در میز علوم سیاسی برنامه سیاست ایرانی مطرح شد:

ضرورت مشخص‌شدن ایده اقتصادی دولت برای پس از مذاكرات

مذاكرات با عربستان سعودی دارای فرصت‌هایی است؛ اما ایده اقتصادی دولت پس از مذاكرات مشخص نیست و رایزن اقتصادی ایران در كشورهای مختلف باید بیشتر فعال باشند.
مذاكرات با عربستان سعودی دارای فرصت‌هایی است؛ اما ایده اقتصادی دولت پس از مذاكرات مشخص نیست و رایزن اقتصادی ایران در كشورهای مختلف باید بیشتر فعال باشند.
کد خبر: ۱۴۱۳۴۲۰

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو، مصطفی صادقی، روزنامه‌نگار و كارشناس علوم سیاسی پیرامون دوسالگی دولت سیزدهم بارزترین وجه دولت رئیسی موضوع سیاست خارجی دانست و گفت: سفر رئیسی به آمریكای لاتین بازار ۷۰۰ میلیون‌نفری را فعال خواهد كرد و از بعد سیاست خارجی نسبت این سه كشور با آمریكا دارای اهمیت است.

وی افزود: ۱۲ سفر خارجی رئیس‌جمهور بااهمیت تلقی شده و این شكل از سیاست خارجی به نسبت سیاست خارجی دولت گذشته توانسته راهگشا باشد و توانسته زمین‌های بازی را تكثیر كند و معطوف به غرب و شرق نشده است.

این روزنامه‌نگار اظهار كرد: در كشورهای منطقه مانند بحرین و مصر اتفاقات مهمی در حال افتادن است؛ لذا سیاست خارجی از بارزترین وجوه این دولت است.

وی افزود: دولت گذشته تمام موضوعات داخلی و اقتصاد كشور را به سیاست خارجی گره زد و قصد داشت به‌عنوان تنها راه موجود فشار به حاكمیت وارد كند و دولت امروز كشور وابسته به سیاست خارجی را تحویل گرفته است.

كارشناس علوم سیاسی با بیان اینكه مدت‌ها شاهد این چالش میدان و دیپلماسی بودیم و وقتی مذاكرات شروع می‌شود بسیار صحبت‌ها راجع به میدان بوده است ادامه داد: در ادامه سیاست‌ورزی دولت رئیسی در سیاست خارجی درگیر تلاطم‌های هسته‌ای و بحران‌های منطقه‌ای است.

وی افزود: یكی از مسائلی كه دولت رئیسی توانست امتیاز بگیرد همین بحث میدان است؛ یعنی برقراری نسبت درست بین میدان دیپلماسی است.

صادقی تصریح كرد: بخشی از دستاوردهای دولت سیزدهم در سیاست خارجی توجه به میدان است و با این قدرت میدان عربستان پای میز مذاكره آمده است و اصلاً توافقات مصر، بحرین و عربستان و شورای خلیج‌فارس از موضع ضعف نبوده است.

این روزنامه‌نگار خاطرنشان كرد: باتوجه‌به نسبتی كه طیف نزدیك به جریان غرب‌گرا با غرب داشت و می‌توانست با دنیا حرف بزند دولت فعلی به این نتیجه رسید اگر برجام دستاوردی می‌داشت در همان دولت گذشته ارائه شده بود.

وی افزود: رسیدن به نتایج مذاكرات دشوار شده است، دولت سیزدهم به جایگزین‌های برجام معطوف شد و برنامه‌ریزی‌ها بدون درنظرگرفتن توافق برجام صورت گرفت و در زمین‌های دیگر نقش‌آفرینی داشت.

كارشناس علوم سیاسی گفت: بر اساس پایه‌ریزی گذشته سیاست داخلی كشور هنوز معطوف به سیاست خارجی ایران است.

وی ضمن اشاره به اینكه باید برای سیاست خارجی طرحی در حوزه‌های مختلف داشته باشیم افزود: مذاكرات با عربستان سعودی دارای پیامدها و فرصت‌هایی است و سایر كشورها به میدان آمدند؛ اما ایده اقتصادی دولت پس از مذاكرات مشخص نیست در حالیه رایزن اقتصادی ایران در كشورهای مختلف باید بیشتر فعال باشند.

صادقی با بیان اینكه دولت گذشته نیز با برجام نتوانست دستاوردی داشته باشد اظهار كرد: اگر دولت سیزدهم قرار است در دو سال آینده نتایج كوتاه‌مدت دوره اول را برداشت كند باید راهبرد این موارد را در ارتباط با كشورهای مختلف مشخص كند.

وی افزود: سفره مردم و تورم خطرناك‌ترین موضوع برای دولت فعلی است؛ ولی ادراك تورم از سوی مردم مهم است؛ ممكن است افرادی در پی رسیدن به توافق باشند؛ لذا همین اتفاق برجام برای دولت فعلی نیز می‌افتد و از سویی دشمن در پی التهاب كردن جامعه ایران است.

سیاست ایرانی یك مجله صوتی و تصویری است. سیاست ایرانی برنامه‌ای برای علاقه‌مندان به سیاست است كه نگاه فراوانی به موضوعات مختلف دارد. این برنامه از چهار میز تخصصی تشكیل شده است كه هدایت آنها را اساتید و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها ‌ نیز روزنامه‌نگاران باسابقه بر عهده دارند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها