آغاز عصرجدید استقلال با نکونام
بهتاش فریبا در گفت‌و‌گو با جام‌جم مطرح کرد

آغاز عصرجدید استقلال با نکونام

سرمربی، هیات‌مدیره، مدیر عامل و بازیکنان همگی در هاله‌ای از ابهام‌اند!

آبی همیشه بلاتکلیف

داستان عدم ثبات در ورزش و به خصوص فوتبال تکراری است، بارها از آن گفتیم و هیچ‌کس آن را نمی‌شنود. نمونه عینی اگر بخواهید می‌شود تیم استقلال که به معنای واقعی کلمه بلاتکلیف است و ثبات ندارد.
داستان عدم ثبات در ورزش و به خصوص فوتبال تکراری است، بارها از آن گفتیم و هیچ‌کس آن را نمی‌شنود. نمونه عینی اگر بخواهید می‌شود تیم استقلال که به معنای واقعی کلمه بلاتکلیف است و ثبات ندارد.
کد خبر: ۱۴۱۱۴۴۸
نویسنده یگانه عصاری - گروه ورزش

سرمربی ندارد و هر فصل یک سرمربی عوض می‌کند، اعضای هیات‌مدیره آن نامشخص‌اند، مدیرعامل ندارد و بازیکنان این تیم هم از فصل بعدی خود و تمدید یا عدم تمدید قرارداردشان خبر ندارند! گرچه جلسه‌ای با محوریت «ترمیم هیات‌مدیره به منظور تغییر یا عدم تغییر هیات‌مدیره باشگاه استقلال در وزارت ورزش و جوانان برگزار شد، بی‌نتیجه ماند و همه چیز به‌ امروز ۲۱ خرداد موکول شد. از سوی دیگر با خداحافظی ریکاردو ساپینتو و مشخص شدن عدم تمدید قرارداد وی با استقلال، حالا وضعیت سرمربی این تیم هم به داستان عدم تمدید قرارداد ستاره‌های این تیم گره خورده و حالا هیچ چیز سر جای خودش نیست. با این وضع هواداران استقلال احتمالا تنها کسانی هستند که از دیدن تیم‌شان در این حالت، عصبانی و سردرگم هستند و هیچ گوش شنوایی هم برای شنیدن صدای آنها وجود ندارد.

اعضای هیات‌مدیره ناشناخته‌اند
تاکنون چندین فهرست از اعضای هیات‌مدیره استقلال در رسانه‌ها مطرح شده است و نام‌هایی مانند علی خطیر، کیکاووس سعیدی هادی طباطبایی و ستار همدانی بیشتر مورد تاکید هستند. حسین قربان‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده که رزومه ۲۸ نفر که چندین نفر از آنها ناشناخته هستند، برای حضور در هیات‌مدیره استقلال بررسی شده، با آنها مصاحبه هم شده و در جلسه امروز اعضای هیات مدیره این تیم نهایی و مشخص خواهند شد. البته هواداران استقلال باید برای مشخص شدن چهره هیات‌مدیره و مدیرعامل صبر کنند و البته این صبر شاید ادامه‌دار هم باشد.

ساپینتو سر از قبرس درآورد
کوتاه ماندن دست ساپینتو از جام‌حذفی، محرومیت چهار ماهه او، معوقه‌های چند ماهه خود و بازیکنان استقلال و آنچه بی‌احترامی‌های مکرر از سمت مدیرعامل خوانده بود، باعث شد ساپینتو از هواداران استقلال خداحافظی کند و به تیم آپوئل قبرس بپیوندد. حالا بحث و صحبت از سرمربی فصل بعد استقلال بسیار است. مثل همیشه نام‌هایی مانند نکونام، ساکت الهامی، منصوریان و .... برای نشستن روی نیمکت این تیم مطرح است و البته پای چند گزینه‌ خارجی هم در میان است ولی حجت کریمی روز گذشته اعلام کرد که اسامی که در رسانه‌ها از آنها گفته می‌شود، صحیح نیست و تلاش می‌کنیم بعد از مجمع تا چند روز سرمربی را معرفی کنیم تا وقت زیادی را از دست ندهیم. نکته مهم‌تر این‌که داستان تکراری تغییرات نیمکت استقلال بار دیگر تکرار شد. از تابستان سال ۹۴ تاکنون ۱۱ سرمربی روی نیمکت استقلال نشستند و هیچ‌کدام از آنها نتوانستند حداقل دو فصل کامل روی نیمکت استقلال بنشینند و خیلی زود از هدایت این تیم کنار رفتند. از سال ۹۴ به ترتیب مظلومی، منصوریان، مک درموت، شفر، مجیدی، استراماچونی، مجیدی، نامجو‌مطلق، محمود فکری، فرهاد مجیدی و ریکاردو ساپینتو سرمربیان باشگاه استقلال بوده‌اند و حالا این تیم در انتظار شناختن دوازدهمین سرمربی است! استقلال در هشت سال ۱۱ مدیر و ۱۱ مربی عوض کرده و گویا «ثبات» رکن مهمی است که این تیم از آن بی‌بهره مانده است!

از دروازه‌بان تا مهاجم رفتنی‌اند!
در کنار تمامی مشکلات استقلال باید شایعات بسیار پیرامون بازیکنان استقلال و تمدید قراردادهای‌شان را هم جا دهیم. با دلخوری سید‌حسین حسینی و شایعاتی مبنی بر جدایی او از این تیم، نام چند دروازه‌بان برای حضور در استقلال مطرح شده است. از سوی دیگر قرارداد مهدی قائدی و محمد محبی ستاره‌های بی‌چون و چرای استقلال هم حالا تبدیل به معضل شده است. قائدی در صفحه شخصی خود با هواداران استقلال خداحافظی کرد و محبی همچنان بلاتکلیف است و دیروز خبری مبنی بر عقد قرارداد او با العین منتشر شد! دیگر بازیکنان هم وضعیت بهتری ندارند. ارسلان مطهری، یامگا و چند بازیکن دیگر هیچ یک تکلیف مشخصی برای حضور یا عدم حضور در باشگاه ندارند و بازار شایعات در رسانه‌ها روز به روز در حال داغ‌تر شدن است. حضور قائدی و محبی خواست جدی هواداران استقلال است که البته گویا شنونده‌ای ندارد.

امروز یکشنبه است!
تا این لحظه همه چیز به ۲۱ خرداد ‌یعنی امروز موکول شده‌بود و امروز همان روز موعود است. انتخاب هیات‌مدیره، مدیرعامل، به اجماع رسیدن درباره نام سرمربی جدید آبی‌ها و پس از آن کمی سر و سامان یافتن این تیم البته اگر دوباره تنفس اعلام نشود و این بلاتکلیفی ادامه‌دار نباشد. نکته مشخص این مساله به‌جز این بلاتکلیفی ادامه‌دار، ناراحتی و سردرگمی عجیب هواداران این تیم است که البته باید به آنها حق داد و برایشان کاری کرد چون نتیجه‌گیری نهایی تمام تصمیم‌های اعضا و مدیرعامل این بوده که تصمیمی بدون در نظر گرفتن علایق هوادار در خصوص سرمربی گرفته می‌شود، ستاره‌های تیم‌شان از تیم می‌روند و هواداران هم‌ چاره‌ای جز کنار آمدن ندارند فقط به این دلیل که این‌ تیم را دوست دارند!

خبر داغ از امارات
توافق پنهانی فرهاد با مهدی قائدی!
باشگاه استقلال امیدی به حفظ مهدی قائدی ستاره بی‌چون و چرای فصل ندارد. ترکیب بی‌نظیر او و محمد محبی کابوس خط دفاع خیلی از تیم‌ها به جز پرسپولیس بود. قائدی موفق شد ۱۲گل برای استقلال بزند و البته در گلسازی هم موثر باشد. کیفیت بالای عملکرد او لذت استقلالی‌ها را به همراه داشت و توانست سطح بازی‌های لیگ‌برتر را هم بالا ببرد. قائدی اما به صورت قرضی به استقلال ملحق شد و حالا در آستانه بازگشت به امارات قرار دارد. هر چند استقلالی‌ها تلاش تازه‌ای را برای حفظ این بازیکن به کار گرفته‌اند ولی شباب الاهلی که مالک قائدی است، حاضر نیست او را با رقم کم بفروشد. از سوی دیگر این بازیکن از مدت ها قبل مشتری دست به نقدی دارد. منابع خبری در امارات در گفت‌وگو با «جام‌جم» فاش کرده‌اند فرهاد مجیدی مدتی است با مهدی قائدی در ارتباط بوده و زمینه انتقال او به تیم اتحاد کلباء را فراهم کرده است. این باشگاه اماراتی که البته در بین باشگاه‌های متمول جایی ندارد، امسال می‌خواهد با خرید قائدی خط حمله خود را تقویت کند. مجیدی تابستان گذشته هم در تلاش بود تا این بازیکن را به خدمت بگیرد ولی در نهایت با رایزنی‌های آجرلو او آبی‌پوش شد. حالا اما مجیدی فرصت را مغتنم شمرده و با توجه به قوانین عجیب نقل و انتقالات ایران، قائدی را در تور خود انداخته است. طبق همین قوانین هیچ باشگاهی در ایران اجازه ندارد بازیکن لژیونری را به صورت قرضی به خدمت بگیرد و اگر خواهان اوست، باید قرارداد قطعی امضا کند. رقم انتقال قرضی مهدی به استقلال در فصل گذشته یک میلیون و ۱۰۰ هزار یورو بود که مبلغ ۲۵۰ هزار یورو آن به الاهلی رسید و مابقی به عنوان رقم پایه و آپشن قرارداد به این بازیکن پرداخت شد. یعنی دستمزد قائدی در فصل گذشته ۸۵۰ هزار یورو بود تا او را تبدیل به گرانترین بازیکن نقل و انتقالات ایران کند. امسال قاعدتا الاهلی اگر بخواهد مهدی را به صورت قطعی به استقلال بفروشد، رقم درخواستی‌اش به مراتب بالاتر خواهد بود. قرارداد پایه مهدی با آنها در فصل گذشته ۱.۸ میلیون دلار بود که با آپشن‌های قرارداد به دو میلیون دلار می‌رسید. او به استقلالی‌ها گفته فصل گذشته از این بابت ضرر دیده چراکه اگر در این باشگاه اماراتی باقی می‌ماند به مراتب پول بیشتری در می‌آورد. مهدی قراردادی ۵ ساله به اماراتی‌ها دارد که فعلا دو فصل آن سپری شده است. این‌که الاهلی برای فروش قطعی او چقدر می‌خواهد، مشخص نیست اما چیزی که مشخص شده توافق اتحاد کلباء به واسطه اصرار مجیدی با باشگاه اماراتی است. بدین ترتیب استقلال باید به فکر یک جانشین برای مهدی قائدی باشد. وضعیت محمد محبی هم با آبی‌ها هنوز مشخص نیست چراکه به صورت قرضی از سانتاکلارای پرتغال آمد. رقم انتقال او هم ۲۳۰هزار یورو بود که استقلال با هزار و یک مشکل توانست آن را پرداخت کند. آبی‌ها در تلاش هستند تا این بازیکن را به صورت قطعی بخرند ولی هنوز باشگاه پرتغالی رقم خود را اعلام نکرده است. دیروز رسانه‌ها اعلام کردند که محبی از باشگاه العین امارات هم پیشنهاد دارد.

نیامده مصاحبه کردند!
اعضای کمیته فنی استقلال حکم نگرفته، مصاحبه‌های خود را آغاز کردند. بخشی از اظهارات آنها را می‌خوانید؛
مهدی پاشازاده: مشکلات حفظ مهدی قائدی و محمد محبی را داریم و به نوعی با قیمت‌هایی که مطرح می‌شود، حفظ این دو بازیکن شدنی نیست. نکونام هم یکی از گزینه‌های نیمکت استقلال است.
محمد مومنی: درباره گزینه داخلی یا خارجی نظر با کمیته فنی است. انتخاب سرمربی استقلال به کمیته فنی واگذار شده‌است. ما باید جیب‌مان را نگاه کنیم و مربی خارجی برای این‌که با لیگ ایران آشنا شود، نیاز به زمان دارد.

کمیته فنی برای خرید بازیکن!
باشگاه استقلال با انتخاب کمیته فنی، نشان داد عجله‌ای برای انتخاب سرمربی ندارد. دیروز حجت کریمی طی حکمی پرویز مظلومی، بهتاش فریبا، محمد مومنی، رضا حسن‌زاده، مهدی پاشازاده، سهراب بختیاری‌زاده و مجید نامجومطلق را به عنوان اعضای کمیته فنی این باشگاه منصوب کرد. ظاهرا هدف باشگاه این است که اول انتخاب سرمربی بعدی را به گردن آنها بیندازد و دوم فعالیت خود را بدون انتخاب سرمربی، در نقل و انتقالات آغاز کند.

تهدید رضاوند؛ شاید فسخ کنم!
ظاهرا بعضی بازیکنان استقلال به این نتیجه رسیده‌اند اگر قراردادی تازه با باشگاهی جدید امضا کنند، به مراتب برایشان بهتر خواهد بود چراکه رقم‌های مطرح شده در نقل و انتقالات بالاست. تازه‌ترین خبر این است آرش رضاوند هافبک استقلال تهدید کرده شاید قراردادش را فسخ کند!

جلالی در استقلال می‌ماند
ابوالفضل جلالی، مدافع استقلال یک روز پس از شکست برابر پرسپولیس در فینال جام‌حذفی قراردادش را با این تیم یک‌طرفه فسخ کرد. مشکل او ریکاردو ساپینتو بود ولی ظاهرا با منتفی شدن بازگشت مربی پرتغالی به استقلال، حالا جلالی برای ماندن با باشگاه به توافق رسیده است.

فهرست مربیان استقلال
پرویز مظلومی ۹۶-۹۵
علیرضا منصوریان ۹۶-۹۵
میک مک‌درموت ۱۳۹۶
وینفرد شفر ۹۸-۹۶
فرهاد مجیدی ۱۳۹۸
استراماچونی ۱۳۹۸
فرهاد مجیدی ۹۹-۹۸
مجید نامجو‌مطلق ۱۳۹۹
محمود فکری ۱۳۹۹
فرهاد مجیدی ۱۴۰۱-۱۳۹۹
ریکاردو ساپینتو ۱۴۰۲-۱۴۰۱

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها