کارخانجات خانگی مرگ فروشی
پشت‌پرده مافیای فروش تجهیزات تهیه مشروب

کارخانجات خانگی مرگ فروشی

روند مسمومیت الکلی در کرج همچنان افزایشی است

دسترسی به مشروبات الکلی در یک ساعت!

مرگ ۱۶ نفر، مسمومیت بیش از ۱۰۰ نفر و برخورد با شش عامل فروش مشروبات سمی در البرز هم نتوانست ترمز جولان توزیع‌کنندگان مشروبات الکلی و مصرف‌کنندگان را بکشد و از روز جمعه که خبر مرگ مصرف‌کنندگان مشروبات الکلی در البرز جنجالی شد، روند مسموم‌شدگان افزایشی است.
مرگ ۱۶ نفر، مسمومیت بیش از ۱۰۰ نفر و برخورد با شش عامل فروش مشروبات سمی در البرز هم نتوانست ترمز جولان توزیع‌کنندگان مشروبات الکلی و مصرف‌کنندگان را بکشد و از روز جمعه که خبر مرگ مصرف‌کنندگان مشروبات الکلی در البرز جنجالی شد، روند مسموم‌شدگان افزایشی است.
کد خبر: ۱۴۱۲۹۱۴

روز جمعه ۸۸ نفر دچار مسمومیت شدند که بعد از اعلام این خبر، روند انتقال مسموم‌شدگان به بیمارستان‌های کرج ادامه دارد به‌طوری‌که طی سه روز گذشته ۸۳ نفر دیگر دچار مسمومیت الکلی شدند. ساقی‌ها با این ادعا که الکل‌های سمی جمع شده است همچنان متانول را به جای اتانول توزیع می‌کنند. این در‌حالی است که این روزها با جولان ساقی‌ها در فضای حقیقی و مجازی، دسترسی به مشروبات الکلی به کمتر از یک ساعت رسیده است.

۱۲۰ ساعت از شروع مسمومیت با مشروبات تقلبی در البرز گذشته است و همچنان این مشروبات قربانی می‌گیرد. با وجود هشدارهای مسئولان و رسانه‌ها اما آمار مسمومان روند افزایشی دارد و از ۸۸ نفر در عصر جمعه به بیش از ۱۷۱ نفر در عصر یکشنبه رسیده است اما موضوع مهم در دسترس بودن مشروبات الکلی در سطح جامعه است که افراد به‌راحتی می‌توانند از برخی سوپرمارکت‌ها یا ساقی‌های اینترنتی‌، مشروبات الکلی تهیه کنند. این میزان از تقاضا و فروش آسان باعث شده تا عده‌ای به‌راحتی به‌دلیل سود زیاد این تجارت دست به تقلب و فروش مشروبات سمی بزنند.

فروش در اماکن تفریحی به آسانی
در برخی سوپرمارکت‌ها به‌ویژه در مناطق ساحلی، جنگلی و تفریحی با آب‌معدنی‌ها و بطری‌های دلستری روبه‌رو شده‌اید که صاحب مغازه مدعی می‌شود آنها فروشی نیست و برای مشتری کنار گذاشته است؛ در واقع این بسته‌ها مشروباتی است که سوپرمارکت‌ها به‌راحتی و در مقابل چشم‌تان به مشتریان خود به‌ویژه مسافران می‌فروشند و هیچ ترسی از فروش مشروبات الکلی به‌صورت علنی ندارند. این افراد معمولا از ساقیان با قیمت کمتری مشروب را خریده و چند برابر قیمت به مشتریان می‌فروشند.‌ نمونه این سوپر‌مارکت‌ها را در توزیع گسترده مشروبات سمی در سیرجان و رفسنجان شاهد بودیم.‌

تبلیغ مجازی به‌راحتی
این روزها در فضای مجازی با ده‌ها کانال و صفحه فروش مشروبات الکلی روبه‌رو می‌شویم که به‌راحتی تبلیغ می‌کنند و با پیک موتوری سفارش را برایتان ارسال‌می‌کنند.
این افراد هیچ ترسی از این‌که شما پلیس باشید هم نداشته و به‌راحتی قیمت و نوع مشروبات را برای شما ارسال می‌کنند تا انتخاب کنید! ساقی‌ها با استخدام پیک موتوری و تاکسی، جا‌به‌جایی و تحویل مشروبات را انجام می‌دهند و اگر مشتری ثابت باشید یا خرید عمده انجام دهید، ارسال برایتان رایگان خواهد بود. کافی است شما فقط تلفن بزنید و مشروب را در خاته تحویل‌بگیرید.

فقط به فکر سود
با توجه به این‌که بازار مشروبات الکلی زیرزمینی است، آماری از میزان مصرف و خرید و فروش آن وجود ندارد اما اتفاقات تلخی که برای مصرف‌کنندگان می‌افتد حکایت از افزایش مصرف مشروبات الکلی دارد. مافیای فروش مشروبات الکلی این روزها در مهمانی‌ها و فضای مجازی جولان می‌دهند. این افراد اغلب برای سود بیشتر و طمع زیاد اقدام به اضافه کردن قرص و الکل صنعتی به مشروبات الکلی می‌کنند که باعث می‌شود عده‌ای جان باخته، معلول شده و از ادامه زندگی بازمانده و هزینه سنگینی را به کشور وارد کنند. بررسی سن مصرف‌کنندگان مشروب سمی در کرج حکایت از کاهش سن مصرف‌کنندگان به حدود ۲۰‌سال دارد.

برخورد با توزیع‌کنندگان مشروبات الکلی
حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای، رئیس دستگاه قضا روز گذشته در جلسه مسئولان عالی قضایی با اشاره به حادثه رخ داده در کرج که منجر به کشته شدن ۱۶ نفر و مسمومیت ده‌ها نفر شد، گفت: اصل شرب مُسکر، حرام است و کسانی که مُسکر مصرف می‌کنند مرتکب فعل حرام می‌شوند؛ بنابریان نباید از این موضوع غفلت کرد.
وی افزود: در حادثه استان البرز بحث فروش الکل‌های صنعتی و سهمیه‌ای در بازار آزاد و ادغام این الکل‌ها با محلول‌های دیگر و توزیع آنها مطرح است و دستگاه‌های انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی باید بررسی‌ها و پیگیری‌های لازم را برای شناسایی و برخورد با عوامل این اقدام، انجام دهند. کارخانه‌ای که برای تولید لوازم آرایشی، الکل سهمیه‌ای دریافت کرده بود، اقدام به فروش این محموله در بازار آزاد‌کرده‌است.
رئیس قوه قضاییه با بیان این‌که در قانون، مجازات‌های سنگین و بازدارنده‌ای درنظر گرفته شده است، افزود: باید معاون اول قوه قضاییه و دادستان کل کشور در این‌خصوص، موضوع را با جدیت دنبال‌کنند.

ادعاهای عجیب ساقیان
سه روز بعد از افشای ماجرای توزیع مشروبات سمی در کرج با تعدادی از ساقی‌های مشروبات الکلی تماس گرفتیم اما آنها همچنان به فعالیت‌شان در فضای مجازی و حقیقی ادامه می‌دهند و مدعی‌اند که مشروبات الکلی آنها مثل ساقی‌های کرج نیست و اصل است و هیچ خطری برای مصرف‌کننده ندارد.
یکی از آنها در مورد مشروب دست‌ساز گفت: عرق کشمش و زیتون اصل موجود دارم که مانند آب الکل و آب قرص‌های کرج نیست. مطمئن باشید عرق‌های ما اصل است و این بار را دو ماه است که توزیع می‌کنم و هیچ مشکلی پیش نیامده است. یکی دیگر از ساقیان در مورد تحویل مشروبات سفارشی مدعی شد در تهران، کرج و اطراف پایتخت در صورت خرید بیش از دو بطری مشروب از طریق پیک رایگان ارسال می‌شود و یک ساعت بعد از سفارش، مشروب را در منزل تحویل خواهید گرفت. همچنین در شهرهای دیگر ۴۸‌تا ۷۲ ساعت بعد محموله به دست‌تان خواهد‌رسید.
او می‌گوید بعد از سفارش بار را از تهران به روش خودمان ارسال و تحویل خواهیم داد اما برای شهرهای دیگر هزینه ارسال به‌عهده مشتری است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها