وزیر خارجه آمریکا در میان تنش‌های فزاینده میان پکن و واشنگتن، در سفری دو روزه به چین رفته است؛ سفری که خود آمریکایی‌ها هم امید زیادی به نتیجه‌بخش بودن آن ندارند.
وزیر خارجه آمریکا در میان تنش‌های فزاینده میان پکن و واشنگتن، در سفری دو روزه به چین رفته است؛ سفری که خود آمریکایی‌ها هم امید زیادی به نتیجه‌بخش بودن آن ندارند.
کد خبر: ۱۴۱۲۷۰۶
نویسنده ​​​​​​​سعید سبحانی | گروه بین‌الملل

چین و آمریکا بر سر طیف وسیعی از مسائل اختلاف‌نظر دارند و این اختلافات به حدی است که باعث ایجاد نگرانی‌هایی درخصوص احتمال درگیری نظامی پکن و واشنگتن شده است. تایوان یکی از مسائلی است که موجب بروز اختلافات بسیار جدی میان چین و آمریکا شده است. چین که تایوان را بخش جدایی‌ناپذیر خود می‌داند در ماه‌های اخیر چند رزمایش نظامی را در نزدیکی جزیره تایوان به اجرا گذاشته و در مقابل آمریکا سطح روابط خود را با دولت تایوان بالابرده است.جنگ در اوکراین، اختلافات تجاری بر سر فناوری‌های پیشرفته رایانه‌ای و موضوعات حقوق‌بشری، همگی موضوعاتی هستند که باعث افزایش تنش میان دو کشور در سال‌های گذشته شده‌اند. در چنین شرایطی آنتونی بلینکن به‌عنوان عالی‌رتبه‌ترین مقام دولت بایدن به چین سفر کرده است تا شاید بتواند روابط دو کشور را که بسیار متشنج است تثبیت و از افزایش تنش‌ها و گسترش آنها به حوزه‌هایی که قابل کنترل نباشد جلوگیری کند. قرار بود این سفر پنج ماه پیش انجام شود که به‌دلیل پرواز یک بالون جاسوسی چین در حریم هوایی آمریکا، به تعویق افتاد.آمریکایی‌ها سطح انتظارات خود را از این سفر پایین آورده و مقام‌های آمریکایی می‌گویند که هدف از سفر بلینکن، بازگشایی یک خط ارتباطی در سطوح بالا بین دو کشور است؛ ارتباطی که از زمان پرواز بالون جاسوسی چین، تیره و تار شد. بلینکن هم در یک کنفرانس خبری که پیش از سفر داشت یکی از اهداف خود را ایجاد سازوکارهایی برای مدیریت بحران میان دو کشور اعلام کرد. بااین‌حال مقام‌های چین نسبت به صداقت آمریکا در تلاش‌هایش برای بهبود روابط با دیده تردید می‌نگرند.پکن در روزهای اخیر و در آستانه سفر وزیر خارجه آمریکا درباره دخالت در امور داخلی خود به واشنگتن هشدار داد. وزارت امور خارجه چین جمعه طی بیانیه‌ای اعلام کرد: پکن و واشنگتن باید به احترام متقابل و همزیستی مسالمت‌آمیز پایبند باشند و رقابت خصمانه برای هر دو طرف زیان‌بار است.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها