عاقبت ‌گرمازدگی
درباره یکی از ر‌ایج‌ترین بیماری‌های فصل تابستان که هیچ‌وقت عادی ‌نمی‌شود

عاقبت ‌گرمازدگی

کد خبر: ۱۴۱۳۳۶۹

حضور در کلاس‌های مختلف آموزشی کودکان و نوجوانان را خسته می‌کند، این درحالی است که تابستان بهترین فرصت برای استراحت و فراغت کودکان و نوجوانان است تا آنها انرژی لازم را برای آغاز سال تحصیلی جدید به دست بیاورند.

به گزارش جام جم آنلاین، دکتر لیلا کریمی فرشی، روانشناس درباره اوقات فراغت کودکان و نوجوانان در تابستان گفت: برخی والدین تصور می‌کنند که با توجه به از راه رسیدن  ‌تابستان باید فرزندان خود را حتما در کلاس‌های مختلف آموزشی ثبت‌نام کنند از کلاس نقاشی و زبان گرفته تا ورزش و موسیقی.بهترین گزینه ‌برای تابستان کودکان و نوجوانان

این روانشناس ادامه داد: این درحالی است که فصل تابستان زمانی برای استراحت و فراغت کودکان و نوجوانان است و باید به شکلی سپری شود که آنها سال تحصیلی آینده را با انرژی بیشتری آغاز کنند.

‌وی‌ عنوان کرد: البته لازم به یادآوری است که ‌زندگی در آپارتمان‌های کوچک و نبود محل مناسب بازی برای کودکان این نیاز را ایجاد کرده که بچه‌ها در کلاس‌های آموزشی حاضر شوند. اما این مساله در برابر فرصت با هم بودن والدین و کودکان ‌ضرورت زیادی ندارد.

دکتر کریمی فرشی توضیح داد: به همین دلیل والدین باید از فرصت تابستان استفاده کنند و اوقات بیشتری را با کودکان خود بگذرانند.

فصل بیشتر با بچه‌ها بودن

بهترین گزینه ‌برای تابستان کودکان و نوجوانان

این روانشناس عنوان کرد: والدین در چنین شرایطی به دو شکل عمل می‌کنند؛ یا کاری را برای بچه‌ها انجام می‌دهند، مثلا برای کودکان هزینه می‌کنند و آنها را در کلاس‌های مختلف ثبت نام می‌کنند و یا کاری را ‌با بچه‌ها انجام می‌دهند، برای نمونه با آنها بازی می‌کنند و زمان بیشتری را به آنها اختصاص می‌دهند.‌

وی افزود: دراین بین با بچه‌ها بودن بهترین گزینه است‌.‌ برخی والدین برای بچه‌های خود هزینه‌های زیادی می‌کنند. اما با این وجود بچه‌هایشان دچار مشکلاتی مانند اضطراب می‌شوند، زیرا بچه‌ها توجه لازم را از والدین نمی‌گیرند و پدر و مادر نمی‌توانند ارتباط مناسبی‌ با بچه‌ها برقرار کنند.

دکترکریمی فرشی تاکید کرد: ‌اگر والدین با بچه‌ها باشند، یعنی آنها را همراهی کنند، با کودکان بازی کنند و یا حتی اگر با هم فیلم ببینند در این صورت بچه‌ها از آرامش بیشتری برخوردار خواهند بود.

این روانشناس یادآور شد: والدین باید از ‌فرصت تابستان استفاده کنند و با بچه‌های خود وقت بگذارند. در این بین نیاز به برنامه‌ خاصی نیز برای این مهم وجود ندارد، زیرا آنها می‌توانند با کودکانشان به انجام بازی‌های ساده‌ای که در خانه ‌امکان پذیر است، بپردازند و یا به پارک بروند.

وی درباره پیامدهای اصرار والدین برای حضور کودکان در کلاس‌های مختلف آموزشی نیز توضیح داد: صرفا پر کردن اوقات فراغت بچه‌ها با کلاس‌های آموزشی مشکلی ‌را حل نمی‌کند. کودکان زیادی در جلسات مشاوره از این گلایه می‌کنند که حضور درکلاس‌هایی مانند نقاشی، موسیقی و ورزش را دوست ندارند.

دکتر کریمی فرشی ادامه داد: مشکل اینجاست که برخی والدین چون در کودکی نتوانسته‌اند یکسری از فعالیت‌ها را انجام دهند، اکنون دوست دارند شرایط انجام آنها را برای کودکان خود فراهم کنند‌. علاوه بر این برخی والدین نیز به دلیل چشم و هم‌چشمی با فامیل و دوستان فرزندان خود را به کلاس‌های مختلف آموزشی می‌فرستند.

این روانشناس عنوان کرد: اما والدین باید آگاه باشند که اگر بچه‌ای تمام طول روز را در کلاس‌های مختلف آموزشی شرکت کند‌ نه فقط از این مساله سودی نمی‌برد بلکه دچار ‌آسیب نیز خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه حضور کودک در کلاس‌های آموزشی را نباید به عنوان اوقات فراغت در نظر گرفت، گفت: والدین باید از فرصت تابستان برای‌ استراحت و تفریح کودکان بهره ببرند تا آنها سال تحصیلی جدید را با انرژی بیشتری شروع کنند.

اهمیت علاقه و استعداد کودک

بهترین گزینه ‌برای تابستان کودکان و نوجوانان

دکتر کریمی فرشی در پاسخ به این پرسش که با توجه به افزایش هزینه‌ کلاس‌های آموزشی و بودجه محدود خانواده‌ها والدین چگونه می‌توانند بهترین کلاس و رشته‌ را برای کودک خود انتخاب کنند؟ به جام جم آنلاین گفت:‌ برای این مهم والدین باید به علاقه و استعداد کودک خود توجه کنند و با توجه به این مسائل اقدام به ثبت نام کودک خود در کلاس‌های آموزشی کنند.

این روانشناس تاکید کرد:‌ در این بین والدین نباید از اهمیت ورزش کودکان نیز غافل شوند، زیرا ورزش ‌به سلامت و خواب بهتر کودکان کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه یکی از‌ دغدغه‌های والدین در فصل تابستان شب بیداری کودکان است، ادامه داد: با حضور در کلاس‌های ورزشی انرژی کودک تخلیه شده و شب‌ها به جای بازی با گوشی تلفن همراه راحت‌تر می‌خوابد.

 دکتر کریمی فرشی درباره کاهش اضطراب در کودکان نیز افزود: در صورتی که کودک استعداد داشته باشد و والدین نیز توان اقتصادی لازم را داشته باشند، برای کاهش اضطراب کودکان می‌توانند آنها را در کلاس‌های موسیقی ثبت نام کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها