روایت مهسا پور‌رحمتی، شمشیرباز رده یک ایران در اپه از مسابقات مصر

همیشه به مدال فکر می‌کنم

ملی پوشان شمشیربازی اسلحه سابر ایران در مسابقات قهرمانی آسیا با هدایت امین قربانی صاحب ۳ مدال انفرادی و تیمی شدند.
کد خبر: ۱۴۱۳۴۹۳

به گزارش جام جم آنلاین، مسابقات شمشیربازی قهرمانی آسیا در حالی در چین برگزار شد که کاروان ایران با 13 شمشیرباز اعم از علی پاکدامن، محمد رهبری، محمد فتوحی و فرزاد باهر ارسباران در سابر مردان، کیانا باقرزاده، نجمه سازنچیان، فائزه رفیعی و شیدا عالمی در سابر زنان و محمد اسماعیلی، محمد رضایی، محمدرضا وثوقی و امیر حسین موشحی در اپه مردان و ماهان میرزایی در فلوره مردان در این مسابقات حضور یافت.

در روز نخست و در بخش انفرادی مسابقات علی پاکدامن، کاپیتان تیم ملی کشورمان ابتدا کریشنا شیندی از هند را با نتیجه 15 بر 6 شکست داد و در ادامه چی چانگ از هنگ کنگ را با نتیجه مشابه  از پیش رو برداشت. در مرحله یک هشتم نهایی نوبت به محمد الفضلی از کویت رسید تا با نتیجه 15 بر  11 مغلوب کاپیتان ایران شود. در یک چهارم نهایی کنتو یوشیدا از ژاپن با نتیجه 15 بر 13 و در نیمه نهایی تین لوو از هنگ کنگ 15 بر  10 برابر پاکدامن تن به شکست داد. پاکدامن در مرحله فینال جان هو کیم از کره جنوبی را با نتیجه 15 بر 14 مغلوب خود کرد و به این ترتیب پس از 22 سال به قهرمانی کره ای ها پایان داد و طلای آسیا را از آن خود کرد. همچنین گفتنی است پاکدامن در حالی پس از بیست‌ و دو سال توانست ایران را صاحب مدال طلای انفرادی آسیا کند که آخرین نشان طلای ایران را پیمان فخری (مربی پاکدامن) سال 2001 به دست آورده بود.

دیگر سابریست ایرانی محمد رهبری بود که با غلبه بر حریفانش به مرحله نیمه نهایی راه یافت اما با نتیجه 15 بر 12 برابر جانهو کیم از کره جنوبی شکست خورد و به مدال برنز دست یافت‌.

سومین مدال ایران بازهم در اسلحه سابر و این بار در بخش تیمی به دست آمد. تیم سابر ایران با ترکیب علی پاکدامن، محمد رهبری، محمد فتوحی و فرزاد باهر پس از استراحت در دور نخست در مرحله یک هشتم نهایی مقابل فیلیپین با نتیجه ۴۵ بر ۱۳ به برتری رسید. سپس در یک چهارم نهایی تیم کویت به دلایل پزشکی مقابل ایران بازی نکرد. به این ترتیب ایران با غلبه بر ژاپن در مرحله نیمه نهایی به مرحله نهایی صعود کرد. ملی پوشان سابر ایران در فینال به مصاف تیم کره‌ جنوبی رفتند و در نهایت هم با شکست 45 بر 28 مقابل تیم رنک یک دنیا به عنوان نایب قهرمانی اکتفا کردند.

به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان علی پاکدامن اظهار کرد: در خصوص کسب سهمیه المپیک باید بگویم ما ژاپنی را شکست دادیم که ۴ مسابقه در ورد کاپ مدال نگرفتیم و به تیم ژاپن باختیم. ۲ تا مسابقه‌ ای که به ژاپن نخوردیم و این تیم در آن طرف جدول بود ما توانستیم مدال بگیریم. ژاپن تیم بسیار قدرتمندی است و از لحاظ امکاناتی، حمایتی و مالی جنگ نابرابری است. آن‌ها با ۴ مربی و با تدارکات زیاد به مسابقات می ‌آیند و بازیکن اضافه به رقابت‌ها می‌آورند که اگر یک بازیکن مصدوم شد به تیم خود اضافه کنند و کامل به مسابقات می‌ آیند، اما خدا را شکر توانستیم آن‌ها را شکست بدهیم.

در بخش سابر زنان، ملی پوشان کشورمان نتوانستند عملکرد قابل توجهی از خود برجای بگذارند و در نهایت از میان 49 شرکت کننده در بخش انفرادی، نجمه سازنچیان در رده 29، کیانا باقرزاده در رده 30، فائزه رفیعی در رده 33 و شیدا عالمی در رده 42 قرار گرفتند. در بخش تیمی نیز تیم سابر ایران با ترکیب نجمه سازنچیان، فائزه رفیعی، کیانا باقرزاده و شیدا عالمی، پس از شکست دادن هند، مقابل ژاپن مغلوب شد و  از رسیدن به مرحله نیمه نهایی و کسب مدال بازماند. تیم ایران سپس برای تعیین جایگاه به رقابت پرداخت و بازی اول را به ازبکستان واگذار کرد و در بازی دوم سنگاپور را شکست داد و در بین یازده تیم حاضر در جایگاه هفتم آسیا قرار گرفت.

با توجه به نتایج بانوان در چین و عدم کسب نتایج مطلوب، به نظر می‌ رسد که فدراسیون شمشیربازی نیز تمایلی به اعزام تیم سابر زنان به بازی‌ های آسیایی نداشته باشد.

 تیم اپه مردان ایران نیز با ترکیب محمد رضایی طادی، محمد اسماعیلی، محمدرضا وثوقی و امیرحسین موشحی پس از شکست نیوزلند در دور اول، برابر کره‌ جنوبی قرار گرفت که بازی را واگذار کرد و از صعود به یک چهارم نهایی بازماند. سپس در  تعیین جایگاه هند را شکست داد، به فیلیپین و عربستان باخت و در جایگاه دوازدهم آسیا ایستاد. تیم اپه در بخش انفرادی هم عملکرد خوبی نداشت و ملی پوشان کشورمان در همان دوره اول حذف شدند.

در بخش فلوره نیز، ماهان میرزایی تنها نماینده کشورمان بود که با 5 شکست و تنها یک پیروزی از صعود بازماند و در دور گروهی حذف شد.

بدین ترتیب کاروان 13 نفره ایران تنها در بخش اسلحه سابر مردان موفق به کسب سه مدال شد و این گونه ناکامی دیگر بخش ها را پوشش داد و یک تنه ایران را در میان جدول کشورهای مدال آور، در رده پنجم قرار داد. گفتنی است دیگر اسلحه ها با نمایش نسبتا ضعیف خود نشان دادند که همچنان فاصله زیادی با رقبای خود دارند.

 

سابر مردان نجات بخش شمشیربازی

مردان سابریست ایران در آستانه حضور در بازی های آسیایی و مسابقات سهمیه المپیک قرار دارند و با وجود کسب نتایج مطلوب در مسابقات قهرمانی آسیا نشان دادند که از پتانسیل بالایی برخوردارند و در صورت حمایت فدراسیون شمشیربازی و فراهم کردن شرایط، می توانند به نتایج خوبی در این مسابقات نیز دست یابند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها