همزمانی تقریبی دو مناسبت یعنی روز جهانی محیط‌زیست که دیروز بود و روزی جهانی به نام اقیانوس‌ها که امروز است در یک مسأله مهم اشتراک پیدا می‌کنند و آن هم آلودگی‌های تهدیدکننده آنهاست.
همزمانی تقریبی دو مناسبت یعنی روز جهانی محیط‌زیست که دیروز بود و روزی جهانی به نام اقیانوس‌ها که امروز است در یک مسأله مهم اشتراک پیدا می‌کنند و آن هم آلودگی‌های تهدیدکننده آنهاست.
کد خبر: ۱۴۱۱۱۴۹

موضوعی که این بار تنها معطوف به سرزمین ما نیست و می‌توان گفت همه جای جهان در معرض تهدید نابودی است. بارها از آلودگی آب‌های ایران گفته‌ایم، این‌که رهاسازی پسماندهای جنگل‌ها و آلودگی‌های نفتی و پلاستیکی دریاها چه بلایی بر سر زیست‌محیط ما می‌گذارد اما این موضوع به نظر می‌رسد مسأله‌ای جهانشمول است. آلودگی پلاستیکی جهانی اکنون یک فاجعه‌ بزرگ انسانی و محیط زیستی است، زیرا مصرف جهانی کیسه‌های پلاستیکی بیش از ۵۰۰ میلیارد کیسه گزارش شده است. طبق گزارش‌های رسانه‌ای، اکوسیستم دریایی بیشترین آسیب را از آلودگی پلاستیکی دریافت می‌کند. ۳۱ گونه از پستانداران دریایی با پلاستیک‌های بلعیده‌شده شناسایی شده و بیشتر از ۱۰۰ گونه از پرندگان دریایی هم مصنوعات پلاستیکی را به جای غذا بلعیده‌اند. قصه بلای پلاستیک در ایران هم هشدارآمیز است، همین بس که بدانیم ایران در زمره ۱۰کشور اول مصرف‌کننده پلاستیک است و بدتر این‌که روزانه حدود ۲۱تن و سالانه حدود ۷۵۰۰ تن کیسه پلاستیک فقط در میدان‌های میوه و تره‌بار تهران مصرف می‌شود و فقط ۴ درصد از کیسه‌های پلاستیکی مراکز دفن، فشرده‌سازی و در زمین دفن می‌شود و مابقی در محیط رها شده و به زمین‌های کشاورزی، سطح شهرها و آبراهه‌ها راه پیدا می‌کند. در ایران هرسال بیش از ۵۷۰‌هزار تن(روزانه بیش از ۱۵۶۱تن) زباله‌ پلاستیکی، تولید و در طبیعت رها می‌شود که تجزیه‌ آن حدود ۲۰۰تا ۴۰۰‌سال طول می‌کشد. در این میان اقیانوس‌ها یکی از محل‌هایی است که بیشترین زباله در سال در آن ریخته می‌شود، داده‌نمای امروز مربوط به تفکیک زباله‌هایی است که طی یک سال در اقیانوس‌ها رها می‌شود.

۱- سیگار و ته‌سیگار ۴۲۳۵۸۶۲
۲- بسته‌بندی ظروف ۲۲۸۰۴۴۴
۳- بطری پلاستیکی ۲۱۳۰۳۴۲
۴- کیسه پلاستیکی ۲۰۳۹۸۰۴
۵- در بطری ۱۹۱۷۷۸۶
۶- قاشق، چنگال و چاقو ۱۳۸۵۵۳۴
۷- نی پلاستیکی ۱۲۲۲۰۹۶
۸- بطری شیشه‌ای ۱۰۴۳۴۶۰
۹- قوطی نوشیدنی ۶۷۹۷۵۰
۱۰- پاکت کاغذی ۵۹۶۶۶۴

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها