دارو هست اما در گمرک‌!
«جام‌جم» از ماجرای کمبودهای دارویی در کشور گزارش می‌دهد

دارو هست اما در گمرک‌!

گزارشی با تیتر «دارو بر لبه بحران» روز ۲۷ اردیبهشت ماه درصفحه جامعه منتشر شد.
گزارشی با تیتر «دارو بر لبه بحران» روز ۲۷ اردیبهشت ماه درصفحه جامعه منتشر شد.
کد خبر: ۱۴۱۰۱۲۴
نویسنده گروه جامعه

بر این اساس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به این گزارش اینگونه توضیح داده است: رویکرد دولت در زمینه دارو جلوگیری از کمبود دارو و تامین دارو با قیمت مناسب است. در همین راستا مبلغ ۶۹ هزار میلیارد تومان برای طرح دارو یار در سال ۱۴۰۲ اختصاص داده شده است که به صورت مرحله ای و بر اساس عملکرد سازمان های بیمه گر تخصیص داده خواهد شد.

در این جوابیه ضمن اشاره به اجرای طرح دارویار از 23 تیر ماه سال گذشته آمده است:‌ نظر به اینکه مقرر بود یارانه مابه التفاوت نرخ ارز به سازمان‌های بیمه‌گر پرداخت شود، لذا در طول سال گذشته بر پایه عملکرد ارائه شده توسط سازمانهای مذکور تخصیص یارانه صورت گرفت.

شایان ذکر است تنها یک سوم ارز ترجیحی اختصاصی به حوزه دارو و ملزومات مصرفی پزشکی مشمول طرح دارویار قرار گرفت و مابقی آن همچنان از طریق شرکت های وارد کننده برای برخی داروهای بیماری های خاص و صعب العلاج ملزومات و تجهیزات پزشکی مصرفی اختصاص یافت. مابه التفاوت ریالی رقم ۴۲۰۰ تا ۲۸۵۰۰ جزو تعهدات بانک مرکزی است. بنابراین بر اساس عملکرد ارائه شده توسط بیمه های پایه تا پایان سال میلیارد ۱۳400 میلیارد تومان بدین منظور اختصاص یافت .

در سال جاری نیز برآورد ارز ترجیحی مورد نیاز برای حوزه دارو و ملزومات مصرفی پزشکی مبلغ ۶۹ همت بوده که به عنوان مابه التفاوت نرخ ارز ترجیحی در ردیف ۱۶ جدول ذیل تبصره ۱۴ قانون بودجه سال جاری پادار گردیده و قرار است به صورت مرحله ای و بر اساس عملکرد سازمان های بیمه گر تخصیص یابد.

با هدف کاهش هزینه‌های تامین مواد اولیه دارویی، ملزومات پزشکی مصرفی و تجهیزات پزشکی دولت با کاهش نرخ حقوق گمرکی مواد اولیه ، واسطه‌ای، اجزا و قطعات ماشین آلات و تجهیزات از ۴ درصد به درصد در قالب اصلاح بند( ه) تبصره (۷ ) قانون بودجه سال ۱۴۰۱ موافقت نمود. در سال جاری نیز مطابق بند (ب) تبصره (7) قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور حقوق گمرکی به داروی نهایی و شیر خشک مخصوص اطفال از ۴ درصد به یک درصد کاهش یافته و فهرست اقلام مزبور به تصویب هیئت وزیران رسیده است. همچنین مطابق مفاد بند ۳ تبصره ۶ قانون بودجه سال جاری نیز اقلام مواد اولیه تولید دارو و تجهیزات نیز مشمول کاهش حقوق گمرکی از ۴ درصد به یک درصد شده است. همانگونه که ملاحظه می شود تمام سعی و تلاش دولت بر این است تا ضمن تامین اقلام دارویی مورد نیاز مردم و جلوگیری از کمبود دارو اقلام مذکور با قیمت مناسب به دست مصرف کننده برسد.

پاسح جام جم :
همانطور که در گزارش روزنامه جام جم به آن اشاره شده نگرانی هایی جدی در حوزه تامین دارو وجود دارد و این نگرانی ها بارها از سوی دکتر سید حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و دارو و اعضای کمیسیون بهداشت مجلس و به طور خاص دکتر حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت مطرح شده تا جائیکه دکتر شهریاری وضعیت دارو و نگرانی های پیش رو را در نامه ای به شخص رئیس جمهور گوشزد کرده است. طبق تاکید وی پیش بینی مجلس برای حوزه دارو حداقل ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار میلیارد تومان بود.

رئیس سازمان غذا و دارو هم بودجه 105 هزار میلیاردی را برای پیشبرد طرح دارویار در بودجه 1402 پیشنهاد داده بود. در نهایت اما دولت در لایحه بودجه فقط 69 هزار میلیارد تومان به دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص داد آن هم در شرایطی که بودجه سال گذشته این طرح 73 هزار میلیارد تومان بود! بگذریم از اینکه سال گذشته با وجود آنکه بودجه دارویار 4 میلیارد تومان از بودجه سال جاری بیشتر بود با کمبود جدی در ساده ترین داروها همچون شربت سرماخوردگی مواجه شدیم.

در حال حاضر وضعیت بازار دارویی کشور بحرانی نیست اما جلسات مداوم کمیسیون بهداشت، مرکز پژوهشها و سازمان غذا و دارو با دیگر بازیگران این عرصه نشان می دهد نگرانی هایی وجود دارد و باید تدابیری اعمال شود تا دوباره با بحران کمبود مواجه نشویم. چرا که دود این کمبودها به چشم مردم و بیماران به عنوان مظلوم ترین و بی دفاع ترین قشر می رود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها