تیم‌ ملی فوتبال ایران با برتری مقابل ازبکستان قهرمان «کافا» شد

پایان پرحاشیه تورنمنت دسته چندم

«فک بیرانوند را دادیم، اما عوضش جام بزرگ کافا را گرفتیم». این یک شوخی مجازی با قهرمانی تیم‌ملی فوتبال ایران در تورنمنت آسیای مرکزی بود.
کد خبر: ۱۴۱۳۱۹۹
نویسنده هیلدا حسینی‌ خواه - گروه ورزش

پایان پرحاشیه تورنمنت دسته چندم

کار تیم‌ ملی فوتبال ایران با همه حرف و حدیث‌ها به پایان رسید و شاگردان امیر قلعه‌نویی موفق شدند در تورنمنت کافا با سه برتری مقابل افغانستان، قرقیزستان و ازبکستان به مقام قهرمانی دست پیدا کنند.

حالا قلعه‌نویی می‌تواند قهرمانی در این تورنمنت دسته چندم را به ویترین افتخاراتش اضافه کند. تیم‌ملی فوتبال ایران به زعم بسیاری از کارشناسان در تورنمنتی شرکت کرد که کمترین آورده فنی را برای ملی‌پوشان داشت. اما در همین تورنمنت کم‌اهمیت و درجه چندم نکاتی بسیار جلب توجه کرد.

دفاع، آسیب‌پذیر و شکننده

تیم‌ملی فوتبال ایران در خط دفاعی ضعف مشهودی داشت که فقط به این دلیل بود؛ «دست کم گرفتن حریف». اگر ملی‌پوشان بیش‌از‌اندازه به این رقابت‌ها به چشم تورنمنتی درجه چندم نگاه نمی‌کردند شاید از تیم دوم افغانستان گل نمی‌خوردیم و مقابل قرقیزستان هم دروازه‌مان باز نمی‌شد. اما به هر حال مشکلات فنی مشهود است. تیم‌ملی فوتبال ایران در خط دفاع مشکلاتی دارد که اگر حل نشود قطعا در هفته‌ها و ماه‌های آینده گریبانگیر تیم خواهد شد. نخست این‌که در دفاع کنعانی‌زادگان بیشتر به دایره دید خود در قسمت جلو توجه دارد و کاملا از پشت سر خود غافل است. این کمی پیچیده به نظر می‌رسد. در واقع می‌توان گفت او در ضدحملات ناگهانی هوشیاری لازم را ندارد ضمن این‌که پورعلی گنجی خوب نشان داده که در بزنگاه جا می‌ماند. اینجاست که قلعه‌نویی باید تصمیم بگیرد آیا مصلحت اجازه می‌دهد کنعانی‌زادگان همچنان در میانه خط دفاع جولان بدهد و بعد هم در نقش اول حاشیه‌سازان ظاهر شود یا همچنان شش دانگ میانه دفاع برای او خواهد بود؟ تیم‌ملی فوتبال ایران موقعیت تک به تک زیاد مقابل دروازه خودش ایجاد می‌کند. ازبک‌ها شب گذشته می‌توانستند با یکی از همین تک به تک‌ها به گل برسند. قلعه‌نویی فکری به حال این معضل کرده است؟

مهدی و کلی جایزه

کافا باشد و افغانستان، قرقیزستان و ازبکستان، بعد مهدی طارمی رکوردنزند؟ او تا توانست از این تورنمنت درجه چندم جایزه جمع کرد. طارمی در زمان اهدای جوایز، به‌ عنوان بهترین بازیکن مسابقات انتخاب شد و علاوه بر آن با زدن ۶ گل در سه دیدار تیم‌ملی ایران، جایزه بهترین گلزن تورنمنت کافا را نیز دریافت کرد. او مورد توجه‌ترین بازیکن کافا هم بود. برترین گلزن لیگ پرتغال باید هم آقای گل و برترین بازیکن تورنمنت می‌شد. وظیفه دیگری برای او تعریف نشده است. باشگاه پورتو نیز به مهدی طارمی در حساب رسمی خود تبریک گفت.

نمایش آماتورگونه بی‌اخلاقی

درباره نکات منفی تیم‌ملی فوتبال ایران در تورنمنت کافا می‌توان چیزهای دیگری هم نوشت اما فعلا کافی است. بالاخره هر چه بود تورنمنت کافا بود نه جام ملت‌های آسیا. اما برخی از حاشیه‌های تاشکند به متن آن چربید. همانند کاری که کنعانی‌زادگان انجام داد. البته این بازیکن با داشتن سابقه‌ای طولانی در حواشی سنگین و کمرشکن، برایش عجیب هم نیست که وسط زمین بنشیند و اعتراض کند. در همین رقابت‌ها بود که سرمربی افغانستان تیمش را به نشانه اعتراض مقابل قرقیزستان بیرون کشید و ما و برخی از رسانه‌های ما چقدر در نکوهش این اتفاق نوشتیم و آن را بدوی و تمسخرآمیز توصیف کردیم. اما این یکی که برای تیم‌ملی کشور خودمان بود واقعا نوبرانه شد. کنعانی‌زادگان از دفاع میانی جلو کشید و به خط حمله رفت اما آنجا سرنگون شد. به شدت اعتقاد داشت که خطای پنالتی روی او صورت گرفته اما داور چنین چیزی را قبول نکرد. این بازیکن پرحاشیه ابتدا با کارت زرد و در ادامه با کارت قرمز مواجه شد. مقاومت آماتورگونه او کار را به اینجا کشاند که روی زمین بنشیند و به نشانه اعتراض میدان مسابقه را ترک نکند. در نهایت او با همکاری هم‌تیمی‌هایش راهی رختکن شد. چنین رفتارهای آماتورگونه‌ای آخرین بار ۲۰ سال پیش مد بود. کنعانی‎زادگان واقعا به درد تیم‌ملی می‌خورد؟

باز هم بیرو، باز هم مصدومیت

بیرانوند، دیگر چهره قابل توجه فینال تاشکند بود اما نه به دلیل جنجال به پا کردن که به دلیل مصدوم شدن. او در پی یکی از حملات خطرناک ازبکستان سعی در مهار و کنترل توپ داشت که به شدت با سعید عزت‌اللهی برخورد کرد. فک بیرانوند شکسته است و بلافاصله به همه اطلاع داد در بازگشت به تهران باید فکش را به تیغ جراحان بسپارد. البته ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود. بیرانوند علاوه بر بانداژ فک و سر، هشت بخیه هم روی لب خود داشت. تقریبا ۴۵ روز دیگر هم فصل جدید لیگ‌برتر شروع می‌شود. البته بیرانوند نشان داده این جور مصدومیت‌ها را خیلی زود پشت سر می‌گذارد. آخرین بار او در دیدار ایران و انگلیس در جام‌جهانی اینگونه شدید مصدوم شد و بینی‌اش را عمل کرد.

رقابت برای رسیدن به اسطوره

کم‌کم رقابت نامحسوس و هیجان‌انگیزی در تیم‌ملی بین طارمی و آزمون شکل می‌گیرد. رقابت بر سر گلزنی و رسیدن به رکورد افسانه‌ای علی دایی. طارمی ۶۷ گل ملی دارد و آزمون ۴۵ گل. سن و سال آزمون کمتر است و طبیعتا فرصت بیشتری نسبت به طارمی خواهد داشت. این دو نهایت استفاده از این تورنمنت را بردند و تلاش خود را برای گلزنی انجام دادند. در آینده رقابت این دو برای زدن گل‌های بیشتر به اوج خواهد رسید.

چنگی به دل نزد

ابراهیم قاسمپور - کارشناس فوتبال: تنها بازی خوب ما در کافا دیدار با ازبکستان بود. این تیم یک سر و گردن از قرقیزستان و افغانستان بالاتر بود. فکر نمی‌کنم این مسابقات سود و دستاوردی برای ما داشته باشد و برای موفقیت باید با تیم‌هایی بازی کنیم که ما را تحت فشار بگذارند و به ما کمک کنند تا نقاط ضعف خود را بشناسیم. مثلا در دیدار با تیم‌هایی مثل افغانستان و قرقیزستان عیب‌های ما اصلا مشخص نمی‌شود تا آنها را برطرف کنیم. با این مسیر، کار کمی دشوار است و اوضاع امکانات و بازی‌های دوستانه تیم‌ملی باید بهتر شود. ما بارها به تفاوت فوتبال خود با کشورهایی نظیر ژاپن، عربستان و کره اشاره کرده‌ایم و این‌که آنها دنبال چه رقبای تدارکاتی هستند و ما دنبال چه تیم‌هایی هستیم. به هر حال در تورنمنت کافا هیچ چیز چنگی به دل نزد. نه دیدار با افغانستان، نه دیدار با قرقیزستان و نه حتی فینال مقابل ازبکستان. یادمان هم نرود که در این تورنمنت تیم‌ملی ما بسیار در خط دفاع آسیب‌پذیر نشان داد. تیمی که از افغانستان گل می‌خورد در جام ملت‌ها می‌خواهد چه کند؟ من دیروز و امروز بارها گفته‌ام، فردا و پس فردا و فرداهای دیگر هم تکرار می‌کنم. فعلا انتقاد کردن ممنوع است. به قلعه‌نویی زمان و امکانات بدهید. ما زمانی او را به درستی قضاوت می‌کنیم که عملکردش را در جام ملت‌ها ببینیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها