بازنمایی مطلوب حجاب در ‌تلویزیون
نگاهی به ترسیم پوشش بانوان در ‌مجموعه‌های تلویزیونی

بازنمایی مطلوب حجاب در ‌تلویزیون

گزارشی از قدیمی‌ترین برنامه ورزشی تلویزیون

نوآوری در «ورزش و مردم» تغییر در ساختار

«ورزش و مردم» از قدیمی‌ترین برنامه‌های ورزشی صداوسیماست که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به همت و تلاش برخی از مدیران و کارشناسان ورزشی آن مقطع زمانی ورزش و رسانه همچون جواد متقی، وارطان آنتانسیان، ناصر پزشکی، بیژن خراسانی، حسن فتحی و محمد بزرگ‌نیا راه‌اندازی شد که در ابتدای کار و شروع این برنامه اجرای آن برعهده مجید وارث بود و از سال ۱۳۶۳ اجرای این برنامه به مرحوم بهرام شفیع سپرده شد.
«ورزش و مردم» از قدیمی‌ترین برنامه‌های ورزشی صداوسیماست که پس از پیروزی انقلاب اسلامی به همت و تلاش برخی از مدیران و کارشناسان ورزشی آن مقطع زمانی ورزش و رسانه همچون جواد متقی، وارطان آنتانسیان، ناصر پزشکی، بیژن خراسانی، حسن فتحی و محمد بزرگ‌نیا راه‌اندازی شد که در ابتدای کار و شروع این برنامه اجرای آن برعهده مجید وارث بود و از سال ۱۳۶۳ اجرای این برنامه به مرحوم بهرام شفیع سپرده شد.
کد خبر: ۱۴۱۳۴۸۳
نویسنده رسول شمالی‌ورزنده - روزنامه‌نگار

وی تا زمان حیاتش یعنی ۱۷ مهر سال ۱۳۹۷ به‌مدت ۳۴ سال این برنامه زنده را جلوی دوربین رسانه‌ملی برد. پس از درگذشت بهرام شفیع، اجرای برنامه قدیمی ورزش و مردم به پیمان یوسفی که از گزارشگران باتجربه فوتبال و مجری برخی از برنامه‌های ورزشی بود واگذار شد. اخیرا مدیران شبکه یک سیما و مسئولان این برنامه تغییراتی را با شروع فصل جدید برنامه ورزش و مردم انجام داده‌اند که براساس آن قرار شده برنامه پرطرفدار ورزش و مردم به غیر از جمعه‌ها یک روز دیگر هم یعنی سه‌شنبه‌ها حوالی ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه بعدازظهر از شبکه یک رسانه‌ملی پخش شود.
ورزش و مردم ۴۴ سال روایتگر همه رویدادهای ورزشی ایران و جهان بوده و هست و از آن جمله برنامه‌های سازمان صداوسیماست که با خودش یادها و خاطره‌های بزرگ و به‌یاد ماندنی ورزشکاران و قهرمانان ایران را در صحنه‌های بین‌المللی و جهانی به همراه دارد و درواقع گنجینه‌ای از افتخارآفرینی‌های قهرمانان بنام و مطرح ورزش جمهوری اسلامی ایران در میادین جهانی است.
پخش گزارش‌های تصویری با‌کیفیت و خوب از مسابقه‌های بین‌المللی و نیز تحلیل و بررسی رقابت‌ها با حضور کارشناسان خبره و ممتاز بین‌المللی و همچنین ارتباط‌های زنده و مستقیم با محل برگزاری رقابت‌ها و تمرینات تیم‌های ورزشی، روایت زندگی شخصی، اجتماعی و ورزشی قهرمانان ورزشی، همچنین پرداختن به روح معنوی پهلوانی و الگو گرفتن اخلاق پهلوانی و جوانمردی از بزرگان تاریخ ورزش، پخش تصاویر شهدای جاودانه ورزشکار و... ازدیگر موضوعاتی است که همواره در بخش‌های مختلف این برنامه به آن پرداخته شده و می‌شود که شاخص بودن برنامه ورزش و مردم را نسبت به سایر برنامه‌های ورزشی رسانه‌ملی و سایر شبکه‌های تلویزیونی صداوسیما نشان می‌دهد. با شروع فصل جدید این برنامه که از جمعه ۱۲خردادماه آغاز شده است عوامل و دست‌اندرکاران تولید این برنامه تلاش دارند که با حال و هوای جدید و به‌روز، این برنامه را به مخاطبان آن تقدیم کنند و درواقع فصل جدید ورزش و مردم در قالبی نو و با آرایش و ترکیبی جدید و نوآورانه و آیتم‌های متنوع و با نگاه به ورزش امروز کشور و جهان تولید و پخش می‌شود.

ورزش و مردم؛ دکور جدید، فضای جدید
یکی از ویژگی‌های فصل جدید برنامه ورزش و مردم، به دکور جدید آن برمی‌گردد؛ دکوری که از یک حال و هوای ورزشگاهی برخوردار است و بیننده در ابتدا با دیدن فضای برنامه به یاد ورزشگاه و سکوهای آن می‌افتد. در واقع دکور از یک فضای نیم دایره‌ای مثل تصویر سکوهای ورزشگاه تشکیل شده که مجری و مهمانان برنامه در دو سوی مقابل هم روی صندلی‌های نیمکت مانند قرار می‌گیرند و تصاویر تماشاگران هم در نمایی نزدیک برای مخاطبان قابل رؤیت است. به نوعی بیننده احساس می‌کند که در فضای ورزشگاه قرار دارد و مخاطب یک برنامه ورزشی است‌.‌

بخش طنز چالشی از نگاه ورزش و مردم
در این فصل شاهد یک بخش طنز چالشی هم هستیم که خنده بر لب مخاطبان می‌آورد. البته نوع طنز در برنامه ورزش و مردم در حقیقت نقدی بر عملکردهای اشتباه و منفی برخی مسئولان ورزشی است. این بخش از برنامه در عین‌حال‌که در مسیر پخش گزارش و گفت‌وگو با حال و هوای طنز می‌خواهد دقایقی مفرح و شاد را برای بیننده خلق کند تا خسته نشود، در پی چالشی کردن موضوع هم هست و با زبان طنز، پیام‌های هشدارگونه خود را به مسئولان می‌دهد تا کم‌کاری‌ها و کوتاهی‌هایی را که در امر ورزش کشور دارند، جبران کنند. این بخش جذاب برای اولین‌بار در ورزش و مردم به‌عنوان یک آیتم تاثیرگذار گنجانده شده است که از این پس در این برنامه شاهد پخش آن هستیم‌.

نگاه ویژه علمی و پژوهشی به ورزش
یک بخش تخصصی هم در این فصل مورد توجه مخاطبان، مربیان و قهرمانان ورزشی خواهد بود و آن هم توجه به مقوله تخصصی و علمی ورزش است که در برنامه ورزش و مردم سعی شده که با بهره‌گیری از پژوهشگاه‌های علمی ورزشی و تحلیل و بررسی راهکارهای علمی به ورزش پرداخته شود. در این راستا بهره‌گیری از فعالیت‌های محیط ورزشی دانشگاه‌ها و مدارس و نیز آموزشگاه‌های تخصصی ورزشی از نکاتی است که این برنامه تلاش می‌کند گام‌های مؤثری را در این زمینه بردارد. همچنین پرداختن به ورزش‌های پایه از دیگر موضوعاتی است که در فصل جدید این برنامه به‌طور ویژه مورد توجه است.

ورزش، اقتصاد و تجارت از نگاه ورزش و مردم
ورزش و مردم در فصل جدید با بخشی ویژه به تحلیل و بررسی موارد اقتصادی و تجاری باشگاه‌ها و فدراسیون‌های ورزشی در ایران و جهان می‌پردازد. در همین راستا هم گزارش‌هایی از فعالیت‌های اقتصادی برخی باشگاه‌های مطرح دنیا پخش می‌شود و همچنین نوع درآمد‌ها، هزینه‌ها، نحوه اجرای قراردادهای بازیکنان و همچنین حامیان مالی باشگاه‌ها، نوع نقل‌و‌انتقالات بازیکنان و درآمدزایی آن و مسائل پولی و مالی باشگاه‌ها از‌جمله مواردی است که در برنامه ورزش و مردم مورد بحث و تبادل‌نظر قرار می‌گیرد.‌

بانوان ورزشکار در قاب ورزش و مردم
یکی از بخش‌های مهم در برنامه ورزش و مردم که به‌ویژه در فصل جدید به آن تاکید شده، ورزش بانوان، دختران ورزشکار و قهرمانان ورزشکار دختر است که در میادین بین‌المللی ورزشی افتخارآفرینی می‌کنند. این برنامه سعی کرده که با پخش گزارش‌های مربوط به رقابت‌های آنها و همچنین دعوت از بانوان و دختران قهرمان رشته‌های مختلف ورزشی، نگاه تازه و ویژه‌ای را به ورزش بانوان داشته باشد. ازسویی این برنامه تلاش دارد که نشان دهد که بانوان ورزشکار محجبه ما با حجاب اسلامی در میادین بین‌المللی حاضر می‌شوند و بدون این‌که حجاب محدودیتی برای آنها محسوب شود به بهترین شکل در این صحنه‌ها با رقبای خود مبارزه و افتخار‌آفرینی می‌کنند و به‌عنوان‌های نخست جهانی هم دست می‌یابند و ضمن کسب مدال‌های خوشرنگ، سرود مقدس کشورمان را در میادین جهانی طنین‌انداز می‌کنند. حضور بانوان ورزشکار و دختران قهرمان ما در فصل جدید برنامه ورزش و مردم بسیار پررنگ است که یقینا می‌تواند یکی از بخش‌های جذاب این برنامه برای قشر جوان و دختران و بانوان ورزشکار و قهرمان ما باشد که می‌توانند با این برنامه در ارتباط باشند و از مشکلات و موفقیت‌های خود صحبت کنند.

ورزش و مردم، تلاش در مسیر ورزش همگانی
ورزش و مردم برنامه‌ای است که ریل‌گذاری‌اش در جهت ارتقای ورزش همگانی گذاشته شده و اهمیت زیادی به آن می‌دهد و در راستای این امر به‌طور ملموس به آن می‌پردازد که در سایر برنامه‌های ورزشی سیما کمتر به آن پرداخته می‌شود. ورزش و مردم با دعوت از مسئولان این امر و کارشناسان مربوط در این‌خصوص گام‌های مؤثری برداشته است و در واقع انگیزه‌های لازم را در مردم برای دنبال کردن ورزش همگانی ایجاد می‌کند.

درخشش پیشکسوتان در ورزش و مردم
پرداختن به زندگی اجتماعی، ورزشی و خانوادگی پیشکسوتان ورزشی کشور هم از دیگر بخش‌های مهم ورزش و مردم است؛ آنهایی که در دوران جوانی برای ایران عزیز در میادین ورزشی جهان افتخارآفرینی کرده‌اند و نام ایران را در جهان و میادین بین‌المللی پرآوازه کردند، امروز به حمایت‌های معنوی ما نیاز دارند و باید زندگی و قصه قهرمانی آنها به‌گونه‌ای شایسته روایت شود. در همین راستا پرداختن به تلاش‌ها، زحمات و زندگی ورزشی قهرمانی آنها به‌طور حتم یکی از بخش‌های درخشان و ماندگار برنامه ورزش و مردم است که برای هرمخاطبی با هر سلیقه‌ می‌تواند جذاب و دیدنی باشد.


پیمان یوسفی:
بخش‌های جدیدی به ورزش و مردم اضافه خواهد شد

پیمان یوسفی، گزارشگر فوتبال، مجری و تهیه‌کننده برنامه «ورزش و مردم» در گفت‌وگو با قاب کوچک درباره فصل جدید این برنامه توضیحاتی داده است که می‌‌خوانید.

فصل جدید برنامه ورزش و مردم از چه تاریخی شروع شده و شامل چه بخش‌هایی است؟
فصل جدید این برنامه از ۱۲ خرداد و پس از وقفه‌ای ۷۰ روزه آغاز شد. دکور برنامه به‌ طور کل تغییر کرده تا با شکل و چهره‌ای تازه در خدمت علاقه‌مندان ورزش باشیم.

این برنامه در حال حاضر از کدام استودیو پخش می‌شود؟
برنامه زنده ورزش و مردم همچون سال‌های گذشته از استودیوی شماره ۱۱ ساختمان تولید جام‌جم تقدیم ورزش‌دوستان می‌شود؛ با این تفاوت که پیشتر حدود ساعت ۱۲ ظهر آغاز می‌شد و در فصل جدید به‌دلیل تغییرات در چینش برنامه‌های شبکه یک سیما‌، پخش برنامه ورزش و مردم از حدود ساعت ۱۱ آغاز می‌شود. همچنین این برنامه از هفته پیش رو به‌جز روزهای جمعه‌، روزهای سه‌شنبه ساعت ۱۷ و ۳۰ دقیقه از شبکه یک پخش خواهد شد و به صورت فشرده به رویدادهای ورزشی خواهد پرداخت‌.

نوع گزارش‌ها و آیتم‌هایی که در ورزش و مردم پخش خواهد شد حول محور چه رشته‌های ورزشی است‌؟
یکی از ویژگی‌های برنامه ورزش و مردم در سال‌های اخیر توجه بیش از پیش به رشته‌های منهای فوتبال بوده و در حد توان تلاش کرده‌ایم همه رشته‌های ورزشی را از کشتی‌، والیبال و بسکتبال تا رشته‌های رزمی و راکتی و حتی رویدادهای رشته‌هایی که رسانه‌ها کمتر به آن اهمیت می‌‌دهند، در این برنامه منعکس کنیم .

مهمانان برنامه چقدر با شما همکاری می‌‌کنند و ارتباط این برنامه با فدراسیون‌های ورزشی چقدر است؟
با توجه به رویدادهای ورزشی در طول هفته‌‌، مهمانانی به استودیو دعوت می‌شوند که می‌توانند رئیس فدراسیون‌، مدیران ورزشی‌، مربیان یا قهرمانان یک رشته ورزشی باشند‌. خوشبختانه ارتباط ما با بیشتر فدراسیون‌ها بسیار خوب است.

برای افزایش کیفیت برنامه ورزش و مردم در فصل جدید چه راهکارهایی دارید و چه خواهید کرد‌؟
عوامل برنامه برای تولید محتوای اختصاصی تلاش فراوانی دارند و در کنار توجه به جذابیت‌های مرسوم‌، سعی می‌کنیم نقشی سازنده و حمایتگر در ورزش ایران ایفا کنیم. خوشبختانه مخاطبان برنامه ورزش و مردم در سال‌های اخیر لطف زیادی به گروه تولید داشته‌اند و همین وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند.

ورزش در استان‌ها خاستگاه بسیار خوبی نزد مخاطبان این برنامه دارد. در این خصوص چه هدفی را دنبال می‌کنید و چقدر به ورزش استان‌ها می‌پردازید؟
ورزش و مردم متعلق به تمام ایران است و نه تهران. به همین دلیل هر هفته گزارشی اختصاصی از یک شهرستان‌ داریم. به طور مثال همین دو هفته پیش دو گزارش جذاب از کورس بهاره سوار‌کاری گنبدکاووس و همچنین کشتی در شهرستان جویبار داشتیم.

به نظر می‌رسد یکی از موارد جالب برای مخاطبان برنامه ورزش و مردم بخش چالشی آن باشد. نگاه این برنامه در این خصوص به چه سمت و سویی است‌؟
نقد سازنده همیشه می‌تواند در ورزش گره‌گشا باشد. برنامه ورزش و مردم نیز از این قاعده پیروی می‌کند و اگر درباره موضوعی چالش‌برانگیز صحبت کنیم حتما به این نکته نیز توجه خواهیم کرد که آیا این چالش‌ها می‌تواند برای ورزش ایران مفید باشد یا خیر.

آیا تصمیم دارید در آینده بخش‌های جدیدی را به ورزش و مردم اضافه کنید‌؟
بله. حتما در هفته‌های آینده آیتم‌های تازه‌ای که تا حالا در برنامه ورزش و مردم نبوده اضافه خواهد شد که قطعا برای مخاطبان تازگی دارد و ورزش و مردم از جذابیت بیشتری برخوردار خواهد شد.‌

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها