تحریم‌های اقتصادی آمریكا فصل مشترك ایران و آمریكای لاتین
یك كارشناس روابط بین‌الملل در گفت و گو با جام‌جم آنلاین عنوان کرد:

تحریم‌های اقتصادی آمریكا فصل مشترك ایران و آمریكای لاتین

یک کارشناس روابط بین الملل در گفت و گو با جام‌جم آنلاین عنوان کرد:

گسترش نفوذ ایران در حیات خلوت آمریکا

کشورهای آمریکای لاتین برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران منتظر دستور ایالات متحده نیستند و براساس منافع ملی خود عمل می‌کنند و همین رویه زمینه لازم را برای گسترش و تعمیق روابط ما با این کشورها فراهم می‌کند.
کشورهای آمریکای لاتین برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران منتظر دستور ایالات متحده نیستند و براساس منافع ملی خود عمل می‌کنند و همین رویه زمینه لازم را برای گسترش و تعمیق روابط ما با این کشورها فراهم می‌کند.
کد خبر: ۱۴۱۱۹۴۹
نویسنده فتاح غلامی - جام جم آنلاین

عبدالحمید شهرابی کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به سفر رئیس جمهور به سه کشور آمریکای لاتین به خبرنگار جام‌جم آنلاین گفت: در شرایط کنونی مهم‌ترین اقدامی که برای ارتقای سطح روابط ما با کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه باید صورت گیرد شناسایی ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها است و این برای رسیدن به این هدف مسیر نیست مگر با یک مطالعه جامع و تدوین برنامه‌های مدون تا اشراف کاملی نسبت به امکانات و همین طور پتانسیل‌های طرفینی داشته باشیم.

وی با اشاره به استقلال بسیاری از کشورهای حوزه آمریکای لاتین از ایالات متحده در تصمیم گیری‌های سیاسی تصریح کرد: این رویکرد نشان می‌دهد که حاکمیت این کشورها برای همکاری با جمهوری اسلامی ایران منتظر دستور آمریکا نیستند و براساس منافع ملی خود عمل می‌کنند و همین رویه زمینه لازم را برای گسترش و تعمیق روابط ما با این کشورها فراهم می‌کند.

شهرابی ادامه داد: حضور وزیر نفت کشورمان در سفر آقای رئیس جمهور به آمریکای لاتین نشان می‌دهد که موضوع انرژی یکی از محورهای مهم گفتگو میان مقامات ایرانی و ونزوئلایی خواهد بود. بویژه آنکه متخصصان ما در بازسازی پالایشگاه این کشور نقش مهمی داشتند.

وی با بیان این‌که کشورهای حوزه آمریکای لاتین از ظرفیت‌های مختلف در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، بازرگانی، کشاورزی و حتی حوزه بهداشت و درمان برخوردارند گفت: در مقاطعی این کشورها با کشورهای اروپای غربی روابط اقتصادی بالایی داشتند اما برغم این تعاملات، تلاشی از سوی غرب برای ایجاد زیرساخت‌ها در این کشورها صورت نگرفت و اکنون شرایط کاملا مهیا است تا ایران از امکانات خود برای همکاری با این کشورها در حوزه پروژه‌های زیرساختی استفاده کند.

این کارشناس مسائل آمریکای لاتین اضافه کرد: یکی از مقاصد سفر آقای رئیس جمهور بازدید از کوبا است و این کشور در برخی از حوزه‌ها از پیشرفت بسیار خوبی برخوردار است. به عنوان نمونه می‌توان به ارتقای سطح دانش و نظام سلامت در کوبا اشاره کرد که به نوعی در جهان منحصر به فرد است و مراکز علمی و پژوهشی این کشور در بخش بهداشت و درمان تلاش‌های بسیاری کرده‌اند و ما در این حوزه بخوبی می‌توانیم از نمونه کوبا و همچنین دانش و مهارت آنها در حوزه سلامت بهره ببریم.

شهرابی با بیان این‌که افزایش تعاملات ایران با کشورهای حوزه آمریکای لاتین نباید صرفا محدود به کوبا، ونزوئلا و نیکاراگوئه شود خاطرنشان کرد: در برخی از کشورها مثل مکزیک و کلمبیا که تا همین اخیرا از متحدین اصلی ایالات متحده بودند، حکومت‌هایی روی کار آمده‌اند که در حال فاصله گرفتن از آمریکا هستند و با توجه به دگرگونی در مناسبات اقتصادی و ظهور قدرت‌های جدید در حوزه صنعت و تجارت و اقتصاد و شکل‌گیری پیمان‌های اقتصادی مثل شانگهای و بریکس، ما این امکان را پیدا خواهیم کرد تا با گسترش روابط با این کشور سطح مبادلات تجاری خود را افزایش دهیم.

وی با اشاره به برخی از گمانه زنی‌ها در خصوص رسیدن به تفاهماتی برای افزایش حجم مبادلات اقتصادی با کشورهای حوزه آمریکای لاتین در جریان سفر اخیر رئیس جمهور گفت: این اخبار نوید بخش شروع گام‌های بلند اقتصادی است اما تجربه نشان داده که برخی از این تفاهمات روی کاغذ می‌ماند و عملا در بازه‌های زمانی تعیین شده برای تحقق اهداف آن، به نتیجه مطلوب نمی‌رسند و طبعا این مساله باید مورد آسیب‌شناسی دقیق قرار گیرد.

شهرابی تاکید کرد: پیشبرد پروژه‌های عظیم اقتصادی ابزار مورد نیاز خود را دارد و لازمه تحقق آن داشتن شفافیت و پیگیری‌های ضروری است. مثلا، در این زمینه دستگاه‌های متولی باید حداقل به صورت سالانه گزارش‌های عملکرد خود را به صورت روشن ارائه دهند و عامل دوم برای موفقیت این طرح‌ها اصلاح نظام و ساختار دیوانسالاری کشور است چون بعضا وجود بروکراسی آفتی برای تحقق بسیاری از پروژه‌های اقتصادی دوجانبه و چندجانبه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها