یك كارشناس روابط بین‌الملل در گفت و گو با جام‌جم آنلاین عنوان کرد:

تحریم‌های اقتصادی آمریكا فصل مشترك ایران و آمریكای لاتین

بهداشت، كشاورزی، صنعت، بازرگانی، گردشگری، انرژی و صنایع پالایشگاهی زمینه مناسبی برای همكاری جمهوری اسلامی ایران با كشورهای حوزه آمریكای لاتین هستند.
بهداشت، كشاورزی، صنعت، بازرگانی، گردشگری، انرژی و صنایع پالایشگاهی زمینه مناسبی برای همكاری جمهوری اسلامی ایران با كشورهای حوزه آمریكای لاتین هستند.
کد خبر: ۱۴۱۲۰۸۹
نویسنده فتاح غلامی - جام جم آنلاین

محمد قربانی كارشناس مسائل سیاسی با اشاره به سفر رئیس جمهور آمریكای لاتین به خبرنگار جام‌جم آنلاین گفت: تقویت روابط با كشورهای همسایه و پیرامونی یكی از محورهای اصلی سیاست خارجی و دیپلماسی اقتصادی جمهوری اسلامی ایران است اما در عین حال باید توجه داشت كه برخی از كشورها از جمله مجموعه دولت‌هایی كه در آمریكای لاتین قرار دارند از امكانات و ظرفیت‌هایی خوبی در حوزه‌های مختلف برخوردارند كه ایران می‌تواند با بسط روابط با آنها از تجارب این كشورها در بخش‌های بهداشت و درمان و كشاورزی و منابع زمینی و زیرزمینی استفاده كند و هم بازار خوبی برای ارائه محصولات و تولیدات داخلی در كشورهای آمریكای لاتین فراهم كند.

تحریم‌های اقتصادی آمریكا فصل مشترك ایران و آمریكای لاتین

وی با اشاره به دیدار آتی آقای رئیسی با مقامات كوبایی به خبرنگار جام‌جم آنلاین گفت: كوبایی‌ها در عرصه‌های مختلف بین‌المللی و همچنین سازمان ملل همیشه بدون لكنت از جمهوری اسلامی ایران دفاع كردند و نگاه آنها به انقلاب ما به مثابه یك پدیده مثبت و استثنایی است.

این كارشناس مسائل آمریكای لاتین با بیان این‌كه مخالفت با سیاست‌های توسعه طلبانه و جنگ محورانه آمریكا فصل مشترك میان ایران و كوبا است تصریح كرد: هر دو كشور از تحریم و فشارهای ظالمانه رنج می‌بردند و از این رو برای برون رفت از مسائل و مشكلات ناشی از تحریم تلاش كردند تا با افزایش تولید ملی راهكارهایی را برای برون رفت از تنگناهای اقتصادی پیدا كنند و توجه به این مساله می‌تواند زمینه مناسبی را برای همكاری و تعاملات تجاری میان دو كشور فراهم كند.

مترجم كتاب امپریالیسم و دموكراسی در كوبا با اشاره به ظرفیت‌های و توانمندهایی كه دو كشور در حوزه‌های مختلف به آن دست پیدا كردند خاطرنشان كرد: مقاومت در برابر تحریم‌های ظالمانه و تلاش برای مقابله با فشارهای آمریكا و غرب باعث شد كه هم ایران و هم كوبا به موفقیت‌هایی در حوزه اقتصادی برسند و طبعا دستییابی به این تجارب و به اشتراك گذاشتن آنها برای هر دو كشور بسیار سودمند خواهد بود.

وی با بیان این‌كه كوبایی‌ها در بخش نظام سلامت و بهداشت جزو كشورهای پیشرفته محسوب می‌شوند گفت: كوبا در حوزه بیوتكنولوژی گام‌های بلندی را برداشتند و البته در این زمینه هم تحقیقات مشتركی میان ایران و كوبا در پاستور صورت گرفته كه تولید واكسن مشترك یكی از محصولات و نتایج این همكاری و مشاركت در حوزه بهداشت و درمان است.

این كارشناس مسائل آمریكای لاتین ادامه داد: پیشرفت دانش پزشكی در كوبا بخصوص در زمینه مبارزه با سرطان و تولید داروهایی برای درمان این بیماری می‌تواند یكی از محورهای همكاری میان تهران و هاوانا باشد و بویژه ایران می‌تواند در بخش تهیه تجهیزات بیمارستانی نیازهای كوبا را برطرف كند.

قربانی با اشاره به ظرفیت‌های مناسب ایران و كوبا برای بسط همكاری در بخش كشاورزی تصریح كرد: زمانی كه شوروی فروپاشید و كوبا با توجه به تشدید فشارهای فزاینده آمریكا در حوزه تامین انرژی با مشكلات متعددی مواجه شد و حتی سوخت برای وسائل نقلیه در این كشور هم نبود. كوبایی‌ها برای برون رفت از این مشكل با وسایل ابتدایی همه زمین‌های قابل كشت را برای كاشت محصولات كشاورزی و تامین مصرف روزانه خود آماده كردند و اكنون به جایی رسیدند كه در دنیا به عنوان یك الگو برای تولید محصولات كشاورزی ارگانیك شناخته می‌شوند و با توجه به این ظرفیت‌ها و وجود محصولات خوب و با كیفیت غذایی در ایران این امكان فراهم است كه دو كشور در بخش گردشگری غذایی با هم همكاری كنند.

 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها