گروهی از پژوهشگران آمریکا در مطالعه‌ای جدید نشان دادند افرادی که علائم بی‌خوابی دارند ۱۶درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سکته مغزی هستند.
گروهی از پژوهشگران آمریکا در مطالعه‌ای جدید نشان دادند افرادی که علائم بی‌خوابی دارند ۱۶درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سکته مغزی هستند.
کد خبر: ۱۴۱۲۰۱۲
نویسنده فراز سهیلی‌آزاد - گروه دانش و سلامت

به گفته محققان، این ارتباط در شرکت‌کنندگان زیر ۵۰ سال قوی‌تر بود و افرادی که پنج تا هشت علامت بی‌خوابی را داشتند، تقریبا چهار برابر بیشتر در معرض خطر سکته مغزی بودند. یافته‌های این پژوهشگران که در نشریه علمی نورولوژی منتشر شده ، نشان داده است که بهبود کیفیت خواب از مسیرهای درمانی، به کاهش این خطر کمک می‌کند.پژوهشگر این مطالعه، دکتر وندمی ساوادوگو، از دانشگاه ویرجینیا کامنولث در ریچموند و عضو آکادمی عصب‌شناسی آمریکا، گفت: برای افرادی که به نوعی در خوابیدن مشکل ‌دارند، درمان‌های زیادی وجود دارد که به بهبود کیفیت خواب آنهاکمک کند. با توجه به افزایش خطر سکته مغزی در این افراد ، به نظر می‌رسد درمان‌های اولیه یا رفتار درمانی برای آنها باید به طور جدی پیگیری شود تا از احتمال چنین خطری در آینده کاسته شود. در این پژوهش بیش از ۳۱هزار شرکت‌کننده با میانگین سنی ۶۱ سال مشارکت کردند که در ابتدای مطالعه هیچ سابقه سکته مغزی نداشتند و به طور متوسط ۹ سال تحت‌نظر بودند. از شرکت‌کنندگان پرسیده شد چند وقت یک‌بار به سختی به خواب می‌روند، آیا در طول شب به طور منظم از خواب بیدار می‌شوند، آیا با زود بیدار شدن یا مجدد به خواب رفتن مشکل دارند یا خیر، و این‌که چقدر در صبح احساس می‌کنند در طول شب استراحت خوبی داشته‌اند. پاسخ‌ها به صورت امتیاز از صفر تا هشت بود که عدد بالاتر به معنای علائم شدیدتر بود.محققان در این بررسی‌ها سایر عواملی را که بر خطر سکته مغزی تأثیر می‌گذارد، مانند سیگار کشیدن و سطح فعالیت بدنی را به صورتی تنظیم کردند که در همه شرکت‌کنندگان یکسان باشد و اثری بر نتایج نهایی نداشته باشد. در طول نزدیک به یک دهه، ۲۱۰۱ مورد سکته مغزی وجود داشت: ۱۳۰۰ مورد در افرادی بود که یک تا چهار علامت داشتند، ۴۳۶ مورد میان افرادی با پنج تا هشت علامت و ۳۶۵ مورد در افرادی بود که بدون علامت کم‌خوابی بودند. به گفته محققان، خطر سکته مغزی در افرادی که پنج تا هشت علامت بی‌خوابی دارند، ۵۱درصد افزایش یافته است.شرکت‌کنندگان زیر ۵۰سال که پنج تا هشت علامت را تجربه کردند، در مقایسه با افرادی که هیچ علامتی نداشتند، تقریبا چهار برابر در معرض خطر سکته مغزی قرار گرفتند. همچنین مشخص شد افراد ۵۰ ساله یا بالاتر با تعداد علائم مشابه در مقایسه با افراد بدون علائم، ۳۸درصد بیشتر در معرض خطر سکته مغزی قرار دارند.
به گفته این تیم تحقیقاتی این درصد برای افراد مبتلا به دیابت، فشار خون بالا، بیماری قلبی و افسردگی حتی بیشتر بود. ساوادوگو گفت: «این تفاوت در میزان خطر بین این دو گروه سنی ممکن است به دلیل وقوع بیشتر سکته مغزی در سنین بالاتر باشد. با افزایش سن افراد، فهرست بلندبالایی از عوامل مانند فشار خون بالا و دیابت می‌تواند خطر ابتلا به سکته مغزی را افزایش دهد و علائم بی‌خوابی را به یکی از عوامل احتمالی تبدیل کند. این تفاوت چشمگیر نشان می‌دهد مدیریت علائم بی‌خوابی در سنین پایین‌تر، یک استراتژی موثر برای پیشگیری از سکته است. تحقیقات بیشتری برای بررسی کاهش خطر سکته مغزی با مدیریت مشکلات خواب مورد نیاز است.»

منبع: The Guardian

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها