت گرفت.
کوروش تهامی در این سریال یک کارمند بهزیستی است که برای مراقبت از کودکان بی‌سرپرست به یکی از شهرهای ایران سفر می‌کند و به خاطر ارتباط عاطفی نزدیکی که با این کودکان پیدا می‌کند، با مشکلات آنها درگیر می‌شود. با نگاهی به مجموعه تلویزیونی رویای گنجشک‌ها که اوایل دهه۹۰ تولید و از شبکه دو پخش شد، متوجه می‌شویم که داستان مهربانی‌هاست. مهربانی‌های بی‌دریغی که معامله‌ای است با خداوند تا روزگار خاکستری انسان‌ها قدری لطیف شود.
این مجموعه در زمان پخش خود، بی‌سروصدا توانست مخاطبان خاص خود را داشته باشد، حتی در بازپخش‌ها هم موفق بوده است. همچنین جغرافیای داستان رویای گنجشک‌ها از آن دسته سریال‌هایی است که بر مبنای جغرافیایی غیر از تهران تولید شده که موضوع بسیار مهمی است. البته در سال‌های اخیر سریال‌های تلویزیونی از بستر تهران فاصله گرفته و کارگردانان سراغ شهرهای دیگر رفتند اما اوایل دهه ۹۰ که سریال رویای گنجشک‌ها ساخته و پخش شد این اتفاق کمتر رخ می‌داد و تولید سریالی همچون رویای گنجشک‌ها فضای سریال‌سازی را تغییر داد. بچه‌های مدرسه همت ساخته رضا میرکریمی در دهه ۷۰ و گل پامچال ساخته محمد‌علی طالبی در دهه ۶۰ از جدی‌ترین آثار تلویزیون در حوزه کودک و نوجوان و در فضای شمال کشور بود. تمام داستان این سریال در گیلان و فضای زیبا و بی‌نظیر آن می‌گذرد و به همین دلیل بیننده می‌تواند داستان را با جذابیت بیشتری دنبال کند.
از سوی دیگر در سریال رویای گنجشک‌ها خوشبختانه منطقه روایت قصه دارای هویتی مشخص است و نمی‌توان آن را تغییر داد. فرهاد پورسعیدی، نویسنده این سریال که خود ساکن گیلان است دلیل اصلی این مسأله است. او در این سال‌ها فیلمنامه‌های بسیاری برای معرفی فرهنگ و زندگی مردمان شمال کشور نوشته که از آن جمله می‌توان به فیل‌ماهی یا بولگا به کارگردانی مهدی جعفری و در مورد ماهیان خاویاری اشاره کرد. داستان رویای گنجشک‌ها داستان صمیمانه و البته پر چالشی دارد که مخاطبان را جذب کرده است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها